Haluamme tarjota opettajille ja opiskelijoille parhaat puitteet kielitaidon harjoitteluun. Osana tätä tavoitetta olemme tutkineet ja testanneet erilaisia tekoälyä hyödyntäviä mahdollisuuksia kielten oppimisessa.
Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä »
Kehitystyön tuloksena Kampukseen on tuotu kaksi uutta tekoälyavusteista tehtävätyyppiä, jotka tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella puhumista itsenäisesti ja omassa tahdissaan:
AI-avusteisessa ääntämistehtävässä opiskelija harjoittelee annettuja sanoja ja lyhyitä fraaseja, ja tekoäly antaa palautetta ääntämisestä.
AI-avusteisessa keskustelutehtävässä opiskelija harjoittelee tehtävänannon mukaista keskustelua, jossa tekoäly toimii toisena osapuolena.
Uudet tehtävätyypit ensimmäisenä käyttöön Elements-sarjassa
Ensimmäisenä AI-avusteiset tehtävätyypit on otettu käyttöön lukion englannin Elements-sarjan uusissa Elements NEW -digikirjoissa. Kun tekoälyavusteiset tehtävät sisältyvät oppimateriaaleihimme, niiden käyttäminen tapahtuu luotettavassa ja oppimista pedagogisesti tukevassa ympäristössä.
Millaisissa tilanteissa puheharjoittelutehtävistä on apua?
Taustatutkimuksissamme on ilmennyt, että monet opiskelijat jännittävät vieraalla kielellä puhumista, mikä voi rajoittaa heidän kielitaitonsa kehittymistä. Suullisten taitojen harjoittelu oppitunneilla voi olla haasteellista ‒ opiskelijat eivät aina uskalla puhua ääneen, harjoitukset vievät paljon aikaa, ja opettajan on vaikea antaa jokaiselle opiskelijalle yksilöllistä palautetta.
Tekoälyavusteiset puheharjoittelutehtävät auttavat ratkaisemaan kieltenopiskeluun liittyviä haasteita. Puheharjoittelutehtävät muun muassa:
- rohkaisevat kaikkia opiskelijoita harjoittelemaan suullisia taitoja turvallisessa ympäristössä
- ottavat huomioon eritasoiset oppijat tarjoamalla vihjeitä ja sanastoa
- antavat opettajalle paremman kokonaiskuvan opiskelijoiden suullisista taidoista
- helpottavat yksilöllisen palautteen antamista.
Miten Elements-sarjan puheharjoittelutehtävät saa käyttöön Kampuksessa?
Elements-kirjoihin on julkaistu uusi osio nimeltä Speaking with AI. Koska kyseessä on kokonaan uusi sisältö, muutos ei päivity automaattisesti aikaisemmin luomiisi ryhmiin Kampuksessa. Saadaksesi uudet puheharjoittelutehtävät käyttöön nykyisessä ryhmässäsi sinun tulee hakea uusi sisältö Muokkaa sisältöä -työkalulla. Vaihtoehtoisesti voit luoda täysin uuden ryhmän. Kuten aina, opiskelija voi käyttää tehtäviä joko opettajan ryhmästä tai Kirjastosta käsin.

Kuva 1: Muokkaa sisältöä -työkalun avulla voit hakea uuden sisällön ryhmääsi.
Miten puheharjoittelutehtävät toimivat?
Ulkoasultaan puheharjoittelutehtävät näyttävät samalta kuin muutkin Kampus-tehtävät. Elements-sisällöissä tehtävien käyttöliittymä on aina englanniksi riippumatta siitä, minkä kielen käyttäjä on valinnut Kampuksen käyttöliittymän kieleksi.
Ääntämistehtävässä opiskelija harjoittelee annettuja sanoja ja lyhyitä fraaseja. Tekoäly antaa ääntämisestä palautetta liikennevaloista tuttuina väreinä (vihreä, keltainen ja punainen) sekä prosentteina. Opiskelija saa lisäksi palauteyhteenvedon, jossa osaamistaso on ilmaistu tavutasolla.

Kuva 2: Ääntämistehtävässä opiskelija saa harjoiteltavaksi tekstiin liittyviä sanoja.
Keskustelutehtävä muistuttaa aitoa keskustelua, mutta toisena osapuolena on tekoäly oikean henkilön sijaan. Tekoäly haastaa, argumentoi ja perustelee vastauksensa kuten elävä keskustelukumppani.

Kuva 3: Keskustelutehtävässä opiskelija keskustelee annetusta aiheesta tekoälyn kanssa.
Askel kohti yksilöllisempää oppimista
Puheharjoittelutehtävät tukevat opiskelijoita eri tavoin ‒ ujot ja arat opiskelijat saavat varmuutta ja eritasoiset oppijat voivat edetä omassa tahdissaan. Opettaja voi mukauttaa opetusta paremmin ryhmänsä tarpeisiin.
On tärkeä huomata, että puheharjoittelutehtävät eivät tallenna suorituksia. Opettaja ei siis voi nähdä eikä kuunnella opiskelijoiden tuotoksia. Kampuksen Ohjaamoon kertyy ainoastaan tieto siitä, että tehtävä on suoritettu, jos opiskelija tekee koko tehtävän alusta loppuun.
Mitä seuraavaksi?
Puheharjoittelutehtävät on nyt lanseerattu Elements-sarjan julkaistuihin moduuleihin. Keräämme lukuvuoden ajan aktiivisesti palautetta käyttökokemuksista varmistaaksemme, että tehtävät palvelevat opetuksen ja oppimisen tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.
Seuraamme kehitystyössä tarkasti tehtäviemme pedagogista laatua, sillä haluamme tarjota opettajille ja opiskelijoille ratkaisun, joka helpottaa kieltenopetusta ja tekee puhumisen harjoittelusta saavutettavampaa kaikille.