3

Yhdessä kohti parempia oppimateriaalipalveluita

04.10.2017 / Matias Vakkilainen

Yhdessä tekemällä saa aikaan enemmän ja parempaa kuin yksin puurtamalla.

Saimme taannoin vieraita Piilaaksosta, kun AltSchool-niminen yritys tuli tutustumaan suomalaiseen koulujärjestelmään. Olin kuullut yrityksestä aiemmin vain sen, että se pyörittää Yhdysvalloissa uuden tyyppisiä, teknologiaan suuntautuneita kouluja. Esittäytyessään he kertoivat olevansa ohjelmistotalo.

AltSchool on oikeastaan näitä molempia: he tuottavat ohjelmistoa kouluille ja testaavat sitä saman tien omissa kouluissaan. Menetelmä on toimiva, sillä he saavat koko ajan palautetta suoraan opettajilta ja oppilailta. Ohjelmistokehittäjillä on omat työpisteensä koululla, joten he ovat keskellä toimintaa. Paitsi, että ohjelmistoa tehdään modernilla otteella, on myös opetus suunniteltu paljon tuoreemmin ajatuksin kuin mitä Yhdysvalloissa yleensä. AltSchool-kouluissa opettaja saa paljolti päättää, miten hän opetuksensa organisoi toisin kuin amerikkalaisissa kouluissa normaalisti. Oppilaat asettavat omat tavoitteensa, ja teknologiaa käytetään paljon. Keskusteluissamme AltSchoolin edustajat hämmästelivätkin, miten paljon heidän suunnittelu- ja opetusfilosofiassaan on samaa kuin Suomen opetussuunnitelmassa. Löysimme luonnollisesti paljon yhteneväisyyksiä myös siihen, miten me palveluitamme suunnittelemme. Oli kuulemma omituista istua palaverissa, jossa kaikki katsoivat samaan suuntaan.

Jäin kuitenkin miettimään vielä tuota yhdessä tekemisen kulttuuria. Meillä lähes kaikki oppimateriaalien tekijät ovat opettajia, joilla on omakohtaista kokemusta siitä, mikä toimii ja mikä ei. He pystyvät näin kokemukseen perustuen arvioimaan, mihin suuntaan materiaaleja pitäisi viedä ja tarvittaessa testaamaankin niitä omien oppilaidensa kanssa. Keskustelut oppimateriaalitekijöiden kanssa ovatkin aina todella antoisia ja mielellämme viemme heille uusia ajatuksia palloteltaviksi. Tästä kokemuksesta huolimatta oppimateriaaleja käytetään aina myös muilla opettajilla kommentoitavina, jotta pystymme varmasti tarjoamaan parasta laatua opettajille ja oppilaille.

Samaa teemme myös digitaalisten palveluiden osalta. Paitsi että testaamme uusia ajatuksia tekijöillämme, on jo varhaisessa vaiheessa kehitystä mukana myös joukko muita opettajia ja heidän oppilaitaan. Ihan omaa koulu emme toki ole perustamassa, mutta tätä vuoropuhelua olisi hienoa tehdä paljon enemmänkin. Jos tällainen kiinnostaa, olethan yhteydessä minuun. Yhdessä tekemällä saamme aina aikaan enemmän ja parempaa kuin yksin puurtamalla.


Matias Vakkilainen

Työskentelen Sanoma Prola yläkoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen digikehityksen tuotepäällikkönä. Blogiteksteissäni käsittelen päivänpolttavia aiheita ja uusia tuulia digitaalisuuteen peilaten.

JUTUN KIRJOITTI

Matias Vakkilainen

Työskentelen Sanoma Prola yläkoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen digikehityksen tuotepäällikkönä. Blogiteksteissäni käsittelen päivänpolttavia aiheita ja uusia tuulia digitaalisuuteen peilaten.
Kaikki blogikirjoitukset