3

Inspiraatiota opetukseen

Kimarassa keskitytään kestävään toimintaan arjessa

Kotitalous on oppiaine, joka edistää kestävää kehitystä ja auttaa ilmastonmuutoksen torjumisessa. Kimaran tekijäryhmä haluaa uudessa oppimateriaalissa korostaa arjen taitoja, joilla puhe kestävän kehityksen mukaisista tottumuksista muutetaan pieniksi ja suuriksi teoiksi oppilaiden arjessa.

Arjessa tehdään valintoja joka päivä. Valintaan vaikuttavat monet asiat kuten raha, aika sekä arvostukset ja omat kokemukset. Joskus voi olla vaikea hahmottaa omien valintojen laajempia ympäristövaikutuksia, koska ne eivät välttämättä näy suoraan arjessa.

– Harva esimerkiksi tietää, paljonko farkkujen valmistamiseen kuluu vettä ja kemikaaleja tai paljonko yhden ihmisen aiempaa kasvispainotteisempi ruokavalio vähentää ympäristön kuormitusta, kertoo Päivi Palojoki, Helsingin yliopiston kotitalouspedagogiikan professori ja yksi Kimara-sarjan tekijöistä.

Kimara-sarjassa kestävä kehitys nivotaan aiempaa konkreettisemmin osaksi kotitalouden oppimistehtäviä. Abstraktin hiilijalanjäljen sijasta korostetaan konkreettista hiilikädenjälkeä: mitä jokainen meistä voi tehdä hillitäkseen ylikulutusta ja ilmastonmuutoksen kannalta ei-toivottuja tottumuksia.

Palojoki kertoo, että he tekijäryhmänä haluavat tällä vähentää nuorten ilmastoahdistusta. – Uskomme, että jokainen voi omalla toiminnallaan ehkäistä ilmastonmuutosta. Pitää vaan oppia, mitä pitää tehdä toisin ja miksi.

Kotitaloudessa oppii, mitä kestävä elämäntapa on

Kestävä elämäntapa tarkoittaa sitä, että arjessa tehdään vastuullisia valintoja, joissa huomioidaan ympäristön ja muiden ihmisten hyvinvointi. Toiminnan perustana on tutkittu ja perusteltu tieto, joka siirtyy valintatilanteessa käytäntöön. Kotitalouden kaikilla osa-alueilla (yhdessä eläminen, asuminen ja kuluttaminen sekä ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri) voi toimia kestävästi.

Kimara herättelee ajattelemaan erityisesti usein toistuvia arjen valintoja, joissa vastuulliset valinnat ovat tärkeitä. Esimerkiksi kiinnittämään huomiota ruoka-aineiden alkuperään ja tuotantotapaan, tai suosimaan lähellä tuotettuja elintarvikkeita ja valitsemaan mahdollisuuksien mukaan luomua.

– Kimarassa on lisätty kasvisruokaohjeiden määrää ja vältetään tuottamasta ruokahävikkiä. Lisäksi suositaan tuotteita, joiden pakkausmateriaalit voidaan kierrättää. Kun opettaja korostaa vastuullisuutta ruoanvalmistukseen liittyvien oppimistehtävien yhteydessä, ajattelutapa siirtyy nuorten arkeen, Palojoki kuvailee.

Palojoki kertoo, että kestävän kehityksen valinnat vaikuttavat myös siivoukseen ja vaatehuoltoon.
– Siivouksessa ja vaatehuollossa korostuvat ympäristöystävällisten pesu- ja puhdistusaineiden sekä menetelmien valinta. Tekstiilejä ja kodin materiaaleja pyritään hoitamaan järkevästi, jotta ne säilyvät pitkään käyttökelpoisina. Toiminnassa huomioidaan energiaa säästävät työtavat.

– Vastuullinen kuluttaminen on tärkeä kotitalouden osa-alue. On hyvä oppia, että tavaroita ja palveluita hankitaan vain tarpeeseen ja jo olemassa olevaa pyritään korjaamaan ja kierrättämään. Mikäli on välttämätöntä hankkia uutta, kiinnitetään huomiota tuotteen valmistusmateriaaliin ja tuotanto-olosuhteisiin. Valinnan tekemistä helpottaa se, että tuotteen tai palvelun elinkaaresta on saatavilla riittävästi tietoa. Vastuullisia valintoja tehdään joka päivä niin kotona kuin kodin ulkopuolellakin.  Juuri siksi niiden oppiminen on tärkeä asia kaikille.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Inspiraatiota opetukseen

Kotitalous on ilmiöoppimista parhaimmillaan

Tekijämme

Tutustu Kimara-sarjan tekijöihin!

Ajankohtaista

Uutta yläkouluun!