AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Blogissamme käsitellään ajankohtaisia oppimiseen liittyviä aiheita. Äänessä ovat sanomaprolaisia ja vierailevia asiantuntijoita!

04.07.2017

Uuden opetussuunnitelman ravistelemat vanhemmat

04.07.2017 / Matias Vakkilainen

On vaikeaa olla vanhempi.

03.07.2017

Mitä tulevaisuuden koulussa opitaan?

03.07.2017 / Mika Perttola

Abiturienttikeväänä, suuren laman kynnyksellä vuonna 1991, minut ja kaksi opiskelijakollegaani pyydettiin kertomaan kokemuksistamme lukio-opinnoista ja siitä, millainen olisi mielestämme tulevaisuuden lukio-opetus.

03.07.2017

Uutismedia oppimateriaaleissa pitää opiskeltavat asiat tiukasti ajan hermoilla

03.07.2017 / Hannele Cantell

”Ei koulua, vaan elämää varten.” Slogan on vanha, mutta ei lainkaan vanhentunut. Päinvastoin, uudet perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat nostavat vahvasti esiin opiskeltavien asioiden soveltamisen arkielämässä.

01.06.2017

Kokonaisuudet haltuun ilmiöoppimisen avulla

01.06.2017 / Hannele Cantell

Ilmiöoppimisella tarkoitetaan laajempien sisältöjen projektimaista opiskelua kokonaisuuksina.

31.05.2017

Kuinka kirjoitustaidolle käy, jos äidinkielen ylioppilaskokeessa ei enää kirjoiteta esseetä?

31.05.2017 / Hanna Päivärinta

Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmän kaavailut lyhentää äidinkielen ylioppilaskirjoituksia yhden päivän mittaisiksi huolestuttavat äidinkielenopettajia ja viestinnän asiantuntijoita.

26.05.2017

Twitter ammatillisen osaamisen kehittäjänä

26.05.2017 / Santtu Toivonen

Sosiaalinen media on ehtymätön lähde työelämässä kehittymiseen.

22.05.2017

OPS vaihtui – mikä muuttui? Lukuvuosi, jonka piti muuttaa oppiminen

22.05.2017 / Mika Perttola

Juuri koskaan aiemmin ei ole julkisuudessa puhuttu opetuksesta, oppimisesta ja koulusta niin paljon kuin viime vuonna.

18.05.2017

Kuva: Suomen Kustannusyhdistys

Oppimateriaalikustantajat yhdistivät voimansa

18.05.2017 / Arja Salakka

Kustannustoimittajan urani aikana olen toimittanut hyvin monenlaisia oppimateriaaleja. Syksyllä 2016 sain kuitenkin toimeksiannon, joka oli ainutlaatuinen. Minua pyydettiin kustannustoimittajaksi suomi toisena kielenä -oppimateriaaliin, joka tehtäisiin oppimateriaalikustantajien yhteistyönä.

17.05.2017

Miten oppimispelit toimivat luokkahuoneessa?

17.05.2017 / Lauri Järvilehto

Suomalaisen oppimisen on vallannut digibuumi, joka tuntuu välillä temmanneen tiehensä hyvätkin vanhat konstit. Kouluihin suunnitellaan digikiintiöitä, ja tabletteja tungetaan joka väliin puoliväkisin. Lapsi lentää ulos pesuveden mukana.

10.05.2017

Pisan kalteva tutkimus, osa 1: Ei syytä paniikkiin

10.05.2017 / Matias Vakkilainen

Sieltä se taas tuli: pelätty ja odotettu PISA-raportti.

08.05.2017

Valmiina toimimaan! – Draama ja vanha, uusi OPS

08.05.2017 / Katri Karvonen

Tutkin uutta opetussuunnitelmaa draaman näkökulmasta. Se nostaa valokeilaan oppivan yhteisön käsitteen, joka pitää sisällään idean yhdessä tekemisestä ja oppilaan osallisuudesta paitsi toteutukseen myös oppimisen suunnitteluun. Monipuoliset työtavat, leikki, luovuus ja

08.05.2017

Lukiolaiset

Språk är ingen kristallvas som går sönder om man gör fel

08.05.2017 / Martin Appel

Hon kommer fram till mig efter lektionen. Hon är lite nervös, men har bestämt sig för att våga säga något. ”Du är den första svensktalande jag träffar”, förklarar hon på perfekt svenska.

02.05.2017

Ilmari Hakalan infograafi lukion äidinkielen oppimateriaalista Jukola 3.

Tiedon visualisoiminen haastaa oppimaan kuvasta

02.05.2017 / Kati Koivikko

Aamujunassa olen outo kulkija ilman älypuhelintani. Vaikka työmatka kestää junassa vain 10 minuuttia, otan sitkeästi kirjan ja luen ne pari aukeamaa, jotka ehdin.

