AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Blogissamme käsitellään ajankohtaisia oppimiseen liittyviä aiheita. Äänessä ovat sanomaprolaisia ja vierailevia asiantuntijoita!

21.03.2019

Kurkistus oppimateriaalien kulisseihin: yhteistyö opettajien kanssa on avainsana

21.03.2019 / Reena Linna

Mitä Sanoma Pro tekee? – Oppikirjoja ja -materiaaleja kouluille. Näin olisin vastannut kysymykseen vielä muutama vuosi sitten, kun työskentelin opettajana koulussa. Aloitettuani työt täällä kustantajalla olen saanut huomata, että käsitykseni yrityksen toimenkuvasta oli melko kapea.

14.12.2018

Oppilaan vastuunotto ei tarkoita heitteillejättöä – opettaja on aina ohjaimissa

14.12.2018 / Matias Vakkilainen

Oppilaat tarvitsevat opettajaa niin kuin yrittäjät mentoria.

30.11.2018

Laadukkaat oppimateriaalit takaavat sen, että opettaja voi keskittyä ydintehtäväänsä – opettamiseen

30.11.2018 / Mika Perttola

Hyvin tehdyillä oppimateriaaleilla on merkittävä rooli opettajan työssä ja työssä jaksamisessa. Lisäksi ne vaikuttavat merkittävästi oppimismotivaatioon.

22.11.2018

Tekoäly on opettajan ystävä, ei vihollinen

22.11.2018 / Santtu Toivonen

Tekoäly tuo paljon uusia mahdollisuuksia koulutusalalle ja oppimisen kehittämiseen.

06.11.2018

Yllättäen huomasin työskenteleväni palvelumuotoiluyrityksessä

06.11.2018 / Teemu Lehtonen

Tulin oppimateriaalikustantamoon alan ulkopuolelta neljä vuotta sitten. Olen huomannut, miten tuntematon toimiala oppimateriaalikustantaminen on valtaosalle väestöä. Sitä se on myös monille päättäjille.

01.11.2018

How do we encourage students to read?

01.11.2018 / Mikael Davies

“A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads lives only once.” So says Game of Thrones novelist, George R.R. Martin. All readers know this – the immersive experience of encountering cultures and characters beyond their own experience, the pleasure of swooping across space and time that comes with opening the covers of a book.

18.09.2018

Sanoma Pron blogit

Venekoulun uusi lukuvuosi on käynnistynyt Tyynellä valtamerellä

18.09.2018 / Riikka ja Tuomo Meretniemi

Kun Suomessa koululaiset nauttivat helteisestä kesälomasta, Panacean venekoulussa opiskeltiin koko kesä.

24.06.2018

Sanoma Pron kuunneltavat materiaalit edistävät oppimista.

Kuunneltavilla teksteillä on tärkeä rooli oppimisessa

24.06.2018 / Noora Susi

Vuosikausia on puhuttu siitä, kuinka eri mediat kamppailevat ihmisten vapaa-ajasta. Kun katsoo ympärilleen bussissa, kadulla tai lenkkipolulla, huomaa helposti asian, joka yhdistää valtaosaa ihmisistä: heillä on kuulokkeet korvilla. Itse olen yksi heistä.

29.05.2018

Koulut jäävät lomalle – oppiminen ei!

29.05.2018 / Reena Linna

Elinikäisen oppimisen tavoitteella tarkoitetaan sitä, että into ja taito oppia ja kehittää itseään säilyisi ja kasvaisi koko elämän ajan.

18.05.2018

Arviointi työllistää lukion opettajia – oppimateriaalista tukea, ei lisätyötä

18.05.2018 / Katriina Laturi

Lukion uusi opetussuunnitelma painottaa opiskelijan ymmärrystä omasta oppimisestaan. Huomio on oppimisprosessissa ja sen jatkuvassa arvioinnissa, ei arvosanassa. Oppimateriaalin rooli on helpottaa jatkuvan arvioinnin työurakkaa.

11.05.2018

Arvioinnin kehitysaskeleet vievät kohti tasa-arvoisempaa oppimista

11.05.2018 / Reena Linna

Vuosi sitten keväällä pohdin blogikirjoituksessani sitä, kuinka hyvin uudet arvioinnin tavoitteet toteutuvat, ja ovatko oppilaat ympäri maan tasa-arvoisessa asemassa arvioinnin suhteen. Nyt on taas aika pohtia arvioinnin kehitystä.

27.04.2018

Venekoulu valtameren ylityksellä – ”Ilman matematiikan taitoja ei pärjäisi”

27.04.2018 / Riikka ja Tuomo Meretniemi

Valtameren ylitykseen mahtuu vaihtelevia tunteita ja paljon uuden oppimista. Perheenisä Tuomo Meretniemi kertoo, miten lasten koulunkäynti on sujunut valtameren aallokossa.

