AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Blogissamme käsitellään ajankohtaisia oppimiseen liittyviä aiheita. Äänessä ovat sanomaprolaisia ja vierailevia asiantuntijoita!

31.05.2021

Katso draamareseptit peruskouluun

Eriyttävä ja motivoiva oppimateriaali auttaa opettajaa inkluusion toteuttamisessa

31.05.2021 / Santtu Toivonen

Eriyttävät oppimateriaalit helpottavat opettajan arkea ja edistävät oppijoiden motivaatiota. Eriyttämällä voidaan tukea inkluusiota opetuksen järjestämisessä.

23.02.2021

Monimuotoinen oppimateriaali saa jokaisen tuntemaan itsensä tärkeäksi

23.02.2021 / Reena Linna

Nykypäivän oppimateriaaleissa monimuotoisuus on tuotu näkyvästi esiin. Kuvituksissa ja teksteissä esiintyy lapsia ja aikuisia eri kulttuuritaustoista, ikäryhmistä ja uskonnoista. Näin jokainen lapsi voi ”nähdä itsensä" kirjassa ja tuntea itsensä arvokkaaksi.

19.02.2021

Onko painetulle kirjalle enää tarvetta lukio-opiskelussa?

19.02.2021 / Teemu Lehtonen

Selvitimme lukiolaisten toiveita, ja enemmistö heistä haluaisi käyttää digitaalisia materiaaleja ja painettuja kirjoja rinnakkain.

06.11.2020

Kasvun asenteen voi oppia

06.11.2020 / Kati Pärkkä

Kasvun asenne on hyödyllinen nyky-yhteiskunnassa, jossa eteemme tulee jatkuvasti uudenlaisia haasteita. Kasvun asenne ei korosta nykytilaa tai synnynnäistä lahjakkuutta, vaan tulevaisuutta ja oppimista. Kasvun asenteen voi oppia ja voimme auttaa toisiamme kohti kasvun asennetta.

03.09.2020

Opettajat kertoivat: painettu oppimateriaali pitää pintansa myös etäopetuksessa

03.09.2020 / Santtu Toivonen

Digitaalisten materiaalien ja työkalujen käyttö kasvoi kevään 2020 etäopetusjaksolla, mutta painettuja oppimateriaaleja käytettiin edelleen enemmän kuin digitaalisia. Kun yhteydenpito opettajan ja oppijoiden välillä siirtyi verkkoon, painettu materiaali toi koulunkäyntiin kaivattua vaihtelua.

25.08.2020

Tutkimuksemme paljasti: opettamisen ydintehtävät olivat etäopetuksessa kaikkein haastavimpia

25.08.2020 / Santtu Toivonen

Opettamisen ydintehtävät osoittautuivat haastaviksi kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Normaaliolosuhteissa opettaminen tapahtuu isolta osin luokkahuoneessa. Etäopetukseen siirtyminen muutti tämän. Opettajat joutuivat omaksumaan uusia toimintatapoja ja digitaalisia työkaluja.

28.05.2020

Oppikirjojen kuvitukset pohjautuvat vahvasti todellisuuteen – mutta fantasialle ja huumorille on myös paikkansa

28.05.2020 / Kati Koivikko

Lapsilla on takanaan luokkaretki Olavinlinnaan. Linna etääntyy taustalla ja lokit kirkuvat. Tunnelma on rento ja iloinen. Tilanne Milli-sarjan kuvituksessa näyttää varsin tutulta – paitsi hetkinen, luokkaretkikuvituksessahan on mukana pöllö ja robotti. Mitä ihmettä?

02.04.2020

Muuttuja-sarjassa nähdään tulevaisuus!

02.04.2020 / Reena Linna

Raikas, tuore, innostava, mielenkiintoinen, freesi, monipuolinen ja moderni. Muun muassa näillä sanoilla opettajat kuvailivat uutta Muuttuja-sarjaa esittelytilaisuuksissamme. Sarja on herättänyt valtavasti kiinnostusta koko Suomen laajuisesti, ja vaikuttaa siltä, että uutta materiaalia yläkoulun matematiikkaan on odotettu.

