AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Blogissamme käsitellään ajankohtaisia oppimiseen liittyviä aiheita. Äänessä ovat sanomaprolaisia ja vierailevia asiantuntijoita!

01.12.2017

Innostusta oppimisesta Slushissa

01.12.2017 / Matias Vakkilainen

Kasvuyritystapahtumassa puhuttiin paitsi oppimisalan startup-yrityksistä ja oppimiseen liittyvästä teknologiasta myös lasten yrittäjyyskasvatuksesta.

30.11.2017

Ensitunnelmat Slushista: sekamelskasta kehitysajatuksiksi

30.11.2017 / Matias Vakkilainen

Kun astuu tihkuisesta ulkoilmasta sisään Slushiin, mediankin rakastamaan startup-tapahtumaan, kadottaa suuntavaistonsa lähes saman tien. Isossa messuhallissa on hämärää utua, ilmassa on jatkuvaa puheensorinaa, ja jostain kaukaa kuuluu basson jumputusta. Tämä on yksi syy Slushiin osallistumiseen: kadottamalla ulkomaailma saadaan ajatuksille uutta tilaa.

27.11.2017

Joulu tuli venekouluun jo marraskuussa!

27.11.2017 / Riikka ja Tuomo Meretniemi

Voi sitä riemua ja kiljahdusten määrää, kun lapset avasivat pitkään odotettua pakettia Suomesta. Kuinka lapset voivatkaan innostua koulu- ja tehtäväkirjoista niin paljon!

18.10.2017

Sanoma Pron alakoulun englannin sarja Go for it

Kuvittaja luo oppimateriaalille sielun ja uuden maailman

18.10.2017 / Kati Koivikko

Kuvitus vetoaa aina vahvasti tunteisiin. Ihana! Mitkä hahmot, mikä tunnelma! Vaikka ympäristönä on oppimateriaali, kuvitusten teho on sama kuin vaikkapa lastenkirjallisuudessa.

04.10.2017

Yhdessä kohti parempia oppimateriaalipalveluita

04.10.2017 / Matias Vakkilainen

Yhdessä tekemällä saa aikaan enemmän ja parempaa kuin yksin puurtamalla.

25.09.2017

Opettaja, kokeilisitko hackathonia opetuksessasi?

25.09.2017 / Santtu Toivonen

Voisiko hackathonia hyödyntää opetusmenetelmänä? Aivan varmasti! Hackathon on loistava työkalu ideoiden kehittelyyn ja uuden luomiseen, vaikkapa luokan projektityössä.

12.08.2017

Arvioinnin uudet tuulet

12.08.2017 / Reena Linna

Mitä todistuksen kuuluisi kertoa? Miksi ja miten oppilaita ylipäätään arvioidaan? Tuoko todistus hyvän lomailumielen?

02.08.2017

Learning a foreign language is about learning a foreign culture

02.08.2017 / Paul Westlake

Learning a foreign language is destined to be learning about a foreign culture.  What exactly does this mean?

04.07.2017

Uuden opetussuunnitelman ravistelemat vanhemmat

04.07.2017 / Matias Vakkilainen

On vaikeaa olla vanhempi.

03.07.2017

Mitä tulevaisuuden koulussa opitaan?

03.07.2017 / Mika Perttola

Abiturienttikeväänä, suuren laman kynnyksellä vuonna 1991, minut ja kaksi opiskelijakollegaani pyydettiin kertomaan kokemuksistamme lukio-opinnoista ja siitä, millainen olisi mielestämme tulevaisuuden lukio-opetus.

03.07.2017

Uutismedia oppimateriaaleissa pitää opiskeltavat asiat tiukasti ajan hermoilla

03.07.2017 / Hannele Cantell

”Ei koulua, vaan elämää varten.” Slogan on vanha, mutta ei lainkaan vanhentunut. Päinvastoin, uudet perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat nostavat vahvasti esiin opiskeltavien asioiden soveltamisen arkielämässä.

01.06.2017

Kokonaisuudet haltuun ilmiöoppimisen avulla

01.06.2017 / Hannele Cantell

Ilmiöoppimisella tarkoitetaan laajempien sisältöjen projektimaista opiskelua kokonaisuuksina.

31.05.2017

Kuinka kirjoitustaidolle käy, jos äidinkielen ylioppilaskokeessa ei enää kirjoiteta esseetä?

31.05.2017 / Hanna Päivärinta

Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmän kaavailut lyhentää äidinkielen ylioppilaskirjoituksia yhden päivän mittaisiksi huolestuttavat äidinkielenopettajia ja viestinnän asiantuntijoita.

