3

Opevinkit yläkouluun

Pakopeli yläkoulun englannin tunnille: Pelastakaa Luke merihädästä

Level Up -sarjan pakopelissä oppilaiden on ratkaistava numerosarjat vihjeiden avulla ja ohjattava Luken vene pois myrskyn silmästä.

Oppilaat pääsevät pakopeliin skannaamalla Arttu-sovelluksella veneen kajuutta -kuvan Level Up 7 -digiopetusmateriaalista tai tästä artikkelista. Arttu-sovelluksen Kirjat-valikosta valitaan Level Up 7 Texts.

Yläkoulun A-englannin Level Up -sarjassa on yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaitoja kehittäviä pakopelejä. Pakopeleissä oppilaat selvittävät pienissä ryhmissä erilaisia kiperiä tilanteita annettujen vihjeiden avulla. Pelin ratkaisemisessa oppilaat käyttävät sanastoa ja kielitietoa. Jokainen oppilas voi osallistua omalla tasollaan ja pohtia ratkaisua yhdessä muiden kanssa.

Luke’s Cabin -pakopeli

Level Up 7 -oppimateriaalin pakopelissä oppilaiden tulee auttaa purjeveneen kajuuttaan jumiin jäänyttä Lukea. Myrskyn riepotellessa venettä Luken on löydettävä koordinaatit, joiden avulla Nautilus-vene pääsee pois myrskystä.
Tavoitteena on, että kaikki ryhmät saavat avattua lukot 30 minuutissa. Opettaja antaa tarvittaessa vihjeitä, jotta peli etenee.
Pakopeli on osa Level Up 7 -oppimateriaalia, mutta sen voi toteuttaa myös muilla luokka-asteilla oppilaiden kielitaidon mukaan.

Tarvikkeet ja etukäteisvalmistelut:

  • Avaa luokan näytölle pakopelin aloituskuva (sivun yläosan kajuutta-kuva).
  • Tulosta liitteiden 1 ja 2 kuvat ja kalenteri. Voit laittaa ne halutessasi kirjekuoreen tai levitellä ne valmiiksi pöydälle. Anna kirjekuori tai paperit oppilaille pakohuoneen alussa.
  • Tulosta liitteen 3 juliste ja laita se pakohuoneen seinälle.
  • Tulosta liite 4 (päiväkirjamerkinnät) ja liite 5 (kartta). Leikkaa irti päiväkirjamerkinnät ja piilota laput ympäri pakohuonetta. Laita ohje (”Look around for….”), kartta sekä kynä tai tussi samaan kuoreen. Anna kuori oppilaille heidän ratkaistuaan toisen tehtävän.

Peliaika: 30 min

Ryhmäkoko: 3–5 oppilasta

Pelin kulku:
Opettaja näyttää pakopelin kajuutta-aloituskuvan digiopetusmateriaalista tai tämän artikkelin yläosasta. Oppilaat skannaavat kuvan Arttu-sovelluksella Level Up 7 Texts -kirjan avulla, jolloin pakopeli aukeaa oppilaan laitteelle. Jokaisella ryhmällä on yksi laite.

Opettaja lukee alla olevan alustuksen oppilaille ennen pakopelin alkua:
Luke on jumissa purjeveneensä kajuutassa myrskyn raivotessa ulkona. Auta Lukea löytämään koordinaatit, joiden avulla Nautilus pääsee pois myrskystä.

Opettaja osoittaa pöydän, jolla ensimmäiset vihjeet ovat. Oppilaat käyttävät älylaitetta lukkojen avaamiseen ja pelin aikana tulevan äänivihjeen kuuntelemiseen. Aikaa on 30 minuuttia. Tavoitteena on, että kaikki ryhmät saavat avattua lukot annetussa ajassa. Opettaja antaa tarvittaessa vihjeitä, jotta peli etenee.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Motivointi

Näin Level Up kannustaa yläkoululaisia englannin opiskelussa

Inspiraatiota opetukseen

Pelivinkit yläkoulun englannin tunnille

Tulevaisuuden taidot

Level Up täyttää yläkoulun englannin kieltenopettajan vaatimukset – lue opettajan kokemuksista