AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Huomio!

Aiemmin ilmoitettu huoltokatkon ajankohta siirtyy. Suoritamme palvelun huoltotöitä to 3.1.2019 klo 10.00 - 17.00. Kirjautuminen palveluun ei tänä aikana ole mahdollista. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Blogissamme käsitellään ajankohtaisia oppimiseen liittyviä aiheita. Äänessä ovat sanomaprolaisia ja vierailevia asiantuntijoita!

30.11.2018

Laadukkaat oppimateriaalit takaavat sen, että opettaja voi keskittyä ydintehtäväänsä – opettamiseen

30.11.2018 / Mika Perttola

Hyvin tehdyillä oppimateriaaleilla on merkittävä rooli opettajan työssä ja työssä jaksamisessa. Lisäksi ne vaikuttavat merkittävästi oppimismotivaatioon.

22.11.2018

Tekoäly on opettajan ystävä, ei vihollinen

22.11.2018 / Santtu Toivonen

Tekoäly tuo paljon uusia mahdollisuuksia koulutusalalle ja oppimisen kehittämiseen.

06.11.2018

Yllättäen huomasin työskenteleväni palvelumuotoiluyrityksessä

06.11.2018 / Teemu Lehtonen

Tulin oppimateriaalikustantamoon alan ulkopuolelta neljä vuotta sitten. Olen huomannut, miten tuntematon toimiala oppimateriaalikustantaminen on valtaosalle väestöä. Sitä se on myös monille päättäjille.

01.11.2018

How do we encourage students to read?

01.11.2018 / Mikael Davies

“A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads lives only once.” So says Game of Thrones novelist, George R.R. Martin. All readers know this – the immersive experience of encountering cultures and characters beyond their own experience, the pleasure of swooping across space and time that comes with opening the covers of a book.

18.09.2018

Venekoulun uusi lukuvuosi on käynnistynyt Tyynellä valtamerellä

18.09.2018 / Riikka ja Tuomo Meretniemi

Kun Suomessa koululaiset nauttivat helteisestä kesälomasta, Panacean venekoulussa opiskeltiin koko kesä.

24.06.2018

Kuunneltavilla teksteillä on tärkeä rooli oppimisessa

24.06.2018 / Noora Susi

Vuosikausia on puhuttu siitä, kuinka eri mediat kamppailevat ihmisten vapaa-ajasta. Kun katsoo ympärilleen bussissa, kadulla tai lenkkipolulla, huomaa helposti asian, joka yhdistää valtaosaa ihmisistä: heillä on kuulokkeet korvilla. Itse olen yksi heistä.

29.05.2018

Koulut jäävät lomalle – oppiminen ei!

29.05.2018 / Reena Linna

Elinikäisen oppimisen tavoitteella tarkoitetaan sitä, että into ja taito oppia ja kehittää itseään säilyisi ja kasvaisi koko elämän ajan.

18.05.2018

Arviointi työllistää lukion opettajia – oppimateriaalista tukea, ei lisätyötä

18.05.2018 / Katriina Laturi

Lukion uusi opetussuunnitelma painottaa opiskelijan ymmärrystä omasta oppimisestaan. Huomio on oppimisprosessissa ja sen jatkuvassa arvioinnissa, ei arvosanassa. Oppimateriaalin rooli on helpottaa jatkuvan arvioinnin työurakkaa.

11.05.2018

Arvioinnin kehitysaskeleet vievät kohti tasa-arvoisempaa oppimista

11.05.2018 / Reena Linna

Vuosi sitten keväällä pohdin blogikirjoituksessani sitä, kuinka hyvin uudet arvioinnin tavoitteet toteutuvat, ja ovatko oppilaat ympäri maan tasa-arvoisessa asemassa arvioinnin suhteen. Nyt on taas aika pohtia arvioinnin kehitystä.

27.04.2018

Venekoulu valtameren ylityksellä – ”Ilman matematiikan taitoja ei pärjäisi”

27.04.2018 / Riikka ja Tuomo Meretniemi

Valtameren ylitykseen mahtuu vaihtelevia tunteita ja paljon uuden oppimista. Perheenisä Tuomo Meretniemi kertoo, miten lasten koulunkäynti on sujunut valtameren aallokossa.

04.04.2018

Teknologia auttaa lähihoito-opiskelijaa tutustumaan arjen työtilanteisiin

04.04.2018 / Teemu Lehtonen

Olen kuullut puheita siitä, että kustantajat eivät panostaisi ammatillisen opetuksen oppimateriaalien kehitykseen. Olen tästä eri mieltä ja kerron blogissani, mitä uutta olemme tuottaneet esimerkiksi lähihoitajien opintoihin.

