AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Blogissamme käsitellään ajankohtaisia oppimiseen liittyviä aiheita. Äänessä ovat sanomaprolaisia ja vierailevia asiantuntijoita!

06.08.2019

Oppimiseen liittyviä ajatuksia kesäisellä luontopolulla

06.08.2019 / Mika Perttola

Tänä kesänä emme tehneet juurikaan ulkomaanmatkoja, vaan kiersimme kotimaassa eri kansallispuistoja. Hienoja luontokokemuksia: Nuuksio, Sipoonkorpi, Teijo, Päijänne, Helvetinjärvi ja Kolovesi olivat kohteita, jotka ehdimme heinäkuun aikana kiertämään. Upean luonnon lisäksi on hauska huomata, miten toisen ihmisen kohtaaminen muuttuu keskellä metsää: ventovieras vastaantulija voi tuntua hyvinkin tutulta ja jopa keskustelun aloittamiseen ei ole suurta kynnystä.

01.08.2019

Opetussuunnitelma kannustaa rakentavaan keskusteluun ja vuorovaikutukseen

01.08.2019 / Santtu Toivonen

Seurasin kesälomallani Twitteristä kummallista kohua, joka tuntui jatkuvan viikosta toiseen. Kyseessä oli Pekka Saurin leikkimieliseen #rakentavatwiittaaja-palkintoon liittyvä kriittinen ja monipolvinen keskustelu.

29.05.2019

Oppimateriaalin ei pidä sulkea ketään kuplaan

29.05.2019 / Santtu Toivonen

Painetussa oppimateriaalissa kuplia syntyy lähinnä kontaktimuovin ja kannen väliin, jos kirjaa koettaa päällystää kiireessä. Kuplia voi syntyä myös digitaalisten materiaalien kanssa. Nämä kuplat ovat ihan toisenlaisia, ne sulkevat sisäänsä oppijoita ja vievät heitä kauemmaksi toisistaan. Siksi niitä pitää välttää ja puhkoa.

16.05.2019

Ajatuksesta Kampukseksi

16.05.2019 / Matias Vakkilainen

Olemme aina olleet ylpeitä tekijöidemme tekemästä sisällöstä ja tuoneet sen oheen myös apuvälineitä, kuten erilaisia koetyökaluja, mutta nyt päätimme ottaa tutkimuksen kautta selvää, mitkä asiat koulussa vievät eniten energiaa ja voisimmeko me olla niissä avuksi.

10.05.2019

Koulut jäävät lomalle – oppiminen ei!

10.05.2019 / Reena Linna

Elinikäisen oppimisen tavoitteella tarkoitetaan sitä, että into ja taito oppia ja kehittää itseään säilyisi ja kasvaisi koko elämän ajan.

02.05.2019

Tärkeintä on tasoittaa tie lukemisen äärelle

02.05.2019 / Noora Susi

Kun lasten ja nuorten lukuinto heikkenee, on kaikin tavoin huolehdittava, että he löytävät itseään kiinnostavaa luettavaa.

26.04.2019

Venekoulussa lapset on ympäröity kirjoilla – lukemisen riemu tarttuu vanhempien antaman esimerkin avulla

26.04.2019 / Riikka ja Tuomo Meretniemi

Sail for good -venekunnan uusimmassa blogitekstissä kerrotaan, miten lasten lukutaitoa on harjoiteltu maailman vesillä.

01.04.2019

Sanoma Pron kuunneltavat materiaalit edistävät oppimista.

Kuunneltavilla teksteillä on tärkeä rooli oppimisessa

01.04.2019 / Noora Susi

Vuosikausia on puhuttu siitä, kuinka eri mediat kamppailevat ihmisten vapaa-ajasta. Kun katsoo ympärilleen bussissa, kadulla tai lenkkipolulla, huomaa helposti asian, joka yhdistää valtaosaa ihmisistä: heillä on kuulokkeet korvilla. Itse olen yksi heistä.

21.03.2019

Kurkistus oppimateriaalien kulisseihin: yhteistyö opettajien kanssa on avainsana

21.03.2019 / Reena Linna

Mitä Sanoma Pro tekee? – Oppikirjoja ja -materiaaleja kouluille. Näin olisin vastannut kysymykseen vielä muutama vuosi sitten, kun työskentelin opettajana koulussa. Aloitettuani työt täällä kustantajalla olen saanut huomata, että käsitykseni yrityksen toimenkuvasta oli melko kapea.

14.12.2018

Oppilaan vastuunotto ei tarkoita heitteillejättöä – opettaja on aina ohjaimissa

14.12.2018 / Matias Vakkilainen

Oppilaat tarvitsevat opettajaa niin kuin yrittäjät mentoria.

30.11.2018

Laadukkaat oppimateriaalit takaavat sen, että opettaja voi keskittyä ydintehtäväänsä – opettamiseen

30.11.2018 / Mika Perttola

Hyvin tehdyillä oppimateriaaleilla on merkittävä rooli opettajan työssä ja työssä jaksamisessa. Lisäksi ne vaikuttavat merkittävästi oppimismotivaatioon.

22.11.2018

Tekoäly on opettajan ystävä, ei vihollinen

22.11.2018 / Santtu Toivonen

Tekoäly tuo paljon uusia mahdollisuuksia koulutusalalle ja oppimisen kehittämiseen.