27.04.2017

Katse kohti syksyä ja yläkoulun uutta opetussuunnitelmaa

27.04.2017 / Sari Lottonen

Kävin tammi-maaliskuun aikana esittelemässä kokonaan valmista yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden Kärki-sarjaa. Tapasin äidinkielen ja kirjallisuuden opettajia 18 eri paikkakunnalla Rovaniemi – Helsinki välillä.  Oli ilahduttavaa tavata niin paljon opettajia, jotka ovat kiinnostuneita työstään ja haluavat kehittää omaa opetustaan.

12.04.2017

Sanoma Pron yhteiskuntaopin ja historian oppimateriaalientekijä Juhana Aunesluoma

Ei demokratiaa ilman yhteiskuntaoppia

12.04.2017 / Juhana Aunesluoma

Sanoma Pron yhteiskuntaopin ja historian oppimateriaalientekijä Juhana Aunesluoma kirjoittaa blogissaan yhteiskuntaopin opiskelun ajankohtaisuudesta ja pohtii demokratian tilaa nykyajassa.

22.03.2017

Opiskelijat

Matematiikka – elämää ja ajattelua varten

22.03.2017 / Reena Linna

Matematiikka saa peruskoulun kokonaistuntimäärästä suuren osuuden, ja opiskeltavissa sisällöissä käsitellään laajasti matematiikan eri osa-alueita.

17.03.2017

Musiikin monet vaikutukset oppimiseen

17.03.2017 / Matias Vakkilainen

Istuin muutama päivä sitten odottelemassa musiikkiopiston nokkahuilukonsertin alkua, kun vanha luokkakaverini istahti viereeni.

13.02.2017

Tabletit opetuksessa

Onko reilua, jos oppii salaa?

13.02.2017 / Matias Vakkilainen

Häiveoppimisesta on puhuttu erityisesti oppimispelien yhteydessä, mutta ilmiönä se on kuitenkin paljon vanhempi.

KIRJOITTAJAT

Kati Koivikko

Työskentelen Sanoma Prolla Visu-tiimin vetäjänä. Blogikirjoituksissani käsittelen visuaalisuuden ja oppimisen rajapintoja.

Kati Pärkkä

Olen taustaltani luokanopettaja ja työskentelen Sanoma Prolla pedagogisten ratkaisujen kehityspäällikkönä. Lisäksi vastaan Kompassi-digikokeiden ylläpidosta ja kehittämisestä. Blogikirjoituksissani käsittelen ajankohtaisia pedagogisia aiheita, kuten arviointia ja oppimisympäristön muutosta, sekä sitä, kuinka oppimateriaalit voivat tukea oppimista ja opetuksen kehittämistä koko ajan kiihtyvässä muutoksessa.

Katriina Laturi

Työskentelen tuottajana Sanoma Pron reaaliaineiden toimituksessa. Käsittelen blogiaiheissani aineenopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä pohdin, miten oppimateriaali voi parhaiten tukea opettajia tärkeässä työssään.

Matias Vakkilainen

Työskentelen Sanoma Prolla digikehitystiimin vetäjänä. Blogiteksteissäni käsittelen päivänpolttavia aiheita ja uusia tuulia digitaalisuuteen peilaten.

Mika Perttola

Työskentelen Sanoma Prolla perusopetuksen liiketoimintajohtajana. Käsittelen blogikirjoituksissani peruskoulun uusia tuulia ja oppimateriaalien merkitystä opetuksessa.

Noora Susi

Työskentelen Sanoma Prolla äidinkielen ja kirjallisuuden kustannuspäällikkönä. Blogikirjoituksissani käsittelen äidinkielen ja kirjallisuuden ajankohtaisia aiheita sekä pohdin oppimateriaalin roolia luku- ja kirjoitustaidon tukemisessa.

Reena Linna

Työskentelen Sanoma Prolla perusopetuksen matematiikan tuottajana. Blogikirjoituksissani pohdin kouluarjen haasteita ja mahdollisuuksia sekä sitä, miten voimme tukea opetusta ja oppimista materiaaleillamme. Pitkä opettajakokemus auttaa minua ymmärtämään koulumaailmaa monipuolisesti.

Santtu Toivonen

Vastaan Sanoma Prolla asiakasymmärryksen kehittämisestä. Pohdin blogiteksteissäni ajankohtaisia oppimisteknologian ja opetusalan ilmiöitä sekä sitä, miten ne vaikuttavat oppimateriaalien tulevaisuuteen.

Teemu Lehtonen

Työskentelen Sanoma Prolla lukion ja ammatillisen koulutuksen liiketoimintajohtajana. Käsittelen blogikirjoituksissani toisen asteen koulutuksen muutoksia ja pohdin, miten opiskelijat löytäisivät palon elinikäiseen oppimiseen.