3

Tekijämme

Tutustu Ystävien aapisen tekijäryhmään

Ystävien aapisen tekijäryhmä koostuu laajasta ammattilaisten joukosta!

Aapisen tekijät:

Johanna Asplund

Johanna Asplund toimii luokanlehtorina Tampereen yliopiston normaalikoulussa. Johannan erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen, lukijaksi innostaminen, kirjallisuuskasvatus ja sanataide sekä lasten tunne- ja vuorovaikutustaidot. Myös oppimateriaalin visuaalisuus ja toiminnallisuus ovat hänelle tärkeitä asioita. Johanna ei koskaan kyllästy luku- ja kirjoitustaidon parissa työskentelyyn, oppimisprosessin havainnointiin eikä oivaltamisen iloon: “Upeinta on ohjata oppilas kohti sellaisia taitoja, joita kaupasta ei voi ostaa ja joita kukaan ei voi häneltä ottaa pois.”

Arttu Hartikainen

Arttu Hartikainen on luokanopettaja ja apulaisrehtori Suutarilan ala-asteella Helsingissä. Hän on opettanut koko työuransa eka- ja tokaluokkalaisia. Lorut, runot, sadut ja tarinat ovat Artulle tärkeitä ja iso osa hänen työtään luokanopettajana. Ystävien aapisessa Arttu on ideoinut ja kirjoittanut tarinoita, lauluja ja monilukutaitotekstejä. Toiselta koulutukseltaan Arttu on laulunopettaja, minkä myötä aapiseen on tuotu paljon äänne- ja artikulaatioharjoituksia muun muassa videoina. Artun mielestä oppimisessa parasta on ilo ja uuden oivaltaminen: “Aikuisia opettaessani olen nähnyt konkreettisesti, miten uutta voi oppia ikään katsomatta.”

Matti Ryhänen

Matti Ryhänen on oululainen luokanopettaja ja muusikko. Hän opettaa Pohjois-Ritaharjun koulussa ja on toiminut suurimman osan työvuosistaan alkuopetuksessa. Matin erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat monilukutaito, digitaaliset materiaalit, musiikki, laaja-alainen osaaminen sekä tulevaisuuden taidot. Hänen mielestään oppimisessa on parasta se, kun oppilas huomaa pystyvänsä asioihin, joihin ei ole aiemmin pystynyt. Pienikin onnistuminen saa oppilaissa aikaan positiivisen onnistumisen kehän. Matti on halunnut olla mukana tekemässä uudenlaista aapista, joka on niin oppilaalle kuin opettajalle selkeä, helppokäyttöinen ja aidosti innostava: “Myös opettajan innostuminen aapisesta on keskeistä, koska se tarttuu samalla oppilaisiin.”

Johanna Tamminen

Johanna Tamminen toimii alkuopetuksen luokanopettajana espoolaisessa Jupperin koulussa. Työssään Johanna innostuu yhdessä tekemisestä, monipuolisista työskentelytavoista, digitaalisuudesta ja toiminnallisuudesta. Hänen vahvuutensa opettajana on lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen sekä kirjallisuuteen innostaminen: “Tärkeintä minulle on oppimisen ilo ja ilmapiiri, jossa on turvallista ja kannustavaa oppia.” Johannasta on ollut tärkeää, että työryhmällä on ollut aikaa käydä monipuolisia pedagogisia keskusteluja Ystävien aapista tehdessä. Keskusteluissa on syntynyt uusia näkökulmia sekä aapiseen että työhön tokaluokan opettajana.

Aapisen kirjailija: Anneli Kanto


Anneli Kanto on Anni Swan -mitalilla palkittu tamperelainen kirjailija. Hän on kirjoittanut Ystävien aapisen taustatarinan, jossa seikkailevat Aamos, Ulla ja Papu. Tarinan kirjoittaminen on ollut yli vuoden mittainen urakka: ”Olen ehtinyt kiintyä Mutkajoen asukkaisiin ja toivon, että myös koululaiset tykästyvät heihin.” Aapinen on jokaiselle pienelle koululaiselle äärimmäisen tärkeä kirja, ja Annelista onkin ollut hienoa ja opettavaista olla mukana luomassa nykyaikaista aapista. Hänestä on huikeaa ajatella, että tuhannet ekaluokkalaiset tulevat oppimaan lukutaidon Ystävien aapisesta. Annelin mielestä oppiminen on innostavaa ja ruokkii sielua.

Aapisen kuvittajat: Kiira Mukka ja Tiia Reijonen / Brink Helsinki

Kiira Mukka työskentelee Brink Helsinki -animaatiostudion kuvittajana, 2D-animaattorina ja ohjaajana. Hän on luonut Ystävien aapisen hurmaavat hahmot. Kiiralle oli itsestään selvää lähteä mukaan aapisen projektiin. Hän muistaa elävästi ylpeyden ja ihastuksen tunteen kun sai oman aapisensa ensimmäisellä luokalla. Aapinen ei kuitenkaan ollut pelkkä oppikirja, se oli täynnä tarinoita ja ihania hahmoja ja kuvituksia, jotka saivat mielikuvituksen laukkaamaan.

Tiia Reijonen työskentelee kuvittajana ja innostui projektista nopeasti. Hän on tehnyt kuvitusten taustat: miljöön, jossa hahmot seikkailevat sekä sen yksityiskohdat, kuten kivet, kannot ja kakkupalat. Tiiasta aapisen kuvittaminen on ollut hienoa, koska etenkin mainostyöt näkyvät vain hetken ja unohtuvat nopeasti. Oman aapisensa taas moni muistaa vielä aikuisenakin: “Jokainen meidän tiimistämme muisti oman aapisensa hahmot ja osasi yhä laulaa aakkoslaulun pari ensimmäistä säkeistöä. Toivottavasti Ystävien aapista tullaan muistelemaan samalla lämmöllä.”

Aapisen laulujen säveltäjä ja tuottaja: Jyri Sariola


Jyri Sariola on espoolainen muusikko ja musiikintuottaja, jonka sukujuuret ja bänditausta ovat lastenmusiikissa. Hän on säveltänyt, sovittanut ja tuottanut Ystävien aapisen musiikin. Jyri on tehnyt innostavia lauluja, joiden avulla on mukava opetella kirjaimia ja lukemista. Aapisen musiikissa Jyri on päässyt yhdistelemään sekä vanhaa että uutta lastenmusiikkia. ”Tavoitteenani oli luoda uusi musiikillinen maailma ja mahdollisimman vahva tunnelma, joka innostaa lapsia lukemisen opetteluun sekä auttaa aikuisia sen opettamisessa.” Parasta Jyrin mielestä oppimisessa on se, kun huomaa oppineensa jonkun uuden asian, joka aluksi tuntui vaikealta.

Tutustu sarjaan »

Avainsanat: Ystävien aapinen
Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Tulevaisuuden taidot

Ystävien aapinen luo vahvan pohjan tunne- ja vuorovaikutustaidoille

Inspiraatiota opetukseen

Ystävien aapisen musiikki on silta lukemisen maailmaan

Inspiraatiota opetukseen

Lukemaan opettelua ja jännittäviä juonenkäänteitä! Palkittu lastenkirjailija kertoo, miten Ystävien aapisen tarina syntyi