Blogissamme käsitellään ajankohtaisia oppimiseen liittyviä aiheita. Äänessä ovat sanomaprolaisia ja vierailevia asiantuntijoita!
Digitaalisten materiaalien ja työkalujen käyttö kasvoi kevään 2020 etäopetusjaksolla, mutta painettuja oppimateriaaleja käytettiin edelleen enemmän kuin digitaalisia. Kun yhteydenpito opettajan ja oppijoiden välillä siirtyi verkkoon, painettu materiaali toi koulunkäyntiin kaivattua vaihtelua.
Lue lisää
Opettamisen ydintehtävät osoittautuivat haastaviksi kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Normaaliolosuhteissa opettaminen tapahtuu isolta osin luokkahuoneessa. Etäopetukseen siirtyminen muutti tämän. Opettajat joutuivat omaksumaan uusia toimintatapoja ja digitaalisia työkaluja.
Lue lisää
Lapsilla on takanaan luokkaretki Olavinlinnaan. Linna etääntyy taustalla ja lokit kirkuvat. Tunnelma on rento ja iloinen. Tilanne Milli-sarjan kuvituksessa näyttää varsin tutulta – paitsi hetkinen, luokkaretkikuvituksessahan on mukana pöllö ja robotti. Mitä ihmettä?
Lue lisää
Suomalainen opetus otti todellisen digiloikan viikolla 12 (16.3.–22.3.2020). Koronavirus oli edeltävinä päivinä edennyt siihen pisteeseen, että Suomen hallitus ilmoitti 16.3. sulkevansa koulut 18.3. alkaen. Vaikka uuteen toimintatapaan vasta totutellaan, olemme jo nähneet merkittävää kasvua digitaalisten oppimateriaalin käytössä. Sanoma Pron digitaalisten materiaalien käyttäjämäärissä oli noin 80 % kasvu viikolla 12 verrattuna alkuvuoden keskiarvoon.
Lue lisää
Vierailin marraskuun lopussa Online Educa Berlin -tapahtumassa, jossa aiheena oli digitaalisuus opetuksessa. Puheenvuoroissa puhuttiin erityisen paljon tekoälystä koulumaailmassa. Mitä taitoja nykypäivän koululaiset tarvitsevat tulevaisuuden ammateissa?
Lue lisää
Tutkijat ovat havainneet, että oppiminen on tehokkainta, jos oppija osaa ratkaista 85 prosenttia suorittamistaan tehtävistä. 85 prosentin sääntö pätee ainakin kuvia luokittelevan tietokoneen oppimisprosessissa, mutta voisiko sitä soveltaa laajemminkin?
Lue lisää
Ekaluokkalainen lapseni kysyi eräänä iltana minulta: ”Arvaa äiti, minkä numeron sain matikan kokeesta?” Pohdin hetken ja vastasin: ”Yhdeksän ja puoli.” Tähän lapseni tuhahti ja sanoi loukkaantuneena: ”Äiti! Mä sain kolmekymmentä! Miten huonoksi sä kuvittelet mun matematiikan osaamisen?” Yritä siinä nyt sitten selittää seitsemänvuotiaalle, että itse ajattelin arvosanoja enkä pisteitä.
Lue lisää
Painetussa oppimateriaalissa kuplia syntyy lähinnä kontaktimuovin ja kannen väliin, jos kirjaa koettaa päällystää kiireessä. Kuplia voi syntyä myös digitaalisten materiaalien kanssa. Nämä kuplat ovat ihan toisenlaisia, ne sulkevat sisäänsä oppijoita ja vievät heitä kauemmaksi toisistaan. Siksi niitä pitää välttää ja puhkoa.
Lue lisää
Vuosikausia on puhuttu siitä, kuinka eri mediat kamppailevat ihmisten vapaa-ajasta. Kun katsoo ympärilleen bussissa, kadulla tai lenkkipolulla, huomaa helposti asian, joka yhdistää valtaosaa ihmisistä: heillä on kuulokkeet korvilla. Itse olen yksi heistä.
Lue lisää
“A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads lives only once.” So says Game of Thrones novelist, George R.R. Martin. All readers know this – the immersive experience of encountering cultures and characters beyond their own experience, the pleasure of swooping across space and time that comes with opening the covers of a book.
Lue lisää