Moni opettaja on toivonut eriyttävää materiaalia luonnontieteisiin – ja toive on nyt toteutunut. Uudet biologian ja maantiedon Oma-kirjat täydentävät yläkoulun oppimateriaaliperhettä tarjoamalla selkeytetyn ja helposti lähestyttävän vaihtoehdon, joka tukee opetusta ja lisää oppimisen iloa.

Jokainen oppilas on yksilö, ja juuri siksi eriyttäminen on tärkeämpää kuin koskaan. Oma-oppimateriaalit tarjoavat opettajalle konkreettisen työkalun heterogeenisissä ryhmissä opettamiseen. Koodi Oma- ja Geoidi Oma -kirjat tukevat oppimista kuvien, käsitteiden ja ilmiöiden kautta ja auttavat oppilasta rakentamaan kokonaisuuksia vaiheittain.
Syksyllä 2025 Oma-kirjat ovat ensimmäistä kertaa käytössä luokkahuoneissa eri puolilla Suomea. Seuraamme tarkasti opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja kehitämme materiaalia palautteen pohjalta. Ensimmäiset kommentit biologian ja maantiedon opettajilta kertovat innostuneesta vastaanotosta ja helpotuksesta, kun pitkään odotettu eriyttävä materiaali on vihdoin osa arkea.
– Tätä on odotettu.
Oppilaat motivoituvat omalla tasollaan
Oma-kirjat sopivat hyvin niin pienryhmiin kuin yleisopetuksen luokkaan eriyttämisen tueksi. Ne etenevät peruskirjojen mukaisesti, minkä vuoksi molempia versioita on helppo käyttää luokassa rinnakkain. Oma-kirjojen rakenne on selkeä, ja ne keskittyvät olennaisiin sisältöihin ja ymmärtämistä tukeviin tehtäviin.
– Oppilaat ovat motivoituneita, kun on Oma-kirja.
– Oppilaat ovat ottaneet Oma-kirjan hyvin vastaan.
– Oma-kirja on hyvä kokonaisuus antaa esimerkiksi oppilaalle, joka on ollut syystä tai toisesta paljon poissa.
Tehtävät tukevat itsenäistä työskentelyä
Oma-kirjan tehtävät sijoittuvat teoriaosuuksien väliin, ja ne tehdään suoraan kirjaan. Vastaus löytyy aina samalta aukeamalta, mikä helpottaa oppimista ja antaa samalla onnistumisen kokemuksia.
– Tarve oli saada lisää helppoja tehtäviä, mutta kuitenkin niin, että voi seurata opetusta.
– Harjoituskirja voi olla monelle S2-oppilaalle vielä liian vaikea, mutta Oma-kirja on toiminut hyvin.
– Yhdistelytehtävät ja muut sellaiset tehtävät, joissa tekstin tuottoa ei ole liikaa, ovat hyviä.
Silta kohti peruskirjaa
Jokaisen luvun lopussa on 1–2 vihkotehtävää, jotka auttavat oppilasta siirtymään vähitellen peruskirjan tasolle.
– On hyvä olla myös haastavampia tehtäviä, jotta oppilas kehittyy.
– Toive on, että jossain vaiheessa päästäisiin siirtymään vihkotehtävien tukemana peruskirjoihin – jokaisen oman tason mukaan.
Sanatuki auttaa ymmärtämään
Selkokielisyys ja sanavaraston laajentaminen ovat Oma-kirjojen ytimessä. Tekstin vieressä näkyvä sanatuki kertoo vaikeampien sanojen perusmuodon, mikä helpottaa erityisesti S2-oppilaita.
– Sanatuki kirjassa on hyvä, koska taivutetut sanat ovat vaikeita, ja harmillisen usealle sanan perusmuoto jää epäselväksi ilman tukea. Myös osa peruskirjan käyttäjistä luuli, että tuma-sanan perusmuoto on ’tumassa’, koska sana oli tässä muodossa leipätekstissä.
Tavoitteena onnistumisen kokemus
Ensimmäiset kokemukset osoittavat, että Oma-kirjat tukevat sekä opettajaa että oppilasta arjen opetustilanteissa.
– Oma-kirjan käyttäjät ovat niitä, joiden luona pitää muutenkin käydä, mutta nyt Oma-kirjassa on enemmän tukea myös itsenäisempään tekemiseen. Se tuo oppilaalle onnistumisen tunnetta.
Tilanteet ja tarpeet vaihtelevat, mutta tavoite on yhteinen: auttaa jokaista oppilasta oppimaan, löytämään vahvuutensa ja innostumaan luonnontieteistä.