06.11.2018

Yllättäen huomasin työskenteleväni palvelumuotoiluyrityksessä

06.11.2018 / Teemu Lehtonen

Tulin oppimateriaalikustantamoon alan ulkopuolelta neljä vuotta sitten. Olen huomannut, miten tuntematon toimiala oppimateriaalikustantaminen on valtaosalle väestöä. Sitä se on myös monille päättäjille.

01.11.2018

How do we encourage students to read?

01.11.2018 / Mikael Davies

“A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads lives only once.” So says Game of Thrones novelist, George R.R. Martin. All readers know this – the immersive experience of encountering cultures and characters beyond their own experience, the pleasure of swooping across space and time that comes with opening the covers of a book.

18.09.2018

Sanoma Pron blogit

Venekoulun uusi lukuvuosi on käynnistynyt Tyynellä valtamerellä

18.09.2018 / Riikka ja Tuomo Meretniemi

Kun Suomessa koululaiset nauttivat helteisestä kesälomasta, Panacean venekoulussa opiskeltiin koko kesä.

18.05.2018

Arviointi työllistää lukion opettajia – oppimateriaalista tukea, ei lisätyötä

18.05.2018 / Katriina Laturi

Lukion opetussuunnitelma painottaa opiskelijan ymmärrystä omasta oppimisestaan. Huomio on oppimisprosessissa ja sen jatkuvassa arvioinnissa, ei arvosanassa. Oppimateriaalin rooli on helpottaa jatkuvan arvioinnin työurakkaa.

11.05.2018

Arvioinnin kehitysaskeleet vievät kohti tasa-arvoisempaa oppimista

11.05.2018 / Reena Linna

Vuosi sitten keväällä pohdin blogikirjoituksessani sitä, kuinka hyvin uudet arvioinnin tavoitteet toteutuvat, ja ovatko oppilaat ympäri maan tasa-arvoisessa asemassa arvioinnin suhteen. Nyt on taas aika pohtia arvioinnin kehitystä.

27.04.2018

Venekoulu valtameren ylityksellä – ”Ilman matematiikan taitoja ei pärjäisi”

27.04.2018 / Riikka ja Tuomo Meretniemi

Valtameren ylitykseen mahtuu vaihtelevia tunteita ja paljon uuden oppimista. Perheenisä Tuomo Meretniemi kertoo, miten lasten koulunkäynti on sujunut valtameren aallokossa.

KIRJOITTAJAT

Kati Koivikko

Työskentelen Sanoma Prolla Visu-tiimin vetäjänä. Blogikirjoituksissani käsittelen visuaalisuuden ja oppimisen rajapintoja.

Kati Pärkkä

Työskentelen Sanoma Prolla tuotepäällikkönä ja vastaan Kompassi-digikokeiden kehittämisestä. Olen taustaltani luokanopettaja, ja blogikirjoituksissani käsittelen ajankohtaisia pedagogisia aiheita, kuten arviointia ja oppimisympäristön muutosta, sekä sitä, kuinka oppimateriaalit voivat tukea opettajaa yhä kiihtyvässä muutoksessa.

Katriina Laturi

Työskentelen tuottajana Sanoma Pron reaaliaineiden toimituksessa. Käsittelen blogiaiheissani aineenopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä pohdin, miten oppimateriaali voi parhaiten tukea opettajia tärkeässä työssään.

Matias Vakkilainen

Työskentelen Sanoma Prolla digikehitystiimin vetäjänä. Blogiteksteissäni käsittelen päivänpolttavia aiheita ja uusia tuulia digitaalisuuteen peilaten.

Mika Perttola

Työskentelen Sanoma Prolla perusopetuksen liiketoimintajohtajana. Käsittelen blogikirjoituksissani peruskoulun uusia tuulia ja oppimateriaalien merkitystä opetuksessa.

Noora Susi

Työskentelen Sanoma Prolla äidinkielen ja kirjallisuuden kustannuspäällikkönä. Blogikirjoituksissani käsittelen äidinkielen ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita sekä pohdin oppimateriaalin roolia luku- ja kirjoitustaidon tukemisessa.

Reena Linna

Työskentelen Sanoma Prolla perusopetuksen matematiikan tuottajana. Blogikirjoituksissani pohdin kouluarjen haasteita ja mahdollisuuksia sekä sitä, miten voimme tukea opetusta ja oppimista materiaaleillamme. Pitkä opettajakokemus auttaa minua ymmärtämään koulumaailmaa monipuolisesti.

Santtu Toivonen

Vastaan Sanoma Prolla asiakasymmärryksen kehittämisestä. Pohdin blogiteksteissäni ajankohtaisia oppimisteknologian ja opetusalan ilmiöitä sekä sitä, miten ne vaikuttavat oppimateriaalien tulevaisuuteen.

Teemu Lehtonen

Työskentelen Sanoma Prolla lukion ja ammatillisen koulutuksen liiketoimintajohtajana. Käsittelen blogikirjoituksissani toisen asteen koulutuksen muutoksia ja pohdin, miten opiskelijat löytäisivät palon elinikäiseen oppimiseen.