3

Koulumaailmassa tapahtuu

Parhaat oppimateriaalit syntyvät yhteistyöllä

Kehitämme oppimateriaalejamme tiiviissä yhteistyössä opettajien ja oppijoiden kanssa. Tänä lukuvuonna tämä on näkynyt uusissa tavoissa kerätä palautetta ja testata ideoita – aina tekoälypohjaisen puheharjoittelutyökalun pilotista ja alakoulun matematiikan Laskupolku-sarjan suunnittelusta verkkoyhteisöihin, joissa opettajat pääsevät vaikuttamaan jo kehitystyön alkuvaiheessa.

Käyttäjäpalaute tärkeässä roolissa tekoälypohjaisen puheharjoittelutyökalun kehityksessä 

Tänä syksynä elämme jännittäviä aikoja, sillä pilotoimme ensimmäistä kertaa tekoälypohjaista tehtävätyyppiä lukion englannin Elements-sarjassamme. Asiakasymmärrys on ohjannut kehitystyötä vahvasti, sillä meille on tärkeää kuunnella tarkasti opettajien näkemyksiä sekä tarjota tukea tekoälyn hyödyntämiseen oppimisen työkaluna. 

Opettajien ja opiskelijoiden tarpeet tutkimuksen pohjana

Koulukäynneillä ja keskusteluissa opettajien kanssa olimme jo aiemmin havainneet, että juuri puhutun kielen harjoitteluun liittyy kielten opetuksessa monia haasteita. Elements-sarjan uudistuksen yhteydessä halusimme tuoda harjoitteluun lisätukea. Uudistus tarjosi otollisen hetken lähteä selvittämään, millaisia ratkaisuja uudet tekoälysovellukset voisivat tarjota. 

Heti kehitystyön varhaisessa vaiheessa syntyi idea “tekoälyvalmentajasta”, jota testasimme ensin kirjallisen kuvauksen pohjalta. Halusimme ymmärtää, miten kielten opettajat suhtautuisivat tekoälyn hyödyntämiseen, millaisia odotuksia tehtävätyypille olisi ja voisiko se auttaa ratkaisemaan puhutun kielen harjoittelun haasteita.  

Jo ensimmäisessä vaiheessa idea sai positiivisen vastaanoton, joten päätimme jatkaa työkalun kehittämistä, kertoo kielten toimituspäällikkö Mariann Kaukinen 

Testaukseen osallistuneet opettajat pitivät erityisen hyödyllisenä ajatusta siitä, että opiskelijat voisivat harjoitella englannin ääntämistä ja keskustelua yhdessä tekoälyn kanssa. Toiveena nousi esiin helposti ymmärrettävä palaute, jotta opiskelijat näkisivät selkeästi, miten voivat kehittää suoritustaan. Opettajat kokivat tällaisen tehtävätyypin motivoivaksi myös opiskelijoille ja korostivat, että palautteen tulisi olla kannustavaa eikä lannistavaa – tärkeintä on rohkaista nuoria puhumaan ja lisätä heidän uskallustaan, Kaukinen toteaa.  

Tutkimustieto ja käyttäjäpalaute kehitystyön keskiössä

Ensimmäisessä vaiheessa saamamme palautteen perusteella UX-suunnittelijamme hahmottelivat, miten puheharjoittelytyökalu ja sen käyttöliittymä voisivat toimia. Olennaista oli myös pohtia, millaisista tehtävistä opiskelijat hyötyisivät eniten. Ensimmäistä klikkailtavaa testiversiota eli prototyyppiä testattiin jälleen yhdessä kielten opettajien kanssa, ja saimme arvokasta palautetta jatkokehitykseen. 

Seuraavaksi samaa prototyyppiä testattiin opiskelijoilla. Keskityimme erityisesti siihen, kuinka tarkasti tekoäly tunnistaa opiskelijoiden puhetta, sekä siihen, miten he kokevat harjoittelun ja palautteen tekoälyn kanssa. Opiskelijoiden mielestä harjoittelu oli hauskaa, ja palautetta pidettiin hyödyllisenä, sillä opettajilla on harvoin mahdollisuus antaa yhtä yksityiskohtaista ohjausta jokaiselle opiskelijalle.  

Opiskelijoilta saatu palaute auttoi meitä ymmärtämään paremmin, miltä harjoittelu heidän näkökulmastaan tuntuu ja millaista työkalun antaman palautteen tulisi olla. Olimme aluksi ajatelleet, että pistemäärän näyttäminen voisi lannistaa opiskelijoita, ja siksi jätimme sen pois. Opiskelijoilta saadun palautteen perusteella kävi kuitenkin ilmi, että pisteet koettiin motivoiviksi ja jopa pelillistäviksi, joten päätimme tuoda ne mukaan työkalun palautenäkymään, kertoo Elina Marttila, Pedagogical Lead. 

