3

Inspiraatiota opetukseen

Elämyksellisyys ja sopivan tasoiset haasteet ovat väyliä lasten sydämeen – Näin Huimassa syvennetään lukutaitoa

Opettajat Milena Komulainen ja Hanna Kotilainen uskovat, että elämyksellisyys ja älyllinen haastaminen innostavat oppilaita äidinkielen ja kirjallisuuden opiskeluun alakoulun ylemmillä luokilla. Siksi Huima-sarjassa sukelletaan 5. ja 6. luokalla yhä syvemmälle teksteihin ja harjoitellaan tutkimaan niitä tarkasti.

Siinä missä 3. ja 4. luokalla Huima on innostanut lukemaan ja ahmimaan kirjallisuutta, seuraavilla luokka-asteilla sukelletaan tekstin rivien väliin. Huiman 5. ja 6. luokan kirjoissa jokaista tekstin osaa tarkastellaan salapoliisimaisesti: Missä kohtaa tekstiä kerrotaan kauan sitten tapahtuneista asioista? Entä missä kohtaa tekstiä päähenkilö valehteli?

– Edelleen on tärkeää, että lapset tuntevat lukiessaan syviä tunteita, liikuttuvat tai nauravat itsensä tärviölle. Vähintään yhtä tärkeää on älyllisen haasteen tarjoaminen. Huima tarjoaa uutta koukkua kirjallisuuden opiskeluun sellaisellekin oppilaalle, joka tunnistaa jo vaikkapa kirjan päähenkilön ja osaa selittää juonen tapahtumat, luokanopettaja Milena Komulainen sanoo. Hän työskentelee Tervakosken koulussa Janakkalassa ja on yksi Huiman tekijöistä.

– Joillekin syntyy alakoulussa tunne, että äidinkieli ja kirjallisuus ei tarjoa samanlaista haastetta kuin vaikkapa matematiikka tai kielet. Kirjallisuuden opiskelussa on kuitenkin selkeät ja asteittain vaikeutuvat tavoitteet. Siksi toimme Huimaan aivan uuden Tutki tarkemmin -tehtävätyypin. Siinä ohjataan tutkimaan tekstin yksityiskohtia, rakennetta ja rivien välejä, S2-opettaja Hanna Kotilainen jatkaa. Myös hän on sarjan tekijöitä. Kotilainen työskentelee Puistopolun peruskoulussa Helsingin Vuosaaressa.

Huiman tehtävät on suunniteltu niin monipuolisiksi, että pelkästään ne tekemällä teksti tulee käsiteltyä kaikilta sen osa-alueilta. Jokaisen jakson ensimmäisessä tehtävässä pohditaan tekstin sisältöä ja tekstilajia, toinen tehtävä tarjoaa salapoliisimaista älyllistä haastetta, kolmannessa tehtävässä tuotetaan itse tekstiä ja viimeinen tehtävä on varattu yhdessä tekemiseen.

Huimassa tutkitaan kirjallisuutta klassikoista tuoreimpiin hittikirjoihin

Huiman viidennen ja kuudennen luokan teksteihin on valittu klassikoita, kuten Tove Janssonia ja Astrid Lindgreniä, mutta myös kuumia uutuuksia, kuten Kepler62-sarjan kirjoja. Tekijöille on tärkeää, että tekstit tarjoavat innostavuutta ja haastavuutta sopivassa suhteessa kaikentasoisille oppijoille.

Komulainen ja Kotilainen painottavat, että viidesluokkalaiset ovat herkässä iässä, jossa tunne-elämä ja esimerkiksi kaveriporukkaan kuuluminen ovat pinnalla. Huiman päähenkilöinä seikkailevat rouheat teinihahmot Huima ja Hyyppä, jotka painivat esiteinien kanssa samojen tilanteiden kanssa. Sama toistuu valitussa kirjallisuudessa.

– Esimerkiksi R. J. Palacion Ihme-kirjassa kerrotaan tilanteista monen henkilön näkökulmasta. Oppilaille voi olla yllättävääkin, että sama tilanne voi näyttää erilaiselta, jos sitä tarkastelee toisen ihmisen näkökulmasta, Komulainen sanoo.

Huimassa ohjataan genrejen tulkitsemiseen ja tuottamiseen

Huiman oppimateriaalin kussakin jaksossa käsitellään yhtä kirjallisuuden genreä, kuten fantasiaa, scifiä tai huumorikertomusta. Kertomuksen kohdalla kerrotaan tarkemmin genrestä, esimerkiksi mitä tarkoittaa, että käsiteltävä teksti on korkeaa tai matalaa fantasiaa. Genret on koottu oppikirjan alkuun Kirjallisuuden puuhun, josta niitä voi helposti kerrata.

Uutena elementtinä Huiman oppikirjan jokaisen jakson loppuun on lisätty Kirjallisuustarjotin.  Jaksossa käsitellystä genrestä innostunut oppilas voi poimia tarjottimelta mielekästä luettavaa. Yksi listan teoksista on aina selkokirja. Tehtäväkirjan Kirjoittamisen polku -tehtävät puolestaan auttavat oppilasta tuottamaan käsitellyn genren tekstiä itse.

– Varsinkin Kirjoittamisen polun helpossa versiossa on runsaasti valmiita vaihtoehtoja. Oppilas voi esimerkiksi valita, tapahtuuko hänen humoristisessa kertomuksessaan väärinkäsitys vai joutuuko päähenkilö noloon tilanteeseen. Tekstin suunnittelu on pilkottu niin pieniin osasiin, että ihan jokainen saa kirjoitettua jonkinlaisen kertomuksen, Komulainen kertoo.

Kuvitus auttaa S2-oppilaita pääsemään kiinni kertomuksen juoneen

Jokaisesta Huiman kertomuksesta on tehty kuvasarja, jonka avulla voidaan käsitellä juonta ja sanastoa, vaikka oppilaan suomen kieli ei riittäisi kirjoitetun tekstin ymmärtämiseen.

– Oppikirjassa on ihana Teemu Juhanin kuvitus, jonka avulla kaikki oppilaat pääsevät samaan tunnelmaan ja paikkaan, jossa kertomus tapahtuu, Kotilainen sanoo.

Eriyttämistä helpottaa se, että kaikki tekstit voi kuunnella.

– Myös yhteisen keskustelun kuunteleminen luokassa ja siihen osallistuminen auttavat pääsemään sisään teksteihin, vaikka tekstit olisivat omalle taitotasolle liian haastavia. Ensimmäinen tehtävä tekstin jälkeen onkin aina muotoiltu ”keskustele tai kirjoita”, jotta opettaja voi valita omalle ryhmälleen sopivan lähestymistavan, Kotilainen jatkaa.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Arviointi

Läpinäkyvä arviointi edistää oppimista Huima-sarjassa

Ajankohtaista

Laaja-alainen erityisopettaja ja erityisluokanopettaja kertovat, miten Huiman alaspäin eriyttävä materiaali tukee opetusta

Opevinkit

Huima-sarjan tekijöiden vinkit äidinkielen tunneille