3

Opevinkit

Näin hyödynnät Arttu-sovellusta opetuksessasi alakoulussa

Arttu on printtikirjojen käyttäjille suunniteltu sovellus, joka avaa oppikirjoihin sisältyvät video- ja äänisisällöt suoraan älypuhelimeen. Katso tästä muutama esimerkki, kuinka voit hyödyntää Arttua opetuksessasi.

Sanoma Pron Arttu-sovellus herattaa oppikirjan sivut henkiin

Come with me!

Äänitteiden ja videoiden hyödyntämisen lisäksi oppilas voi katsoa ja käyttää Come with me! -sarjan 3D-sisältöjä. Yhdessä ötökkäystävysten kanssa harjoitellaan kappaleiden ydinlauseita ja kuvasanastojen sanoja. Come with me! -sarjan 3D-sisällöt löytyvät Taitoreppujen yhteydestä.

Go for it!

Oppilas voi kuunnella Artun avulla kaikki tekstikirjojen kuvasanastot, tekstit ja laulut niin kotona kuin koulussa. Esimerkiksi kielitiedon aukeamilla olevat sarjakuvat heräävät henkiin aivan uudella tavalla, kun oppilas voi kuunnella sarjakuvan dialogin ja katsoa aukeaman aiheisiin liittyvät videot. Myös tehtäväkirjojen kappalesanastot ja ääntämisharjoitukset avautuvat Artun avulla.

Huima

Oppilas voi kuunnella Arttu-sovelluksen avulla oppikirjan tekstit, tutkia niihin liittyvät juonipiirrokset ja katsoa aiheisiin liittyviä videoita, kuten kirjavinkkausvideoita ja HS-videoita. Artun avulla voi avata älypuhelimen ruudulle myös tehtäväkirjan tietolaatikoihin liittyvät animaatiot.

Kätkö

Ympäristöopin Kätkössä oppikirjojen tekstit on luettu äänitiedostoiksi, jotka ovat helposti saatavilla Arttu-sovelluksen avulla. Lisäksi sovelluksen avulla voi katsoa tutkimusvideoita, jos kyseisiä tutkimuksia ei ehdi tai voi tehdä koulussa.

Milli

Arttu-sovelluksen avulla oppilas voi kuunnella Millin tarinoita ja mukaansatempaavia lauluja sekä katsoa videoita. Arttu tuo lisämaustetta opiskeltaviin aiheisiin: pelillisten laskutehtävien avulla oppilas voi kehittää päässälaskutaitojaan ja harjoitella esimerkiksi kertotauluja. Älypuhelimen ruudulle saa avattua myös digivälineet, jotka tukevat matematiikan ymmärtämistä ja tuovat konkretiaa harjoitteluun. Lisäksi sovelluksesta löytyy videoitu peliohje jokaiseen kirjan sivulla olevaan peliin.

Ystävien aapinen ja lukukirja

Sovelluksessa oppilaat pääsevät tekemään hauskoja toiminnallisia kirjain- ja kirjallisuustehtäviä yhdessä Aamoksen, Ullan ja Papun kanssa. 3D-sisällöt aukeavat aapisen kirjainkuvista ja lukukirjan Leikkinurkka-sivuilta.


Näin Arttu-sisällöt avautuvat

Arttu-sovellus on ilmainen eikä vaadi rekisteröitymistä. Voit ladata sen omasta sovelluskaupastasi.

  • Tarkista sovelluskaupasta, että olet päivittänyt Artun uusimpaan versioon.
  • Napauta Artussa sitä oppikirjaa, jota haluat käyttää.
  • Avaa valikko oikean alareunan pyöreästä napista.
  • Napauta lukon kuvaa vapauttaaksesi valikon lukituksen. Sovellus pyytää skannaamaan tietyn sivun kirjastasi. Kun skannaat pyydetyn sivun, valikko vapautetaan.
  • Nyt voit napauttaa valikosta haluamaasi sivunumeroa, ja Arttu näyttää sinulle mihin tahansa sivuun liittyvät sisältölinkit ilman skannausta.
  • Valikko pysyy vapautettuna 90 minuuttia kerrallaan.
Avainsanat: Arttu Alakoulu
Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Digitaalisuus opiskelussa

Ystävien aapisen ja Come with me! -sarjan hurmaavat 3D-hahmot herättävät kirjojen sisällöt henkiin

Opevinkit

Opevinkit Milli-sarjan käyttäjille

Inspiraatiota opetukseen

Positiivinen pedagogiikka osana varhennettua kieltenopetusta