3

Artikkeli

Moodi Pitkä -oppimateriaali helpottaa pietarsaarelaisen lukion opettajan työtä

Riikka Tervakangas arvostaa oppimateriaalissa sitä, että opiskelijat saavat itse osallistua tunnin etenemiseen ja tehtävien valintaan.

Sanoma Pro Moodi Matikka

Riikka Tervakangas opettaa pitkää matematiikkaa Pietarsaaren lukiossa, jossa opiskelee satakunta opiskelijaa. Heistä noin puolet valitsee vuosittain pitkän matematiikan. Tervakangas on opettanut matematiikkaa usean vuoden ajan ja oppinut toimivan oppimateriaalin tunnusmerkit.

– Minulle on tärkeää, että oppimateriaali on monikäyttöinen ja mukautettavissa jokaiselle opiskelijalle, jotta se vastaa monenlaisiin toiveisiin ja vaatimuksiin. Moodi Pitkä on juuri tällainen sarja, Tervakangas toteaa.

Digikirja harjaannuttaa opiskelijoita Abitti-editorin käyttöön

Pietarsaaren lukion matematiikan tunneilla käytetään pelkästään digikirjoja. Muutos on monelle painettuun kirjaan tottuneelle opiskelijalle suuri, mutta digikirjat on otettu hyvillä mielin vastaan.

– Sanoma Pron Kampus ja digikirja toimivat todella hyvin niin opiskelussa kuin opetuksessa. Koska tehtäviä tehdään Abitti-editorilla, opiskelijat harjaantuvat heti sen käyttöön, eikä heillä siten ole ongelmia editorin käytössä ensimmäisellä koeviikolla, Tervakangas kertoo.

Hän kiittelee Moodin runsasta tehtävävalikoimaa, joka etenee perustehtävistä kohti haastavampia tehtäviä. Lisäksi esimerkkiratkaisut helpottavat opiskelijoiden itseopiskelua.

– Lisäksi saan oppitunneilla avattua teoriaosuuden tehtävien viereen, mikä on todella kätevää. Sarja on jollain lailla nopeuttanut omaa opetusta, Tervakangas kertoo.

Digikirjan Ohjaamo auttaa tehtävien tarkistuksessa ja säästää aikaa

– Ohjaamo todella säästää opettajan aikaa! Pystyn tehtävälaskurin avulla näkemään yhdellä silmäyksellä, onko tehtävät tehty tai jos jokin tehtävä on suurimmalla osalla tekemättä. Silloin siihen pitää palata ja kerrata asia kunnolla läpi, Tervakangas kuvailee ja jatkaa:

– Ohjaamossa voin myös kommentoida opiskelijoiden tehtäviä, ja teenkin sitä paljon, sillä annan kotitehtävät aina tehtävänantoina Ohjaamon kautta. Lisäksi tehtävälaskuri auttaa opiskelijoita seuraamaan omaa edistymistään. Testaa taitosi -osiossa opiskelijat pääsevät arvioimaan omaa osaamistaan ja pisteyttämään omat tehtäväratkaisunsa.

Helppokäyttöisyys ja selkeys on sarjassa parasta

Tervakankaan mukaan Moodissa on parasta helppokäyttöisyys. Asiat on pilkottu pieniksi selkeiksi kokonaisuuksiksi, jolloin eteneminen on selkeää ja helppoa.

– Moodi tuntui heti tutulta ja sopi omaan tapaani opettaa. Kotitehtäviä on helppo antaa, ja sarja on helposti muokattavissa omiin tarpeisiin. Pidän myös siitä, että opiskelijoille on saatavilla näköiskirja. Jotkut opiskelijat käyttävät sitä uudemman digikirjan rinnalla. Jos on valokuvamuisti, näköiskirja on hyvä apu eikä painettua kirjaa välttämättä tarvita.

Tervakangas uskoo, että jokainen opettaja saa Moodista omaan opetukseen sopivan oppimateriaalin.

– Oppimateriaalin tarkoitus on tehdä oppiminen ja opetustyö mahdollisimman helpoksi, ja sen Moodi tekee – auttaa arkea, Tervakangas kiteyttää.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Tekijämme

Tutustu Moodi Pitkä matematiikka -sarjan tekijöihin

Moodi Pitkä matematiikka

Ajankohtaista

Moodi-sarjassa digitaaliset työvälineet tukevat matematiikan ymmärtämistä ja oppimista