25.03.2020

Sanoma Pron digitaalisten oppimateriaalien käyttö lähes tuplaantui koulujen siirtyessä etäopetukseen

25.03.2020 / Santtu Toivonen

Suomalainen opetus otti todellisen digiloikan viikolla 12 (16.3.–22.3.2020). Koronavirus oli edeltävinä päivinä edennyt siihen pisteeseen, että Suomen hallitus ilmoitti 16.3. sulkevansa koulut 18.3. alkaen. Vaikka uuteen toimintatapaan vasta totutellaan, olemme jo nähneet merkittävää kasvua digitaalisten oppimateriaalin käytössä. Sanoma Pron digitaalisten materiaalien käyttäjämäärissä oli noin 80 % kasvu viikolla 12 verrattuna alkuvuoden keskiarvoon.

29.01.2020

Ystävien aapinen on tehty yhdessä alkuopettajien kanssa

29.01.2020 / Noora Susi

Aapinen on aivan erityinen oppikirja, ja sen takia palauteryhmien toiveet ovat olleet keskeisessä asemassa.

12.12.2019

Lukion opettaja, nyt on aika vaikuttaa LOPS21-materiaaleihin

12.12.2019 / Teemu Lehtonen

Lukion uusi opetussuunnitelma astuu voimaan elokuussa 2021. Meillä oppimateriaalikustantamossa on jo täysi tohina päällä – on ollut jo jonkin aikaa. Nyt haluamme vielä hakea tiettyihin kohtiin tarkennusta suuremmalta vastaajajoukolta. Kutsumme sinut, lukion opettaja, vastaamaan lyhyeen, mutta meille erittäin tärkeään kyselyyn.

12.12.2019

Terkkuja Berliinistä – miten tekoäly muuttaa koulumaailmaa tulevaisuudessa?

12.12.2019 / Matias Vakkilainen

Vierailin marraskuun lopussa Online Educa Berlin -tapahtumassa, jossa aiheena oli digitaalisuus opetuksessa. Puheenvuoroissa puhuttiin erityisen paljon tekoälystä koulumaailmassa. Mitä taitoja nykypäivän koululaiset tarvitsevat tulevaisuuden ammateissa?

03.12.2019

Onko 85 prosentin sääntö oppimisen kultainen leikkaus?

03.12.2019 / Santtu Toivonen

Tutkijat ovat havainneet, että oppiminen on tehokkainta, jos oppija osaa ratkaista 85 prosenttia suorittamistaan tehtävistä. 85 prosentin sääntö pätee ainakin kuvia luokittelevan tietokoneen oppimisprosessissa, mutta voisiko sitä soveltaa laajemminkin?

26.11.2019

Miten arviointi on muuttunut peruskoulussa?

26.11.2019 / Kati Pärkkä

Ekaluokkalainen lapseni kysyi eräänä iltana minulta: ”Arvaa äiti, minkä numeron sain matikan kokeesta?” Pohdin hetken ja vastasin: ”Yhdeksän ja puoli.” Tähän lapseni tuhahti ja sanoi loukkaantuneena: ”Äiti! Mä sain kolmekymmentä! Miten huonoksi sä kuvittelet mun matematiikan osaamisen?” Yritä siinä nyt sitten selittää seitsemänvuotiaalle, että itse ajattelin arvosanoja enkä pisteitä.

01.11.2019

”Miks näitä täytyy opetella? Mä en tuu koskaan tarvitsemaan tätä mihinkään!” – matematiikan opettaja, kuulostaako tutulta?

01.11.2019 / Reena Linna

Toimiessani yläkoulun laaja-alaisena erityisopettajana sain usein kuulla näitä kommentteja oppilaiden suusta. Jäin miettimään, miksi jotkut oppilaat näkevät matematiikan oppimisen irrallisena arjesta, vaikka käytämme matematiikkaa päivittäin monessa tilanteessa. Miksi oppiaine tuntuu koulussa monille haastavalta ja osa oppilaista jopa kyseenalaistaa sen merkityksen?

