3

Oppimiseen liittyviä ajatuksia kesäisellä luontopolulla

06.08.2019 / Sanoma Pro

Tänä kesänä emme tehneet juurikaan ulkomaanmatkoja, vaan kiersimme kotimaassa eri kansallispuistoja. Hienoja luontokokemuksia: Nuuksio, Sipoonkorpi, Teijo, Päijänne, Helvetinjärvi ja Kolovesi olivat kohteita, jotka ehdimme heinäkuun aikana kiertämään. Upean luonnon lisäksi on hauska huomata, miten toisen ihmisen kohtaaminen muuttuu keskellä metsää: ventovieras vastaantulija voi tuntua hyvinkin tutulta ja jopa keskustelun aloittamiseen ei ole suurta kynnystä.

Kansallispuistojen lisäksi ehdin olla myös ihmisten keskellä Porin Suomi-Areenassa. Tänä vuonna oppiminen oli yksi tapahtuman pääteemoja. OAJ:n järjestämä pop up -koulu sai ansaittua huomiota ja yli 2 000 kävijää veresti koulumuistojaan. Monelle oli yllätys se, kuinka paljon opetus on muuttunut omista kouluajoista. Samoin kuin suomalaisten kustantajien oppimateriaalit, jotka olivat luonteva osa pop up -koulupäivää.

Suomi Areenassa kävin myös erinomaisia oppimiseen liittyviä keskusteluja. Näistä kaksi teemaa jäi pyörimään mieleeni kansallispuistojen hiljaisilla metsäpoluilla:

Suomessa on maailman parhaat ja koulutetuimmat opettajat

Eron muiden maiden opettajien ammattitaitoon huomaa monessa yhteydessä, kun keskustelee kansainvälisten kustannusalan kollegoiden kanssa. Suomessa opettajilla on myös iso vapaus toteuttaa opetussuunnitelman mukainen opetus. Toiset tahot näkevät, että tämä vapaus hidastaa opetuksen kehittymistä. Opettajan kouluttaja Marika Toivola kritisoi opettajia liiallisesta yksilösuorittamisesta (HS Mielipide 4.7.).

Opettajat kokevat, että he eivät ole mukana tässä keskustelussa. Tyypillistä on, että oppimiseen liittyvässä paneelikeskustelussa on monia asiantuntijoita ja julkisuuden henkilöitä, mutta ei yhtään opettajaa. Olemmehan me kaikki joskus käyneet oman koulumme.

Koulua täytyy kuitenkin kehittää koko ajan. Otetaan opettajat mukaan keskusteluun ja annetaan heille työrauha. Kustantajilla on suuri rooli opettajien osaamisen kehittämisessä. Veikkaan, että reilusti yli puolet kaikista peruskoulun opettajista käy vuosittain jossain kustantajien järjestämässä tilaisuudessa. Lähes kaikki näistä tilaisuuksista on jollain lailla koulutuksellisia. Tämän lisäksi itse materiaalit edistävät opettajien pedagogisia taitoja. Opettajan oppaat ja digitaaliset opettajan materiaalit eivät ole pelkästään oppituntien pitämisen vinkkipankkeja, vaan ne antavat raamit siihen, miten opetussuunnitelma konkretisoituu oppitunneille uusilla didaktisilla menetelmillä.

Yksilölliset oppimismenetelmät vaativat koulujen digitalisoitumista

Lukiossa sähköinen ylioppilaskokeen johdosta kaikilla lukiolaisilla on käytössään läppäri. Peruskoulun puolella tähän on vielä pitkä matka. Toki koulujen ja kuntien välillä on suuria eroja, mutta vielä ei ainakaan ole näköpiirissä, että esimerkiksi kaikki Suomen yläkoululaiset voisivat hyödyntää tietotekniikkaa jokaisella oppitunneilla. Digitaalisten oppimateriaalien selkeä hyöty oppijalle tulee datan uudenlaisesta hyödyntämisestä. Jo nykyiset digitaaliset oppimateriaalit tallentavat ja analysoivat oppijan tekemät vastaukset. Tästä esimerkkinä Sanoma Pron uusi digitaalinen palvelu Kampus, jonka Ohjaamo-näkymästä pystyy sekä opettaja että opiskelija näkemään oppimisen edistymisen yhdellä vilkaisulla.

Miten edistetään yhdessä digitaalisen toimintaympäristön rakentamista? Moniin muihin Euroopan maihin verrattuna Suomen koulujen digitaalinen infra on jo pitkällä. Olenpa kuullut kommentteja erään ison eurooppalaisen maan kustantajalta, että heidän haaste on yhä se, miten sisältöä jaetaan DVD:n kautta (!).

Mielestäni olisi hyvä, että alan toimijat kokoontuisivat yhteen pohtimaan oppimisdataan liittyvien standardien kansallisia määrityksiä. Kustantajilla tästä on hyviä kokemuksia, kun laadimme viime vuonna alan yhteiset hyvät tavat oppimateriaalien ja oppilaiden GDPR:n suhteen. Tavoitteena tässä voisi olla se, että kaikki Suomen yläkoululaiset ja heidän opettajat voisivat hyödyntää motivoivia ja uudenlaisia digitaalisia oppimateriaaleja vuodesta 2021 lähtien.

Porissa keskustelu oli kesäisen rentoa. Jatketaan rakentavaa, äänekästäkin dialogia ja viedään yhdessä suomalainen oppiminen seuraavalle vuosikymmenelle. Oikein hyvää lukuvuoden alkua kaikille opetuksen parissa työskenteleville!