04.04.2018

Sanoma Pro lähihoito

Teknologia auttaa lähihoito-opiskelijaa tutustumaan arjen työtilanteisiin

04.04.2018 / Teemu Lehtonen

Olen kuullut puheita siitä, että kustantajat eivät panostaisi ammatillisen opetuksen oppimateriaalien kehitykseen. Olen tästä eri mieltä ja kerron blogissani, mitä uutta olemme tuottaneet esimerkiksi lähihoitajien opintoihin.

08.02.2018

Kielitietoisella opetuksella parempaan oppimiseen

08.02.2018 / Katriina Rapatti

Yhteiskunnan tekstualisoituminen ja medioituminen lisäävät kaikkien kansalaisten tarvetta olla kielellisesti toimintakykyisiä ja pystyä analysoimaan kriittisesti heihin kohdistuvaa vaikuttamista.

17.01.2018

Data on tullut luokkahuoneeseen

17.01.2018 / Mika Perttola

Opettajat ansaitsevat parhaat työvälineet.

08.12.2017

Opiskelupaikan valinnassa tieto eri vaihtoehdoista on käänteentekevää

08.12.2017 / Santtu Toivonen

#uusilukio-kehittämisohjelma tekee tärkeää työtä lukion uudistamiseksi. Ohjelman tarkoituksena on uudistaa lukiokoulutuksen sisältöä vastaamaan entistä paremmin yhteiskunnan, jatko-opiskelun ja työelämän vaatimuksiin.

05.12.2017

Design sprint Nissnikun koulun oppilaille: Millainen kurssi innostaa oppimaan?

05.12.2017 / Leena Seppänen

Kahdeksannen luokan oppilaille annettiin tehtävä. Heillä on kaksi viikkoa aikaa keksiä, millainen kurssi innostaa oppimaan. Paras palkitaan.

04.12.2017

Slushin jälkeen päässä pyörivät ajatukset tekoälystä, virtuaalitodellisuudesta ja asiakasymmärryksestä

04.12.2017 / Matias Vakkilainen

Isot teemat toistuivat Slushin päätöspäivän puheenvuoroissa. Tapetilla olivat muun muassa tekoälyn vaikutus eri toimialoihin, virtuaalitodellisuuden todellinen rantautuminen ja asiakkaiden parempi huomioon ottaminen tuotekehityksessä.

KIRJOITTAJAT

Kati Koivikko

Kati on Sanoma Pron Visu-tiimin vetäjä. Blogikirjoituksissaan Kati käsittelee visuaalisuuden ja oppimisen rajapintoja.

Kati Pärkkä

Työskentelen Sanoma Prolla tuotepäällikkönä ja vastaan Kompassi-digikokeiden kehittämisestä. Olen taustaltani luokanopettaja, ja blogikirjoituksissani käsittelen ajankohtaisia pedagogisia aiheita, kuten arviointia ja oppimisympäristön muutosta, sekä sitä, kuinka oppimateriaalit voivat tukea opettajaa yhä kiihtyvässä muutoksessa.

Katriina Laturi

Katriina Laturi on tuottaja Sanoma Pron reaaliaineiden toimituksessa. Hän käsittelee blogiaiheissaan aineenopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä pohtii, miten oppimateriaali voi parhaiten tukea opettajia tärkeässä työssään.

Matias Vakkilainen

Matias Vakkilainen on Sanoma Pron digikehitystiimin vetäjä. Blogiteksteissään hän käsittelee päivänpolttavia aiheita ja uusia tuulia digitaalisuuteen peilaten.

Mika Perttola

Mika on Sanoma Pron perusopetuksen liiketoimintajohtaja. Hän käsittelee blogikirjoituksissaan peruskoulun uusia tuulia ja oppimateriaalien merkitystä opetuksessa.

Noora Susi

Työskentelen Sanoma Prolla äidinkielen ja kirjallisuuden kustannuspäällikkönä. Blogikirjoituksissani käsittelen äidinkielen ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita sekä pohdin oppimateriaalin roolia luku- ja kirjoitustaidon tukemisessa.

Reena Linna

Työskentelen Sanoma Prolla perusopetuksen matematiikan tuottajana. Blogikirjoituksissani pohdin kouluarjen haasteita ja mahdollisuuksia sekä sitä, miten voimme tukea opetusta ja oppimista materiaaleillamme. Pitkä opettajakokemus auttaa minua ymmärtämään koulumaailmaa monipuolisesti.

Santtu Toivonen

Vastaan Sanoma Prolla asiakasymmärryksen kehittämisestä. Pohdin blogiteksteissäni ajankohtaisia oppimisteknologian ja opetusalan ilmiöitä sekä sitä, miten ne vaikuttavat oppimateriaalien tulevaisuuteen.

Teemu Lehtonen

Teemu on Sanoma Pron lukion ja ammatillisen koulutuksen liiketoimintajohtaja. Hän käsittelee blogikirjoituksissaan toisen asteen koulutuksen muutoksia ja pohtii, miten opiskelijat löytäisivät palon elinikäiseen oppimiseen.