3

Arviointi

Kieliprofiili auttaa kartoittamaan opiskelijan kielitaitoa ja toimii suullisen kielitaidon näyttönä

Lukion opetussuunnitelman perusteet velvoittavat jokaista opiskelijaa laatimaan henkilökohtaisen kieliprofiilin osana lukion vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen opintoja. Kaikkiin vieraiden kielten oppimateriaaleihimme kuuluu Kieliprofiili-tuote. Kieliprofiiliin lisättyjen näyttöjen avulla voi kätevästi suorittaa myös Opetushallituksen määrittelemän suullisen kokeen.

Sanoma Pro Kieliprofiili

Jotta kieliprofiilin ottaminen osaksi lukio-opintoja olisi mahdollisimman vaivatonta opiskelijalle ja opettajalle, olemme julkaisseet lukion kielten sarjoihin oman Kieliprofiili-tuotteen. Esimerkiksi englannin Elements-sarja ja ruotsin Effekt-sarja antavat opiskelijalle valmiudet kieliprofiilin laatimiseen. Kieliprofiili auttaa opiskelijaa pohtimaan omaa kielellistä ja kulttuurista identiteettiään. Opiskelija kerää profiiliin myös tiedot kaikista vieraista kielistä, joissa hänellä on osaamista.

– Kieliprofiili on ennen kaikkea itsearviointityökalu. Sen avulla opiskelija ottaa vastuuta kielitaitonsa kehittymisestä, sanoo englannin lehtori Tuija Kae, joka opettaa Vantaalla Sotungin lukiossa ja etälukiossa. Kae on myös Sotungin lukion vararehtori ja kansainvälisten asioiden koordinaattori sekä yksi Sanoma Pron Kieliprofiilin ja englannin Elements-sarjan tekijöistä.

Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

Kieliprofiili auttaa kartoittamaan opiskelijan kielitaitoa

Sanoma Pron Kieliprofiilissa on A-englannin ja B-ruotsin testipaketit, jolla kartoitetaan opiskelijan kielitaitoa lukio-opintojen alussa. Paketit sisältävät muun muassa testit luetun ja kuullun ymmärtämiseen, sanaston ja rakenteiden hallintaan sekä suullisen kielitaidon arvioimiseen. Lisäksi Kieliprofiilissa on vinkkejä opiskelutaitojen ja strategioiden kartoittamiseen ja harjoitteluun.

Kae on käyttänyt tämän kaltaista materiaalia omassa opetuksessaan jo vuosia: hänen tunneillaan opiskelijat kartoittavat lukion ensimmäisellä kurssilla osaamistaan ja opiskelustrategioitaan.

– Alkukartoituksen avulla olen pystynyt kohdentamaan tukea niille, jotka sitä tarvitsevat. Ongelmaksi kuitenkin muodostui, että jos opiskelija vaihtoi toisen opettajan kursseille, profiili jäi usein hyödyntämättä, Kae kertoo.

Kieliprofiilissa jokaisella opiskelijalla on oma profiili, johon eri opettajat pääsevät tutustumaan ja lisäämään tehtäviä. Sama Kieliprofiili on käytössä kaikissa lukion uuden opetussuunnitelman mukaisissa sarjoissa.

Opiskelutaitojen kehittyminen varmistetaan oppimateriaalin tehtävien avulla

Elements- ja Effekt-oppimateriaaleissa on teoria- ja tehtäväkokonaisuuksia, jotka on merkitty erikseen sopiviksi Kieliprofiiliin. Esimerkiksi Effektin Studietips-opiskeluvinkit tarjoavat työkaluja muun muassa luetun ymmärtämisen ja sanaston harjoittelun kehittämiseen. Elements-sarjassa opiskeluvinkkejä annetaan Boost your learning -osiossa. Opettaja voi osoittaa sarjoista myös muita tehtäviä opiskelijalle suoritettavaksi tai liitettäväksi osaksi Kieliprofiilia.

– Mahdollisuus lisätä oppikirjan tehtäviä Kieliprofiili-tuotteeseen varmistaa, että kieliprofiilin laatiminen ei jää vain pieneksi osaksi lukio-opintojen alkua, vaan siitä tulee oleellinen osa kielen opiskelua, sanoo ruotsin lehtori Olli-Pekka Salo Jyväskylän normaalikoulusta.

