AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Blogissamme käsitellään ajankohtaisia oppimiseen liittyviä aiheita. Äänessä ovat sanomaprolaisia ja vierailevia asiantuntijoita!

04.04.2018

Sanoma Pro lähihoito

Teknologia auttaa lähihoito-opiskelijaa tutustumaan arjen työtilanteisiin

04.04.2018 / Teemu Lehtonen

Olen kuullut puheita siitä, että kustantajat eivät panostaisi ammatillisen opetuksen oppimateriaalien kehitykseen. Olen tästä eri mieltä ja kerron blogissani, mitä uutta olemme tuottaneet esimerkiksi lähihoitajien opintoihin.

08.02.2018

Kielitietoisella opetuksella parempaan oppimiseen

08.02.2018 / Katriina Rapatti

Yhteiskunnan tekstualisoituminen ja medioituminen lisäävät kaikkien kansalaisten tarvetta olla kielellisesti toimintakykyisiä ja pystyä analysoimaan kriittisesti heihin kohdistuvaa vaikuttamista.

17.01.2018

Data on tullut luokkahuoneeseen

17.01.2018 / Mika Perttola

Opettajat ansaitsevat parhaat työvälineet.

08.12.2017

Opiskelupaikan valinnassa tieto eri vaihtoehdoista on käänteentekevää

08.12.2017 / Santtu Toivonen

#uusilukio-kehittämisohjelma tekee tärkeää työtä lukion uudistamiseksi. Ohjelman tarkoituksena on uudistaa lukiokoulutuksen sisältöä vastaamaan entistä paremmin yhteiskunnan, jatko-opiskelun ja työelämän vaatimuksiin.

05.12.2017

Design sprint Nissnikun koulun oppilaille: Millainen kurssi innostaa oppimaan?

05.12.2017 / Leena Seppänen

Kahdeksannen luokan oppilaille annettiin tehtävä. Heillä on kaksi viikkoa aikaa keksiä, millainen kurssi innostaa oppimaan. Paras palkitaan.

04.12.2017

Slushin jälkeen päässä pyörivät ajatukset tekoälystä, virtuaalitodellisuudesta ja asiakasymmärryksestä

04.12.2017 / Matias Vakkilainen

Isot teemat toistuivat Slushin päätöspäivän puheenvuoroissa. Tapetilla olivat muun muassa tekoälyn vaikutus eri toimialoihin, virtuaalitodellisuuden todellinen rantautuminen ja asiakkaiden parempi huomioon ottaminen tuotekehityksessä.

01.12.2017

Innostusta oppimisesta Slushissa

01.12.2017 / Matias Vakkilainen

Kasvuyritystapahtumassa puhuttiin paitsi oppimisalan startup-yrityksistä ja oppimiseen liittyvästä teknologiasta myös lasten yrittäjyyskasvatuksesta.

30.11.2017

Ensitunnelmat Slushista: sekamelskasta kehitysajatuksiksi

30.11.2017 / Matias Vakkilainen

Kun astuu tihkuisesta ulkoilmasta sisään Slushiin, mediankin rakastamaan startup-tapahtumaan, kadottaa suuntavaistonsa lähes saman tien. Isossa messuhallissa on hämärää utua, ilmassa on jatkuvaa puheensorinaa, ja jostain kaukaa kuuluu basson jumputusta. Tämä on yksi syy Slushiin osallistumiseen: kadottamalla ulkomaailma saadaan ajatuksille uutta tilaa.

27.11.2017

Joulu tuli venekouluun jo marraskuussa!

27.11.2017 / Riikka ja Tuomo Meretniemi

Voi sitä riemua ja kiljahdusten määrää, kun lapset avasivat pitkään odotettua pakettia Suomesta. Kuinka lapset voivatkaan innostua koulu- ja tehtäväkirjoista niin paljon!

18.10.2017

Sanoma Pron alakoulun englannin sarja Go for it

Kuvittaja luo oppimateriaalille sielun ja uuden maailman

18.10.2017 / Kati Koivikko

Kuvitus vetoaa aina vahvasti tunteisiin. Ihana! Mitkä hahmot, mikä tunnelma! Vaikka ympäristönä on oppimateriaali, kuvitusten teho on sama kuin vaikkapa lastenkirjallisuudessa.

04.10.2017

Yhdessä kohti parempia oppimateriaalipalveluita

04.10.2017 / Matias Vakkilainen

Yhdessä tekemällä saa aikaan enemmän ja parempaa kuin yksin puurtamalla.

25.09.2017

Opettaja, kokeilisitko hackathonia opetuksessasi?