17.01.2018

Data on tullut luokkahuoneeseen

17.01.2018 / Mika Perttola

Opettajat ansaitsevat parhaat työvälineet.

08.12.2017

Opiskelupaikan valinnassa tieto eri vaihtoehdoista on käänteentekevää

08.12.2017 / Santtu Toivonen

#uusilukio-kehittämisohjelma tekee tärkeää työtä lukion uudistamiseksi. Ohjelman tarkoituksena on uudistaa lukiokoulutuksen sisältöä vastaamaan entistä paremmin yhteiskunnan, jatko-opiskelun ja työelämän vaatimuksiin.

05.12.2017

Design sprint Nissnikun koulun oppilaille: Millainen kurssi innostaa oppimaan?

05.12.2017 / Leena Seppänen

Kahdeksannen luokan oppilaille annettiin tehtävä. Heillä on kaksi viikkoa aikaa keksiä, millainen kurssi innostaa oppimaan. Paras palkitaan.

04.12.2017

Slushin jälkeen päässä pyörivät ajatukset tekoälystä, virtuaalitodellisuudesta ja asiakasymmärryksestä

04.12.2017 / Matias Vakkilainen

Isot teemat toistuivat Slushin päätöspäivän puheenvuoroissa. Tapetilla olivat muun muassa tekoälyn vaikutus eri toimialoihin, virtuaalitodellisuuden todellinen rantautuminen ja asiakkaiden parempi huomioon ottaminen tuotekehityksessä.

01.12.2017

Innostusta oppimisesta Slushissa

01.12.2017 / Matias Vakkilainen

Kasvuyritystapahtumassa puhuttiin paitsi oppimisalan startup-yrityksistä ja oppimiseen liittyvästä teknologiasta myös lasten yrittäjyyskasvatuksesta.

30.11.2017

Ensitunnelmat Slushista: sekamelskasta kehitysajatuksiksi

30.11.2017 / Matias Vakkilainen

Kun astuu tihkuisesta ulkoilmasta sisään Slushiin, mediankin rakastamaan startup-tapahtumaan, kadottaa suuntavaistonsa lähes saman tien. Isossa messuhallissa on hämärää utua, ilmassa on jatkuvaa puheensorinaa, ja jostain kaukaa kuuluu basson jumputusta. Tämä on yksi syy Slushiin osallistumiseen: kadottamalla ulkomaailma saadaan ajatuksille uutta tilaa.

27.11.2017

Joulu tuli venekouluun jo marraskuussa!

27.11.2017 / Riikka ja Tuomo Meretniemi

Voi sitä riemua ja kiljahdusten määrää, kun lapset avasivat pitkään odotettua pakettia Suomesta. Kuinka lapset voivatkaan innostua koulu- ja tehtäväkirjoista niin paljon!

KIRJOITTAJAT

Kati Koivikko

Kati on Sanoma Pron Visu-tiimin vetäjä. Blogikirjoituksissaan Kati käsittelee visuaalisuuden ja oppimisen rajapintoja.

Kati Pärkkä

Kati tarttuu blogikirjoituksissaan arvioinnin uusiin tuuliin ja siihen, miten digitaaliset välineet tuovat opettajille uudenlaisia jatkuvan arvioinnin mahdollisuuksia.

Matias Vakkilainen

Matias Vakkilainen on Sanoma Pron digikehitystiimin vetäjä. Blogiteksteissään hän käsittelee päivänpolttavia aiheita ja uusia tuulia digitaalisuuteen peilaten.

Mika Perttola

Mika on Sanoma Pron perusopetuksen liiketoimintajohtaja. Hän käsittelee blogikirjoituksissaan peruskoulun uusia tuulia ja oppimateriaalien merkitystä opetuksessa.

Reena Linna

Reena on Sanoma Pron perusopetuksen matematiikan tuottaja ja koulutukseltaan luokanopettaja. Hän pohtii blogikirjoituksissaan kouluarjen haasteita ja mahdollisuuksia sekä sitä, mitä kaikkea oppimateriaalit voivat mahdollistaa opetuksessa ja oppimisessa. Pitkä opettajakokemus auttaa ymmärtämään koulumaailmaa monipuolisesti.

Santtu Toivonen

Santtu vastaa Sanoma Prolla asiakasymmärryksen kehittämisestä. Hän kirjoittaa blogiin ajankohtaisista oppimisteknologian ja opetusalan ilmiöistä

Teemu Lehtonen

Teemu on Sanoma Pron lukion ja ammatillisen koulutuksen liiketoimintajohtaja. Hän käsittelee blogikirjoituksissaan toisen asteen koulutuksen muutoksia ja pohtii, miten opiskelijat löytäisivät palon elinikäiseen oppimiseen.