Hän on yksi Sanoma Pron Kieliprofiilin kehittäjistä ja Effekt-sarjan tekijöistä. Salo muistuttaa, että Kieliprofiili on opiskelijan omaksi iloksi, avuksi ja oppimisen tueksi.

– Kieliprofiili ei ole mikään lisätyö, vaan osa niitä tehtäviä, joita tehdään muutenkin opintojakson aikana. Sen vuoksi opettajan kannattaa vinkata tehtävistä, joita voi hyödyntää kieliprofiilissa, Salo sanoo.

Ladattavat kielitaitonäytteet tukevat oman osaamisen reflektointia

Lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat opiskelijan itseohjautuvuutta. Yksi Kieliprofiilin päätarkoituksista on, että opiskelija ottaa nykyistä enemmän vastuuta kielitaitonsa kehittämisestä sekä lukio-opintojen aikana että niiden jälkeen. Siksi opiskelija voi ladata Kieliprofiiliin myös omia tehtäviään ja kielinäytteitään.

– Opiskelijat tekevät tällä hetkellä paljon kirjallisia ja suullisia tehtäviä, jotka eivät jää mihinkään talteen. Kieliprofiili tuo mahdollisuuden tallentaa tehtävät ja palata niihin tarvittaessa. Opiskelija näkee edistymisensä kielen opiskelussa ja voi reflektoida opiskeluaan reaaliajassa. Kieliprofiili auttaa myös miettimään erilaisia opiskelustrategioita esimerkiksi sanaston oppimiseen. Lisäksi esimerkiksi omaa kirjallisen tai suullisen kielitaidon kehitystä voi seurata helposti läpi koko lukion, Salo sanoo.

– Kun opiskelija havaitsee itse omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa, syntyy hyödyllinen prosessi koko elämän ajaksi, Kae jatkaa.

Kieliprofiilin avulla opiskelija tekee lukion pakollisten kurssien lopussa itselleen myös oman kieli-CV:n, jota voi hyödyntää jatko-opinnoissa ja työnhaussa. Kieli-CV kertoo, millä tasolla opiskelija osaa mitäkin kieltä.

– Sen lisäksi, että kieli-CV:ssä voi osoittaa kielitaitonsa tasoa ja kerätä itselleen edustavimmat näytteet koulun tehtävistä, kieli-CV ottaa huomioon koulun ulkopuolisia kieliä. Maahanmuuttajataustainen opiskelija voi lisätä siihen esimerkiksi oman äidinkielensä, Salo sanoo.

Olli-Pekka Salon vinkit Kieliprofiilin käyttöön:

1. Kieliprofiililla Opetushallituksen suullisen kurssin näyttö

Opetushallitus on määritellyt vaihtoehdon suullisen kokeen suorittamiselle ja todistuskäytänteille. Suullista osaamista voi nykyään osoittaa joko perinteisellä kokeella tai näytöllä. Kieliprofiili tarjoaa tähän loistavan vaihtoehdon! Opiskelija voi kerätä omaa näyttökansiota koko lukio-opintojen ajan, eikä näyttötilanteessa tarvitse välttämättä luoda mitään uutta. Opiskelija voi myös tehdä vanhasta näyttövideosta uuden version ja osoittaa siten opettajalle oman kehityksensä.

2. Kieliprofiili on opiskelijoiden omaisuutta ja heitä itseään varten

Opettaja ei tarvitse olla Kieliprofiilin tehtävissä portinvartijana sen suhteen, mitä tehtäviä joku on tai ei ole tehnyt. Kaikkia Kieliprofiiliin liitettyjä tehtäviä ei tarvitse välttämättä edes arvioida, vaan opiskelija voi kerätä sinne omia harjoituksiaan.

3. Tee yhteistyötä kieltenopettajakollegojen kanssa

Olen kokenut yhteistyön kielten opettajien kesken todella tärkeäksi. Esimerkiksi lukuvuoden alussa veso-päivillä voi miettiä, miten jaetaan vastuuta ja mitä tehdään. Meillä englannin ja ruotsin opettajat opettavat moduuleissa 1–2 samaa ryhmää, joten vastuista sovitaan aina yhdessä.


Katso, miten Kieliprofiilia käytetään Kampus-palvelussa:

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Effekt

Elements

LOPS 2021