23.09.2019

Saavutettavuus tarkoittaa oppimateriaalia kaikille

23.09.2019 / Marja Silenti

Kuvittele, että saat käteesi kirjan, jonka sivut ovat menneet sekaisin ja väärään järjestykseen. Sanat ovat sikin sokin, ja joidenkin sanojen kohdalla teksti on muuttunut näkymättömäksi. Tai saat kirjan, jonka sivut ovat liimautuneet yhteen. Kansikuva on kaunis, takakansiteksti lupaava, mutta kirjaa ei saa auki. Hankalaa! Samanlaiseen tilanteeseen voi joutua digitaalisen aineiston kanssa, jota ei ole suunniteltu saavutettavaksi.

06.08.2019

Oppimiseen liittyviä ajatuksia kesäisellä luontopolulla

06.08.2019 / Mika Perttola

Tänä kesänä emme tehneet juurikaan ulkomaanmatkoja, vaan kiersimme kotimaassa eri kansallispuistoja. Hienoja luontokokemuksia: Nuuksio, Sipoonkorpi, Teijo, Päijänne, Helvetinjärvi ja Kolovesi olivat kohteita, jotka ehdimme heinäkuun aikana kiertämään. Upean luonnon lisäksi on hauska huomata, miten toisen ihmisen kohtaaminen muuttuu keskellä metsää: ventovieras vastaantulija voi tuntua hyvinkin tutulta ja jopa keskustelun aloittamiseen ei ole suurta kynnystä.

01.08.2019

Opetussuunnitelma kannustaa rakentavaan keskusteluun ja vuorovaikutukseen

01.08.2019 / Santtu Toivonen

Seurasin kesälomallani Twitteristä kummallista kohua, joka tuntui jatkuvan viikosta toiseen. Kyseessä oli Pekka Saurin leikkimieliseen #rakentavatwiittaaja-palkintoon liittyvä kriittinen ja monipolvinen keskustelu.

KIRJOITTAJAT

Kati Koivikko

Työskentelen Sanoma Prolla Design-tiimin vetäjänä. Blogikirjoituksissani käsittelen visuaalisuuden ja oppimisen rajapintoja.

Kati Pärkkä

Olen taustaltani luokanopettaja ja työskentelen Sanoma Prolla pedagogisten ratkaisujen kehityspäällikkönä. Blogikirjoituksissani käsittelen oppimiseen, opetukseen ja tulevaisuuden työelämätaitoihin liittyviä ajankohtaisia teemoja.

Matias Vakkilainen

Työskentelen Sanoma Prola yläkoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen digikehityksen tuotepäällikkönä. Blogiteksteissäni käsittelen päivänpolttavia aiheita ja uusia tuulia digitaalisuuteen peilaten.

Mika Perttola

Työskentelen Sanoma Prolla perusopetuksen liiketoimintajohtajana. Käsittelen blogikirjoituksissani peruskoulun uusia tuulia ja oppimateriaalien merkitystä opetuksessa.

Noora Susi

Työskentelen Sanoma Prolla äidinkielen ja kirjallisuuden kustannuspäällikkönä. Blogikirjoituksissani käsittelen äidinkielen ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita sekä pohdin oppimateriaalin roolia luku- ja kirjoitustaidon tukemisessa.

Reena Linna

Työskentelen Sanoma Prolla alakoulun matematiikan tuottajana. Blogikirjoituksissani pohdin kouluarjen haasteita ja mahdollisuuksia sekä sitä, miten voimme tukea opetusta ja oppimista materiaaleillamme. Pitkä opettajakokemus auttaa minua ymmärtämään koulumaailmaa monipuolisesti.

Santtu Toivonen

Vastaan Sanoma Prolla asiakasymmärryksen kehittämisestä. Pohdin blogiteksteissäni ajankohtaisia oppimisteknologian ja opetusalan ilmiöitä sekä sitä, miten ne vaikuttavat oppimateriaalien tulevaisuuteen.

Teemu Lehtonen

Työskentelen Sanoma Prolla lukion ja ammatillisen koulutuksen liiketoimintajohtajana. Käsittelen blogikirjoituksissani toisen asteen koulutuksen muutoksia ja pohdin, miten opiskelijat löytäisivät palon elinikäiseen oppimiseen.