Rakennusalan osaajaksi tarjoaa opettajalle valmiin paketin, joka täyttää tutkinnon perusteiden pakollisten tutkinnon osien vaatimukset. Kattava materiaali täydentyy nyt autenttisilla videoilla, jotka tuovat oppimateriaaliin entistä enemmän keinoja huomioida monen tasoiset opetusryhmät ja motivoida opiskelijoita.
Oppikirjailija Tomi Myllärinen on toiminut vuodesta 2013 rakennusalan opettajana Turun ammatti-instituutissa ja työskentelee nyt tiimivastaavana. Ensimmäisinä opettajavuosinaan hän opetti opintonsa aloittavia talonrakennusopiskelijoita ja teki itse kaikki opetusmateriaalinsa, kuten PowerPoint-esitykset ja tehtävät. Siihen meni aina paljon aikaa.
– Varsinkin silloin aloittelevana opettajana haaveilin yhdestä kirjasta, josta saisin kaiken tarpeellisen teorian opetuksen tueksi, Myllärinen kertoo.
Nyt se kirja on tässä. Rakennusalan osaajaksi -oppimateriaali soveltuu rakennusalan perustutkinnon oppikirjaksi talonrakennuksen, maarakennuksen ja maarakennuskoneenkuljetuksen osaamisaloille.
Oppimateriaali on käyttäjäystävällinen ja helpottaa opettajan arkea
Rakennusalan osaajaksi -oppikirjan sisällöt on rakennettu kahden pakollisen tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksiin sopiviksi. Materiaali helpottaa opettajan arkea, johon kuuluu opetuksen suunnittelun lisäksi muutakin suunnittelua ja opiskelijoiden asioiden hoitamista.
– Oppikirjan suunnittelun lähtökohtana oli se, että kun opettaja ottaa sen käyttöön, hän voi luottaa siihen, että kaikki pakolliset asiat tulevat opetetuiksi. Opettajan työhön kuuluu paljon erilaisia tehtäviä. Jos siinä ohessa pitäisi vielä päivittää omaa opetusaineistoa, veisi se paljon aikaa. Rakennusalan osaajaksi -oppikirjan läpikäynnin ja käytännön harjoitusten jälkeen opiskelija voi mennä suoraan näyttämään osaamisensa, eikä muuta materiaalia tarvita, Myllärinen kertoo.
Hän muistuttaa, että jos opettaja haluaa paneutua johonkin rakentamisen aihealueeseen syvemmin, materiaali toimii myös silloin hyvin opetuksen suunnittelun runkona.
– Materiaalin käyttö ei poissulje sitä, etteikö voisi käyttää omaa aineistoa. Mutta tämä on hyvä perusta, Myllärinen kertoo.
Kuvituksessa on huomioitu aidot suomalaiset työtilanteet ja rakennustyömaat
Rakennusalan osaajaksi -oppikirjan aukeamat on rakennettu niin, että opiskelijan on helppo hahmottaa tekstistä kokonaisuuksia ja etsiä tietoa. Materiaali sisältää myös paljon kuvia, jotka tuovat vaihtelua tekstiin. Kuvat ja kuvatekstit liittyvät aina käsiteltävään aiheeseen, ja joskus kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
– Kuvitus on tarkkaan harkittu, ja kuvissa näkyy aitoja, aiheeseen liittyviä suomalaisia tai pohjoismaisia työmaatilanteita, Myllärinen kertoo.
Kuvituksessa on mukana myös tuutorihahmo, joka esiintyy kirjan sivulla antamassa tärkeitä huomioita.
Kattavat videot ja tehtävät tukevat opiskelua
Lukuvuodelle 2025–2026 oppimateriaalin jokainen luku täydentyy videoilla ja niihin liittyvillä tehtävillä. Rakennusalan osaajaksi -materiaalin rakenne noudattaa rakennusprojektin etenemisjärjestystä, ja sama järjestys on huomioitu myös kattavassa ja autenttisessa videoaineistossa.
Jokaiseen videoon liittyy 1–6 tehtävää. Kaikki kysymykset ovat avotehtäviä, joihin opiskelijoiden odotetaan vastaavan lyhyesti. Opettajan materiaalista löytyvät lyhyet mallivastaukset.
Avotehtävät tuovat oppimateriaalin tehtäviin monipuolisuutta, sillä aiemmin julkaistuista tehtävistä monet ovat itsetarkistuvia.
Oppimateriaali huomioi eritasoiset opiskelijat ja tukee oppimista
Nykyopiskelijan oppimistavat on huomioitu tekstien ja digitehtävien laadussa. Oppikirjan tarkoituksena on, että jokainen pystyy hahmottamaan, mitkä ovat tekstin ydinasiat.
Tekstit eivät ole pitkiä ja puuduttavia, vaan aukeamille on lisätty huomioita ja esimerkkejä sekä rakennusalan yleistietoa. Esimerkkien avulla tekstiä avataan eri näkökulmista. Tämä auttaa varsinkin sellaisia opiskelijoita, joille rakennusala ei ole entuudestaan tuttu.
– Olen kirjoittanut asiat mahdollisimman selkeästi ja yksinkertaisesti ja lisännyt käytännön esimerkkejä siitä, miten kukin aihe näkyy rakennusalalla. Kaikki oppivat eri tahtiin ja eri tavalla, ja tässä materiaalissa on niin rautalangastavääntämismalleja kuin lisätehtäviä. Digiaineistossa olevat lisätehtävät ovat heille, joita ala kiinnostaa erityisesti ja jotka haluavat oppia enemmän, Myllärinen kertoo.
Lukujen seassa on käsitesanasto, jossa käydään läpi osalukujen sanoja. Mukana on myös englanti–suomi-sanasto.
– Halusimme lisätä sanastot, koska varsinkin pääkaupunkiseudulla ja muissa isoissa kaupungeissa englanti tai suomi on se kieli, jolla tehdään töitä. Sanasto tukee myös vieraskielistä opiskelijaa, joka voi sen avulla yhdistää tunnilla käytävän asian helpommin oikeaan yhteyteen, Myllärinen kertoo esimerkin.
Materiaalissa on runsaasti Helsingin Sanomien rakennusalaa käsitteleviä artikkeleita ja niihin liittyviä tehtäviä, joita voi käyttää esimerkiksi keskustelun herättelyyn oppitunnilla. Lisäksi materiaalista löytyy työelämän kysymyksiin liittyviä keskustelutehtäviä, joita voidaan hyödyntää myös YTO-oppiaineissa. Laaja itsetarkistuvien digitehtävien aineisto auttaa opiskelijoita ja opettajaa seuraamaan edistymistä. Kaikkien tehtävien vastaukset on mahdollista löytää oppikirjan teksteistä tai muista aineistoista. Digimateriaalin käyttöönotto on helppoa myös sellaiselle opettajalle, joka ei ole aiemmin käyttänyt digitaalisia tehtäviä.
– Opettaja voi päättää, käyttääkö tehtäviä testinä tai kokeena ilman aineistoa vai saako aineisto olla tehtävien teossa mukana. Jokaisen jakson lopussa on myös lopputesti, Myllärinen vinkkaa.