Työkalu, joka vastaa todellisiin luokkahuonetilanteisiin

Elements-sarjassa eriyttäminen on tärkeässä roolissa, ja puheen harjoittelu on jo itsessään eriyttävää.

– Yksilöllisen suullisen ilmaisun harjoittelu ja arviointi on suurissa opetusryhmissä haastavaa. Tekoälyn avulla sekä opiskelija että opettaja saavat yksilötasoista tietoa osaamistasosta ilman, että se vie paljon aikaa opetukselta. Kynnys harjoitella on myös matalampi, kun keskustelukumppanina ja palautteenantajana toimii tekoäly. Toki tarvetta on edelleen harjoitella vuorovaikutustaitoja muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa, summaa Kaukinen. 

Puheharjoittelytyökalu lanseerataan pilottina lokakuussa 2025 kaikkiin Elementsin julkaistuihin moduuleihin. Keräämme lukuvuoden ajan aktiivisesti palautetta käyttökokemuksista esimerkiksi kyselyillä ja koulukäynneillä sekä jatkamme kehitystyötä. Siksi kannustamme opettajia ja opiskelijoita jakamaan kokemuksiaan mahdollisimman runsaasti! 

Tutustu Elements-sarjaan »


Uusi Laskupolku-sarja syntyi yli 500 opettajan palautetta kuunnellen  

Laskupolku on uusi, innostava alakoulun matematiikan oppimateriaali, joka tuo eriyttävät tehtäväpolut ensimmäistä kertaa alakoulun matematiikkaan. Sarjan suunnittelu on alusta alkaen perustunut opettajilta ja oppilailta saatuun palautteeseen – eri vaiheissa mielipiteensä on kertonut yli 500 opettajaa. Laskupolun tavoitteena on vaalia matematiikkaan liittyviä onnistumisen kokemuksia ja niistä syntyvää oivaltamisen iloa tarjoamalla jokaiselle oppilaalle aina sopivan tasoista tehtävää. 

Asiakasymmärryksen pohjalta syntyi idea eriyttävistä poluista 

Uuden oppimateriaalisarjan kehitys alkaa aina konseptointivaiheella, jossa paitsi perehdymme nykyisten materiaalien saamaan palautteeseen myös jalkaudumme kouluihin tutustumaan opettajien arkeen ja tunnistamaan haasteita, joihin voimme vastata oppimateriaalilla. 

Konseptointi sisältää monia eri vaiheita, joissa keräämme ymmärrystä opettajilta. Projekti alkaa sillä, että tutustumme nykyisten oppimateriaalien saamaan palautteeseen ja käyttäjätutkimuksiin. Näin pyrimme oppimaan, mikä olemassa olevissa sarjoissa on hyvää ja mitä pitäisi kehittää. Lisäksi työryhmä jalkautuu kouluihin tavoitteenaan ymmärtää opettajien arkea. Osana uuden Laskupolku-sarjan konseptointia järjestimme myös työpajoja, joissa opettajat ideoivat unelmien oppimateriaalin rakennetta.  

– Laskupolun konseptointivaiheen alussa opimme paljon siitä, miten heterogeenisiä luokat ovat ja millaisia erilaisia eriyttämisen tarpeita opettajilla on. Myös perusharjoittelun, selkeyden ja itseohjautuvuuden tärkeys korostuivat. Nämä tarpeet toimivat uuden sarjan suunnittelua ohjaavina periaatteina. Työpajoissa kirkastui idea eriyttävistä tehtäväpoluista. Koska kyseessä oli täysin uusi ajatus, halusimme testata sen toimivuutta huolellisesti opettajien kanssa, kertoo alakoulun matematiikan tuotepäällikkö Ville Halonen. 

Testaus opettajien ja oppilaiden kanssa

Laskupolkuun suunniteltiin kahdentasoiset tehtäväpolut, joiden avulla oppilas voi harjoitella perustasoisten tai haastavampien tehtävien parissa. Ideaa testattiin useissa opettajien palauteryhmissä eri puolilla Suomea. Lisäksi pyysimme muutamia opettajia kokeilemaan testiaukeamaa omissa luokissaan yhden oppitunnin ajan, mikä mahdollisti idean testauksen aidossa opetustilanteessa. Palautetta kerättiin myös jakson aloittavasta Lämmitellään-osiosta ja kertausratkaisuista, itsearvioinnista, digiopetusmateriaalin uudesta rakenteesta ja animaatioista, hahmoista ja kuvituksesta sekä taiton selkeydestä. 

