3

Inspiraatiota opetukseen

Licht an! 2 – pelillisyys ja toiminnallisuus innostavat oppimaan saksaa

Licht an! on saksan kielen sarja, joka on syntynyt oppilaiden toiveiden pohjalta. Kirjan tekijät ovat halunneet tehdä oppimateriaalin, joka innostaa ja motivoi oppilaita. Pia Pessi, yksi kirjan tekijöistä, kertoo, kuinka pelillisyys on nyt mukana myös arvioinnissa.

Licht an! -sarjan tarinat ja tehtävät ovat lähellä oppilaiden elämää. Licht an! 2 -oppikirjan tarinassa syvennytään oppilaiden toiveesta matkusteluun ja saksankielisiin maihin. Pia Pessi on yksi sarjan tekijöistä. Hän opettaa Espoossa Kuitinmäen koulussa 3.–9.-luokkalaisille saksaa ja käyttää opetuksessaan paljon toiminnallisuutta.

Oppilaiden maailmasta syntyneet tehtävät motivoivat

Oppilaat toivoivat, että sarjan päähenkilö olisi helposti samaistuttava. Sarjan päähenkilö Markus on nuori, joka ei vielä puhu täydellistä saksaa ja tekee näin ollen mokia, jotka ovat hyvin samankaltaisia kuin ne, joita yläkouluikäiset helposti tekevät. Päähenkilön saksan taito kasvaa yhtä matkaa oppilaiden kanssa.

Sarjan tehtävätyypit ovat monipuolisia, ja niissäkin on huomioitu nuorten toiveet. Licht an! -sarjassa pelillisyys näkyy niin tehtävissä kuin arvioinnissa. Pelien avulla voidaan tehdä keskusteluharjoituksia ja harjoitella rakenteita ja sanoja. Pessi kertoo, että erityisesti poikien arvosanat ovat nousseet huomattavasti pelillisyyden avulla.

– Minulla sattui olemaan muutama oppilas, joka puhui saksan opiskelun lopettamisesta. Tämän sarjan tehtävät olivat kuitenkin niin mielekkäitä, että he halusivatkin jatkaa ja tekivät jopa itsenäisesti tehtäviä eteenpäin. Se oli kyllä yksi parhaista palautteista, jonka opettajana ja kirjantekijänä voi saada, Pessi iloitsee.

Oppimista voi mitata myös pelillisesti ja liikkuvalla arvioinnilla

Pessi on tottunut siihen, että yläkoulun opettaja saattaa joutua liikkumaan työpäivän aikana eri toimipisteiden välillä. Sen vuoksi Licht an! on suunniteltu niin, että opettaja voi teettää paljon pelillisiä tehtäviä, mutta hänen ei tarvitse kantaa mitään ylimääräistä mukanaan.

Licht an! 2 -oppikirjassa on hyödynnetty liikkuvaa ja pelillistä arviointia. Esimerkiksi hatte- ja war-verbejä voidaan arvioida niin, että oppilaat suunnittelevat itse jonkin hauskan tehtävän opetelluista asioista. Esimerkiksi 3–5 hengen ryhmillä voi olla vaikkapa kymmenen minuuttia aikaa suunnitella tietovisa, mainos, lyhyt video tai näytelmä, jossa verbit esiintyvät.

– Välillä näistä videoista ja näytelmistä tulee hulvattoman hauskoja. Opettajalle on ihanaa katsoa, miten luovia oppilaat voivat olla. Selkeästi myös näkee sen, miten oppi on mennyt perille, Pessi kertoo.

Koko lukuvuoden arviointia on helppo seurata Licht an! 2 -kirjan ensimmäisen sivun arviointipelin avulla. Oppilas saa pisteitä esimerkiksi jokaisesta tunnista, sanakokeesta ja digilisätehtävästä ja voi näin seurata jatkuvasti omaa osaamistaan. Lukukauden lopuksi pisteet lasketaan yhteen, ja sivulla näkyy arvosanataulukko, josta opettaja näkee suoraan arvosanan, Pessi kertoo.

–  Pisteiden seuraaminen on helppoa. Opettajalla on oikeus lisätä tai vähentää pisteitä, ja esimerkiksi tehdyt digilisätehtävät näkee suoraan Ohjaamosta. Oppilas pystyy myös seuraamaan, millä tasolla hän liikkuu.

Kokeiden sijasta voi tehdä Mein Buch -tehtäviä

Pessi kertoo kysyvänsä aina lukuvuoden alussa, haluavatko oppilaat perinteisen kokeen vai haluavatko he tehdä omasta osaamisestaan Mein Buch -tehtäviä. Licht an! -sarjan jokaisen kappaleen lopussa on itse- ja vertaisarviointiosuus sekä Mein Buch -osuus, jonka tehtävät voi tehdä joko kirjaan tai digitaaliseksi portfolioksi jotakin ilmaista sovellusta käyttäen.

–  Joskus luokka haluaa tehdä mieluummin perinteisen kokeen, mutta moni valitsee mielellään myös Mein Buch -tehtävät. Mein Buch on monipuolinen tapa tuoda esille omaa osaamista ja persoonaa. Niissä on ollut ihania ja vitsikkäitäkin juttuja, Pessi kertoo.

Pessin oppilaat tekevät Mein Buch -tehtäviä pääosin ilmaisilla sovelluksilla, joiden avulla digitaalisen portfolion tekeminen on helppoa. Portfolioon voi lisätä tekstin lisäksi ääntä, videota ja kuvaa. Pessi kertoo, että aina seitsemännen luokan alussa joku kokeilee tehdä tehtäviä Google-kääntäjällä. Yritykset loppuvat aika äkkiä, kun oppilaat tajuavat, että opettaja kyllä huomaa, Pessi naurahtaa.

Yksi Licht an! -sarjan keskeisistä ajatuksista on poistaa mokaamisen pelkoa ja rohkaista käyttämään kieltä.

– Esimerkiksi arviointiäänitteet mahdollistavat sen, että oppilas voi rauhassa miettiä, mitä sanoo, ja äänittää oman ääntämisesimerkin.

Opettajalta portfolion arviointi vaatii suurimman työn lukukauden lopussa.

– Opettajana annan palautteen omana äänitiedostona. Onhan se hieman työlästä, mutta toisaalta lukukauden aikana voi valmistella muita juttuja ja sitten loppulukukaudesta tehdä isomman työn. Kyllä se on sen arvoista, Pessi tuumaa.

Portfoliota voidaan koota koko yläkoulun ajan, ja se kuvaa kivasti oman oppimishistorian. Myös vanhemmat ovat tykänneet siitä. Pessi uskoo, että portfolio toimii myös hyvänä lisänä työnhakuun oman kielitaidon todisteena.

Nappaa tästä Licht an! 2- kirjan toiminnallisia tehtäviä saksantunnille:

Avainsanat: Saksa Licht an
Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Motivointi

Licht an! – sytyttävä saksan sarja sallii mokaamisen

Opevinkit

Opevinkit saksan kielen tunnille

Opevinkit

Vinkit Arttu-sovelluksen käyttöön yläkoulussa