3

Ajankohtaista

Vuoden kieltenopettaja Reetta Pänkäläinen auttaa ideoillaan kollegoita ympäri Suomen

Pänkäläinen kehittää opetustyötä suurella sydämellä ja puhtaasti omasta innostuksesta.

Vuoden kieltenopettaja Reetta PänkäläinenSuomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry on valinnut vuoden 2020 kieltenopettajaksi Reetta Pänkäläisen (ent. Bizet). Kuopiossa perusopetuksen englannin, ruotsin ja saksan opettajana toimiva Pänkäläinen on ansioitunut erityisesti digitaalisten opetusmenetelmien käytössä.

SUKOLin hallituksen valinnan perusteena oli Pänkäläisen laaja ja merkittävä digitaalisten oppimisympäristöjen osaamisen jakaminen kollegoille. Erityisen tärkeää työtä Pänkäläinen teki koronakeväänä 2020, jolloin hänen vinkeistään ja ohjevideoistaan hyötyi suuri joukko kieltenopettajia eri puolella Suomea. Hän on erinomainen esimerkki siitä, että nuorikin kieltenopettaja voi ottaa vastuuta, toimia yhteisön hyväksi ja kannustaa ammatilliseen kehittymiseen.

– Kielet ovat kiinnostaneet minua niin kauan kuin muistan. Minusta oli jo hyvin nuorena mahtava havaita, miten kieliä opiskelemalla pääsee käsiksi muihin kulttuureihin ja miten paljon ovia kielitaito avaa, kertoo opettajan työt syksyllä 2011 aloittanut Pänkäläinen.

Vinkit jakoon blogin kautta

Reetta Pänkäläinen kehittelee uusia, aiempaa toiminnallisempia opetusmenetelmiä yhdessä oppilaidensa kanssa yläkoulun kielten tunneilla. Etenkin ruotsin tunneille hän on halunnut luoda positiivista asennetta ruotsin opiskelua kohtaan.

– Sain hyvää palautetta oppilailta erilaisista opetusmenetelmistä, ja myös oppimistulokset tuntuivat parantuvan.

Kun ideoita uusista opetusmenetelmistä oli kertynyt omaan käyttöön runsaasti, Pänkäläisen mielessä alkoi hahmottua blogi, jonka avulla hyväksi havaittuja käytänteitä voisi jakaa myös muille opettajille tekstien ja ohjevideoiden muodossa.

Pänkäläinen kertoo, että aluksi blogin kirjoittamiseen meni paljon aikaa. Nyt hän on rajoittanut blogin kirjoittamisen ja ohjeiden tekemisen someen yhteen päivään viikossa.

– Blogin kirjoittamiseen ja sisältöjen tekemiseen olisi helppo sukeltaa nykyistä pidemmäksikin aikaa, mutta sekä blogi että varsinainen opetustyöni toimivat paremmin, kun tekemisellä on selkeät raamit.

Yhteys oppilaisiin on säilyttävä

Oppitunneillaan Pänkäläinen tähtää siihen, että mahdollisimman moni oppilas olisi mukana aktiivisesti tunneilla. Hän jättää tilaa keskusteluille oppilaiden kanssa, ettei tunneista tulisi luentoja tai opettajan monologeja.

– Koetan napata aina oppilaiden kommenteista tai huomioista asioita, joita voisin ottaa tunnilla käsiteltäväksi. Ideaalitilanteessa teemme havaintoja uudesta yhdessä.

Kun keväällä siirryttiin nopealla aikataululla etäopetukseen, Pänkäläinen huolehti erityisesti yhteyden säilymisestä oppilaisiin tavalla tai toisella.

– Käytin oppilaita aktivoivia videoita ja sovelluksia, joilla toivoin saavani mahdollisimman monta oppilasta mukaan opetukseen matalalla kynnyksellä.

Normaalioloissa digiä on mukana oppitunneilla silloin, kun se on tarkoituksenmukaista.

– Digistä ajatellaan helposti, että sen pitää olla uusinta uutta tai monimutkaista ottaa käyttöön, jotta se on riittävän hyvä oppitunneille. Digiä ei kuitenkaan kannata pitää oletusarvoisesti vaikeana tai hankalana. Kun kynnyksen pitää riittävän matalana, uusien opetusmuotojen testaaminen on opettajallekin helpompaa, Pänkäläinen rohkaisee.

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry on kieltenopettajien oma pedagoginen järjestö ja yhteistyöverkosto. Se tekee työtä kieltenopettajien ja kieltenopetuksen aseman parantamiseksi. Liitto on perustettu vuonna 1957. SUKOL on valinnut vuoden kieltenopettajan 1990-luvulta asti. Palkinnon arvo on 1 000 euroa, ja sen lahjoittaa Sanoma Pro.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

On the Go

Licht an!

Hallonbåt