26.05.2017

Twitter ammatillisen osaamisen kehittäjänä

26.05.2017 / Santtu Toivonen

Sosiaalinen media on ehtymätön lähde työelämässä kehittymiseen.

22.05.2017

OPS vaihtui – mikä muuttui? Lukuvuosi, jonka piti muuttaa oppiminen

22.05.2017 / Mika Perttola

Juuri koskaan aiemmin ei ole julkisuudessa puhuttu opetuksesta, oppimisesta ja koulusta niin paljon kuin viime vuonna.

18.05.2017

Kuva: Suomen Kustannusyhdistys

Oppimateriaalikustantajat yhdistivät voimansa

18.05.2017 / Arja Salakka

Kustannustoimittajan urani aikana olen toimittanut hyvin monenlaisia oppimateriaaleja. Syksyllä 2016 sain kuitenkin toimeksiannon, joka oli ainutlaatuinen. Minua pyydettiin kustannustoimittajaksi suomi toisena kielenä -oppimateriaaliin, joka tehtäisiin oppimateriaalikustantajien yhteistyönä.

17.05.2017

Miten oppimispelit toimivat luokkahuoneessa?

17.05.2017 / Lauri Järvilehto

Suomalaisen oppimisen on vallannut digibuumi, joka tuntuu välillä temmanneen tiehensä hyvätkin vanhat konstit. Kouluihin suunnitellaan digikiintiöitä, ja tabletteja tungetaan joka väliin puoliväkisin. Lapsi lentää ulos pesuveden mukana.

10.05.2017

Pisan kalteva tutkimus, osa 1: Ei syytä paniikkiin

10.05.2017 / Matias Vakkilainen

Sieltä se taas tuli: pelätty ja odotettu PISA-raportti.

KIRJOITTAJAT

Kati Koivikko

Kati on Sanoma Pron Visu-tiimin vetäjä. Blogikirjoituksissaan Kati käsittelee visuaalisuuden ja oppimisen rajapintoja.

Kati Pärkkä

Työskentelen Sanoma Prolla tuotepäällikkönä ja vastaan Kompassi-digikokeiden kehittämisestä. Olen taustaltani luokanopettaja, ja blogikirjoituksissani käsittelen ajankohtaisia pedagogisia aiheita, kuten arviointia ja oppimisympäristön muutosta, sekä sitä, kuinka oppimateriaalit voivat tukea opettajaa yhä kiihtyvässä muutoksessa.

Katriina Laturi

Katriina Laturi on tuottaja Sanoma Pron reaaliaineiden toimituksessa. Hän käsittelee blogiaiheissaan aineenopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä pohtii, miten oppimateriaali voi parhaiten tukea opettajia tärkeässä työssään.

Matias Vakkilainen

Matias Vakkilainen on Sanoma Pron digikehitystiimin vetäjä. Blogiteksteissään hän käsittelee päivänpolttavia aiheita ja uusia tuulia digitaalisuuteen peilaten.

Mika Perttola

Mika on Sanoma Pron perusopetuksen liiketoimintajohtaja. Hän käsittelee blogikirjoituksissaan peruskoulun uusia tuulia ja oppimateriaalien merkitystä opetuksessa.

Noora Susi

Työskentelen Sanoma Prolla äidinkielen ja kirjallisuuden kustannuspäällikkönä. Blogikirjoituksissani käsittelen äidinkielen ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita sekä pohdin oppimateriaalin roolia luku- ja kirjoitustaidon tukemisessa.

Reena Linna

Työskentelen Sanoma Prolla perusopetuksen matematiikan tuottajana. Blogikirjoituksissani pohdin kouluarjen haasteita ja mahdollisuuksia sekä sitä, miten voimme tukea opetusta ja oppimista materiaaleillamme. Pitkä opettajakokemus auttaa minua ymmärtämään koulumaailmaa monipuolisesti.

Santtu Toivonen

Vastaan Sanoma Prolla asiakasymmärryksen kehittämisestä. Pohdin blogiteksteissäni ajankohtaisia oppimisteknologian ja opetusalan ilmiöitä sekä sitä, miten ne vaikuttavat oppimateriaalien tulevaisuuteen.

Teemu Lehtonen

Teemu on Sanoma Pron lukion ja ammatillisen koulutuksen liiketoimintajohtaja. Hän käsittelee blogikirjoituksissaan toisen asteen koulutuksen muutoksia ja pohtii, miten opiskelijat löytäisivät palon elinikäiseen oppimiseen.