Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry on valinnut vuoden 2026 matemaattisten aineiden opettajaksi Kirsi-Maria Vakkilaisen.
MAOL ry palkitsee vuosittain Vuoden matemaattisten aineiden opettajan. Tunnustuksella nostetaan esille opettaja, joka tunnetaan aktiivisena ja innostavana sekä kollegoiden että opiskelijoiden keskuudessa. Vuoden opettajan työ näkyy myös hänen oman luokkansa ja koulunsa ulkopuolelle.
‒ MAOL ry:n 90-vuotisjuhlavuonna on hienoa palkita opettaja, joka on paitsi ansioitunut omassa oppiaineessaan, myös tehnyt laajamittaista, aktiivista ja ansiokasta työtä valtakunnallisesti koko matemaattis-luonnontieteellisen yhteisön ja oppiaineiden hyväksi, valintaperusteluissa todetaan.
Laajaa vaikuttamistyötä opetuksen ja oppimateriaalien parissa
Vakkilainen on taustaltaan kemian ja matematiikan opettaja ja on opettanut kemiaa yli 20 vuotta yläkoulussa ja lukiossa. Tällä hetkellä hän toimii Otaniemen lukion virka-apulaisrehtorina ja vastaa mm. Otaniemen LUMA-erityislukiosta sekä valtakunnallisesta luonnontieteiden kehittämistehtävästä.
Vakkilainen on tehnyt vuosikymmenten ajan työtä kouluttajana eri kouluasteilla sekä kirjoittanut ja tuottanut suuren määrän oppimateriaalia alakoulusta lukioon. Sanoma Prolla hän on ollut mukana muun muassa FyKe-sarjan, Sidos-sarjan sekä uunituoreen Kemian maailma -sarjan tekijäryhmissä.
Innostus ja yhteistyö kantavat pitkälle
Kysyimme Vakkilaiselta, miltä tällainen tunnustus hänestä tuntuu ja mitä hän haluaisi erityisesti nostaa esiin omasta opetustyöstään tai matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen kehittämisestä Suomessa.
‒ Olen tosi kiitollinen palkinnosta, ja koen, että se on ennen kaikkea tunnustus yhdessä tehdystä työstä. Olen ollut opettajanurani aikana monessa mukana ja saanut tehdä töitä hienojen kollegojen kanssa niin omassa koulussani kuin kirjaryhmissäkin. Yhdessä on jaettu ajatuksia, innostuttu, ideoitu, oivallettu ja luotu uutta. Oppimateriaaliryhmissä olen saanut oppia aineenhallinnasta ja pedagogiikasta enemmän kuin missään koulutuksessa, Vakkilainen kertoo ja jatkaa:
‒ Minun supervoimani on innostua toisten osaamisesta, ja haluaisinkin esitellä nuorille monipuolisesti tieteen supersankareita. Toivon, että nuoret löytäisivät heistä esikuvia ja sitä kautta itselleen merkityksellisiä tehtäviä tulevaisuudessa. Haluan myös nostaa esille opettajan työn hienoja puolia, sillä tarvitsemme tulevaisuudessakin hyviä ja osaavia opettajia!
Erilaiset oppijat uuden sarjan keskiössä
Kysyimme myös Vakkilaisen ajatuksia uudesta yläkoulun Kemian maailma -sarjasta.
‒ Uudessa Kemian maailma -sarjassa olemme panostaneet erilaisten oppijoiden tukemiseen, mistä olen tosi iloinen. On tärkeää, että jokainen oppilas voi löytää kirjasarjan sivuilta samaistumispintaa ja toisaalta juuri itselle sopivia haasteita. Oppimateriaali on myös opettajalle tärkeä työkalu, ja sen tarkoituksena on tehdä oppitunneista mahdollisimman sujuvia.
Sanoma Pro onnittelee Vakkilaista vielä kerran lämpimästi ansaitusta tunnustuksesta!