Muutokset palautteen perusteella 

Palautteen perusteella teimme materiaaliin useita parannuksia: 

  • selkeytimme ohjeistusta siitä, miten oppilas löytää itselleen sopivan polun 
  • muokkasimme polkujen merkintöjä materiaaliin niin, että innostava tunnelma säilyy ja oppilaat voivat edetä myös itsenäisesti 
  • testasimme eri polkumerkintävaihtoehtoja, joista lopullisiksi valikoituivat palautteen perusteella Tassupolku ja Pilvipolku. 

 Uusia versioita testattiin jälleen palauteryhmissä, jolloin saimme välitöntä tietoa muutosten toimivuudesta ja pystyimme viimeistelemään sarjan ratkaisut. Lämmin kiitos yli 500 opettajalle, jotka antoivat matkan varrella palautetta ja auttoivat tekemään Laskupolusta entistä paremman, Halonen iloitsee. 

Lue lisää Laskupolku-sarjasta »  


Verkkoyhteisöt tuovat opettajien äänen kuuluviin oppimateriaalien kehityksessä 

Meille on tärkeää kehittää oppimateriaalejamme ja palveluitamme asiakaskeskeisesti. Tästä syystä haluamme osallistaa opettajia ja oppijoita palvelukehityksen eri vaiheisiin. Lukuvuonna 2023–2024 kokeilimme ensimmäistä kertaa, kuinka verkkoyhteisöt toimivat oppimateriaalien kehityksen alkuvaiheessa, jossa kartoitamme opetuksen arjen tarpeita ja testaamme alustavia oppimateriaali-ideoita rajatulla osallistujajoukolla. Tavoitteenamme oli löytää opettajille mahdollisimman matalan kynnyksen tapa osallistua kehittämiseen kiireisen arjen keskellä. 

Verkkoyhteisöön osallistutaan joustavasti omien aikataulujen mukaan

Verkkoyhteisöt ovat noin 2–3 viikon mittaisia jaksoja, ja niihin osallistuu 10–15 opettajaa. Työskentely tapahtuu verkkoalustalla joustavasti oman aikataulun mukaan. Työ rytmittyy vaiheittain niin, että jokaiselle viikolle on 1–2 teemaa, kuten motivointi tai arviointi, joihin liittyviin kysymyksiin osallistujat vastaavat. 

Lisäksi osallistujat pääsevät tutustumaan erilaisiin prototyyppeihin eli alustaviin luonnoksiin esimerkiksi luvun rakenteesta tai oppikirjan sisällysluettelosta ja kertomaan ajatuksiaan niiden toimivuudesta arjen opetustilanteessa. Osallistuminen ei vaadi erityistaitoja, sillä verkkoalustan käyttö on helppoa ja kysymyksiin vastataan omiin kokemuksiin peilaten. Etätyöskentely mahdollistaa sen, että samassa yhteisössä on opettajia ympäri Suomen, mikä tuo kehitystyöhön moniäänistä näkökulmaa ja huomioita erilaisista oppimisympäristöistä. 

Arvokasta palautetta ja yhteisöllisyyttä

Ensimmäisistä verkkoyhteisöistä saamamme palaute on ollut erittäin myönteistä. Opettajat ovat kiitelleet joustavaa osallistumistapaa ja erityisesti mahdollisuutta keskustella muiden opettajien kanssa ajankohtaisista aiheista. Monen mielestä parasta on ollut pysähtyminen oman hektisen arjen keskellä sekä työskentelyn aikana syntynyt yhteisöllisyyden tunne. Verkkoyhteisöön osallistuessa voi reflektoida omaa työtä, saada uusia ajatuksia omaan opetukseen ja kuulla, että myös muut opettajat kamppailevat samanlaisten haasteiden kanssa.  

Kiitos! Alusta toimi erittäin hyvin ja kommentointi oli sujuvaa. Kysymykset olivat tarkkoja ja hyvin muotoiltuja. Kokonaisuudesta sai kattavan kuvan! Odotan innolla lopputuloksen näkemistä!

Oli todella mielenkiintoista ja antoisaa olla mukana! On mahtavaa, että kysytte myös meidän ‘riviopettajien’ mielipidettä jo kehitysvaiheessa. Lähden innolla jatkossakin mukaan, jos vain tulee mahdollisuuksia.

Liittymällä Operaatiin voit päästä mukaan verkkoyhteisöön

Rekrytoimme osallistujia verkkoyhteisöihin pääasiassa Operaatiin rekisteröityneiden opettajien joukosta.

Rekisteröidy Operaatiin » 

 

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Koulumaailmassa tapahtuu

Tämä on Operaati ‒ tervetuloa mukaan!

Ajankohtaista

Miten Elements-sarja on uudistunut? Lue tekijöiden vastaukset

Motivointi

Laskupolku tuo tehtäväpolut ensimmäistä kertaa alakoulun matematiikkaan