25.09.2017 / Santtu Toivonen

Voisiko hackathonia hyödyntää opetusmenetelmänä? Aivan varmasti! Hackathon on loistava työkalu ideoiden kehittelyyn ja uuden luomiseen, vaikkapa luokan projektityössä.

12.08.2017

Arvioinnin uudet tuulet

12.08.2017 / Reena Linna

Mitä todistuksen kuuluisi kertoa? Miksi ja miten oppilaita ylipäätään arvioidaan? Tuoko todistus hyvän lomailumielen?

02.08.2017

Learning a foreign language is about learning a foreign culture

02.08.2017 / Paul Westlake

Learning a foreign language is destined to be learning about a foreign culture.  What exactly does this mean?

04.07.2017

Uuden opetussuunnitelman ravistelemat vanhemmat

04.07.2017 / Matias Vakkilainen

On vaikeaa olla vanhempi.

03.07.2017

Mitä tulevaisuuden koulussa opitaan?

03.07.2017 / Mika Perttola

Abiturienttikeväänä, suuren laman kynnyksellä vuonna 1991, minut ja kaksi opiskelijakollegaani pyydettiin kertomaan kokemuksistamme lukio-opinnoista ja siitä, millainen olisi mielestämme tulevaisuuden lukio-opetus.

03.07.2017

Uutismedia oppimateriaaleissa pitää opiskeltavat asiat tiukasti ajan hermoilla

03.07.2017 / Hannele Cantell

”Ei koulua, vaan elämää varten.” Slogan on vanha, mutta ei lainkaan vanhentunut. Päinvastoin, uudet perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat nostavat vahvasti esiin opiskeltavien asioiden soveltamisen arkielämässä.

01.06.2017

Kokonaisuudet haltuun ilmiöoppimisen avulla

01.06.2017 / Hannele Cantell

Ilmiöoppimisella tarkoitetaan laajempien sisältöjen projektimaista opiskelua kokonaisuuksina.

KIRJOITTAJAT

Kati Koivikko

Työskentelen Sanoma Prolla Visu-tiimin vetäjänä. Blogikirjoituksissani käsittelen visuaalisuuden ja oppimisen rajapintoja.

Kati Pärkkä

Työskentelen Sanoma Prolla tuotepäällikkönä ja vastaan Kompassi-digikokeiden kehittämisestä. Olen taustaltani luokanopettaja, ja blogikirjoituksissani käsittelen ajankohtaisia pedagogisia aiheita, kuten arviointia ja oppimisympäristön muutosta, sekä sitä, kuinka oppimateriaalit voivat tukea opettajaa yhä kiihtyvässä muutoksessa.

Katriina Laturi

Työskentelen tuottajana Sanoma Pron reaaliaineiden toimituksessa. Käsittelen blogiaiheissani aineenopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä pohdin, miten oppimateriaali voi parhaiten tukea opettajia tärkeässä työssään.

Matias Vakkilainen

Työskentelen Sanoma Prolla digikehitystiimin vetäjänä. Blogiteksteissäni käsittelen päivänpolttavia aiheita ja uusia tuulia digitaalisuuteen peilaten.

Mika Perttola

Työskentelen Sanoma Prolla perusopetuksen liiketoimintajohtajana. Käsittelen blogikirjoituksissani peruskoulun uusia tuulia ja oppimateriaalien merkitystä opetuksessa.

Noora Susi

Työskentelen Sanoma Prolla äidinkielen ja kirjallisuuden kustannuspäällikkönä. Blogikirjoituksissani käsittelen äidinkielen ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita sekä pohdin oppimateriaalin roolia luku- ja kirjoitustaidon tukemisessa.

Reena Linna

Työskentelen Sanoma Prolla perusopetuksen matematiikan tuottajana. Blogikirjoituksissani pohdin kouluarjen haasteita ja mahdollisuuksia sekä sitä, miten voimme tukea opetusta ja oppimista materiaaleillamme. Pitkä opettajakokemus auttaa minua ymmärtämään koulumaailmaa monipuolisesti.

Santtu Toivonen

Vastaan Sanoma Prolla asiakasymmärryksen kehittämisestä. Pohdin blogiteksteissäni ajankohtaisia oppimisteknologian ja opetusalan ilmiöitä sekä sitä, miten ne vaikuttavat oppimateriaalien tulevaisuuteen.

Teemu Lehtonen

Työskentelen Sanoma Prolla lukion ja ammatillisen koulutuksen liiketoimintajohtajana. Käsittelen blogikirjoituksissani toisen asteen koulutuksen muutoksia ja pohdin, miten opiskelijat löytäisivät palon elinikäiseen oppimiseen.