3

Ajankohtaista

Vuoden kieltenopettaja Markku Perälä kannustaa jokaista opettamaan tyylillään

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry on valinnut vuoden 2023 kieltenopettajaksi oululaisen lukion englanninopettajan Markku Perälän.

SUKOL:n hallituksen perusteluna Markku Perälän palkitsemiselle on, että hän on edistänyt lukiolaisten englannin osaamista ja samalla antanut englanninopettajille ympäri Suomea mahdollisuuden käyttää luomaansa sivustoa omien opiskelijoidensa eduksi. Perälä on koostanut vuosien ajan kaikille avointa Maxx Perälä’s Treasure Trove of English Materials -sivustoaan, joka on tukenut niin opettajia kuin opiskelijoita hauskalla tavalla.

Intohimona englannin kielen taidon tukeminen

Kiimingin lukiossa 28 vuotta A-englantia opettaneelle Perälälle palkinto oli yllätys.

– Olen aivan hepnaadilla lyöty. Olen nyt toistakymmentä vuotta tehnyt omaa sivustoa. Se on mun juttu ja kehittynyt pitkällä aikavälillä, Perälä kertoo.

Alun perin kaikki lähti liikkeelle, kun Perälä etsi vuonna 2012 paikkaa omille kurssimateriaaleilleen. Hän kuuli kouluvierailulle tulleilta it-ihmisiltä ideoita eri sovellusten käyttöön. Perälä päätti rakentaa oman sivuston, jota opiskelijat voisivat mennä katsomaan omalla ajalla.

–  Sivusto alkoi pikkuhiljaa kehittyä paikaksi, jonne kirjoitin myös artikkeleita opetus- ja kasvatusfilosofiasta ja opiskelusta yleensä. Avasin sinne omaa maailmaani humoristisella otteella. Koin, että netissä voi kirjoittaa laajemmalle yleisölle ja sanoa asiat suorempaan kuin luokan edessä, Perälä naurahtaa.

Perälälle oli alusta asti tärkeää, että materiaalit olivat kaikille käytössä ilman salasanoja. Hänestä on hienoa, että hän on pystynyt vuosien mittaan auttamaan omien opiskelijoidensa lisäksi lukiolaisia ja opettajia koko Suomen laajuudella.

–  Pitäisi tarjota materiaaleja kaiken tasoisille opiskelijoille. Sivusto täydentää kustannettua oppimateriaalia. Sinne voin koota englantia, jota voi olla muuten haastavaa löytää. Sivustolta löytyy erittäin haastavia teoriaosuuksia, mutta myös ihan käytännönläheistä englantia, Perälä kuvailee.

Digitaaliset materiaalit tuovat opetukseen monipuolisuutta

Perälän lukiossa ei käytetä enää ollenkaan painettuja kirjoja, vaan opetus on täysin digitaalista.

– Onhan siinä se vaara, että ruutua tulee tuijotettua koko tunti ja päivä. Ennen digiaikaa tehtäviä mietittiin enemmän, ja nyt se on enemmän kopioimista ja liimaamista. Oppimisesta tehdään tietotekniikkatyötä, vaikka käsin kirjoitettu yleensä muistetaan paremmin, Perälä sanoo.

Hän pitää kuitenkin nykyaikaisia oppimateriaaleja laajoina ja hyvinä. Videot ja digimateriaalit ovat tehneet opettamisesta monipuolisempaa.

– Digimateriaaleissa taso on mennyt niin paljon eteenpäin, heti ensimmäisestä kurssista asti. Mikään ei esimerkiksi pidättele sanaston kanssa. Vanhoja kirjoja ei voisi enää kaupata nykyopiskelijoille. Itse voisin ottaa paperikirjan vaihtoehdoksi. Ne ovat yleensä paremman näköisiä visuaalisesti kuin digiversiot, joissa kaikki laitetaan samaan formaattiin, Perälä tuumaa.

Perälä varoittaa kuitenkin niin sanotusta kulissioppimisesta, eli konekäännösten ja tekoälyn käyttämisestä pelkkään silmänpalvontaan. Lukiossa asiat pitää osata itse, ja näiden ohjelmien suhteen opiskelijan täytyy itse olla kuskin paikalla. Silloin ne voivat olla avuksi oppimisessa.

Jokainen opettaja vetää omalla tyylillään – ja muistaa myös pitää hauskaa

Perälä kannustaa opettajia opettamaan rohkeasti omalla tyylillään. Hän uskoo vahvasti siihen, että jos opettajalla on hauskaa, se heijastuu koko luokan ilmapiiriin. Hänestä on myös tärkeää, että opiskelijoita arvostetaan ja heistä kiinnostutaan. Korona-ajan jälkeen Perälä huomasi, että hyväntahtoiset möläyttelijät alkavat olla sukupuuttoon kuollut laji. Etäopetusaika muutti sitä, mitä luokassa uskalletaan sanoa, ja tälle hän haluaisi tehdä jotain.

– Luokassa tärkeintä on luottavainen ilmapiiri, jossa uskalletaan tehdä asioita. Vanha mottoni on Minullakin pitää olla joskus hauskaa luokassa! Luokalla menee hyvin, kun opettajalla menee hyvin. Tunneillani soi aina musiikki, ja sen kautta olen pitänyt yhteyden nuoriin, vaikka ikäero näkyy naamasta. Kun nuorille puhuu sekä arvostaa ja kuuntelee heidän juttujaan, se auttaa paljon – huumoria unohtamatta, Perälä vinkkaa.

Minkä vinkin Perälä antaa oman tyylin valitsemiseen?

– Jokaisessa metodissa on liikkuvia osia ja joskus paljonkin – ota käyttöösi ne osat, jotka toimivat sinulle. Älä ota turhaan paineita, sillä kaikki metodit ovat hyviä tietyn henkilön käsissä. Mikä tahansa konsti tuntuukaan sinusta toimivalta, käytä sitä. Ei kannata liikaa katsella oikealle ja vasemmalle. Materiaalia ja vinkkejä tulee joka suunnalta. Niistä kannattaa valita ne itselle mielekkäät. Silloin ne menevät läpi luokassakin, Perälä kannustaa.

Perälä kutsuisi opettajia muutosagenteiksi.

– Muutosagentti on hyvä nimitys opettajalle: agentti luo puitteet sille, että muutosta tapahtuu luokassa. Annetaan tehtävät ja vastuu opiskelijalle. Opettaja kiertää luokassa ja on aktiivinen. Siitä tulee hyvä työskentelyilmapiiri. Ja sitten vielä se hyvä pianojazz sinne taustalle, Perälä kiteyttää.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Ajankohtaista

Lauri Järvilehto seuraavassa Balanssissa: Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet opettajan työssä

Ajankohtaista

Tilaa lukion digimateriaalit kahden kuukauden koekäyttöön

Inspiraatiota opetukseen

Elements helpottaa lukion englanninopettajien työtä: ”Nyt voin opettaa yksilöllisemmin”