3

Ajankohtaista

Taloustutkimus tutki lukiolaisten mieltymyksiä – digillä ja painetulla materiaalilla omat vahvuutensa

Suurin osa lukiolaisista haluaisi käyttää rinnakkain digitaalisia ja painettuja oppimateriaaleja, paljastaa Taloustutkimuksen lukiolaisille tekemä kysely.

Taloustutkimus selvitti Sanoma Pron toimeksiannosta lukiolaisten mieltymyksiä oppimateriaaleihin liittyen. Sähköpostikyselyyn vastasi 1 774 lukiolaista marraskuussa 2020.

Lukiolaisten mielestä digikirjoilla ja painetuilla kirjoilla on molemmilla omat vahvuutensa. Painetut kirjat sopivat parhaiten esimerkiksi opiskeltavien kokonaisuuksien hahmottamiseen, kokeisiin valmistautumiseen, uusien asioiden opiskeluun ja pitkien tekstien lukemiseen. Digikirjoissa lukiolaiset pitävät erityisesti ääni- ja videomateriaalin käytöstä, tehtävistä, tiedonhakutoiminnoista ja yleisestä käytettävyydestä.

”Suurin osa lukiolaisista haluaisi käyttää rinnakkain digitaalisia ja painettuja oppimateriaaleja. Esimerkiksi teorian opiskelu ja teksteihin syventyminen on monen mielestä painetun kirjan kanssa miellyttävämpää. Digitaalisen oppimateriaalin vahvuudeksi moni kokee tehtävät”, kertoo Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Hanna-Leena Heinosaari.

Sanoma Pron omissa opiskelijatutkimuksissa esimerkiksi Kampuksen itsekorjautuvien tehtävien suosio opiskelijoiden keskuudessa on yllättänyt positiivisesti. Välitön palaute motivoi ja kannustaa opiskelemaan. Sanoma Pron kaikki lukion sarjat voi halutessaan hankkia pelkästään digitaalisina. Jokaisessa sarjassa on myös painetut kirjat, jotka joko täydentävät digitaalista materiaalia tai ovat vaihtoehto digikirjalle – sarjasta riippuen.

Sanoma Pro sai tutkimuksessa yleisarvosanan 8,42 niiltä lukiolaisilta, jotka käyttävät Sanoma Pron oppimateriaaleja tällä hetkellä. Kiitettäviä arvosanoja (9–10) antoi puolet ja välttäviä (4–6) vain neljä prosenttia lukiolaisista.

Avainsanat: LOPS 2021
Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Onko painetulle kirjalle enää tarvetta lukio-opiskelussa?

LOPS 2021

Digitaalisuus opiskelussa

Digitaalista Kampus-palvelua kehitetään palautteen pohjalta – Näin opettajat ovat ottaneet palvelun vastaan