3

Ajankohtaista

Balanssin puhujana Pauliina Ilmonen: Keskinkertaisuus on kaunista

Huhtikuun Balanssin puhujaksi saapui Aalto-yliopiston tilastotieteen professori Pauliina Ilmonen. Hän on mediastakin tuttu matemaatikko, jonka intohimo omaan alaan välittyy muillekin.

Kuva: Nita Vera

Pauliina Ilmonen työskentelee Aalto-yliopiston matematiikan ja systeemianalyysin laitoksella. Hän on tilastotieteen professori ja laitoksen opetuksesta vastaava varajohtaja. Ilmosen tutkimusryhmässä tehdään funktionaaliseen data-analyysiin ja ääriarvoteoriaan liittyvää matemaattisen tilastotieteen tutkimusta sekä soveltavaa epidemiologiaan ja syöpägenetiikkaan liittyvää tutkimusta. Pauliina Ilmonen on intohimoinen tieteentekijä, joka uppoutuu tutkimukseen ja rakastaa opettamista. Hänestä paistaa jo pitkälle innostus omaa ammattiaan kohtaan. Ilmonen peräänkuuluttaa tekemisen iloa, ei niinkään huipulle kapuamista. Balanssi-tilaisuudessa hän pohtii lisäksi riittävän hyvän osaamisen tematiikkaa.

– Keskinkertainen on kaunista myös matematiikassa. Kaikkien ei tarvitse luoda uutta matematiikkaa, vaan riittää, että pärjää arjen tilanteissa ja osaa vaikkapa vertailla erilaisia lainaehtoja keskenään, Ilmonen kuvailee.

Ilmonen jakaa Balanssi-tilaisuudessa myös omia kokemuksiaan siitä, miten hän opettaa kiinnostuksiltaan heterogeenistä opiskelijajoukkoa ja miten digitalisoituminen näkyy opettamisessa. Hänen puheenvuorossaan kuullaan monia käytännönläheisiä vertauksia ja niin käsitöihin kuin matemaattisiin taitoihinkin liittyviä esimerkkejä. Tilaisuuden aiheita yhdistää rakkaus matematiikkaan ja opettamiseen.

Keskustelussa mukana myös Sanoma Pron lukion myyntipäällikkö Ari Heiskanen ja Haukilahden lukion matematiikan opettaja Sanna Hassinen (FM).

Tilaisuuden tallenteen katseluaika on päättynyt.

Avainsanat: balanssi
Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Motivointi

Aivotutkija Mona Moisalan vinkit oppilaiden keskittymiskyvyn kehittämiseen

Ajankohtaista

Mona Moisala maaliskuussa Balanssi-puhujaksi

Ajankohtaista

Lauri Järvilehto seuraavassa Balanssissa: Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet opettajan työssä