3

Digitaalisuus opiskelussa

Näin pääset vauhtiin Kulma-sarjan digiopetusmateriaalilla

Uusi yläkoulun matematiikan Kulma-sarja on suunniteltu vastaamaan oppilaiden erilaisiin taitotasoihin ja tarpeisiin. Sarja tarjoaa laajan valikoiman digitaalisia työkaluja, jotka tukevat opetusta ja helpottavat eriyttämistä. Hyödynnä nyt käyttäjäetuna saamasi digiopetusmateriaali ja tutustu Kulman digivälineisiin heti syksyn ensimmäisillä oppitunneilla!

Digitaaliset aineistot opetustyön tukena 

Kulma 7 -digiopetusmateriaali on käytössäsi heti elokuun alusta alkaen. Halutessasi voit jo nyt tutustua digiopetusmateriaalin demoon ».

Digiopetusmateriaali noudattaa sisällöltään oppikirjan rakennetta. Navigointi Kulman peruskirjan ja Oma-kirjan välillä on vaivatonta, ja materiaaleja on helppo seurata rinnakkain. Opettajan opas ja muut digitaaliset aineistot löytyvät helposti vasemman laidan valikosta.  

Opettajan oppaasta löydät jokaisen perusluvun tavoitteet, opetusvihjeet, toiminnalliset harjoitukset ja käsiteltävän aiheen merkityksen matematiikan oppimisen jatkumossa. Yhteenveto ja kertaus -luvuissa huomio keskittyy monipuoliseen arviointiin.  

Digiopetusmateriaalin lisäksi Kulma sisältää runsaasti muitakin digitaalisia materiaaleja:  

  • adaptiivisia digitaalisia tehtäviä oppilaalle 
  • pelillisiä digiharjoituksia 
  • GeoGebra-appletteja
  • havainnollistavia digivälineitä
  • monisteita tulostettavaksi
  • opetusvideot jokaiseen kirjan lukuun.

Näiden materiaalien avulla voit tarjota oppilaillesi vaihtoehtoisia lähestymistapoja oppimiseen ja helpottaa oman opetuksesi suunnittelua. Kulma-sarjan laaja tehtäväpankki antaa vapauden rakentaa oppitunnit luokkasi tarpeiden mukaan. 

Vinkkejä digimateriaalin hyödyntämiseen 

Pyysimme kolmea Kulman tekijäryhmään kuuluvaa oppikirjailijaa kertomaan enemmän digitaalisista materiaaleista ja kysyimme heiltä vinkkejä, miten niiden käytössä pääsee sujuvasti alkuun. 

1. Tuo pelillisyys mukaan oppitunneille

Opettajan materiaalista löytyy runsaasti pelillisiä tehtäviä, joita voi pelata koko luokan tai pienryhmien kanssa. Pelilliset digiharjoitukset tarjoavat mahdollisuuden tarpeelliseen toistoon. 

Esimerkkejä: 

  • Maalivahti-pelissä torjutaan yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja.
  • Laskutornit-pelissä kavutaan korkealle murtolukujen ja sekalukujen kanssa.
  • Apaja-pelissä kalat hotkivat potensseja.

2. Videot havainnollistavat teoriaa

Jokaisen luvun keskeiset käsitteet ja esimerkit on käyty läpi videolla, joita oppilaat voivat katsoa itsenäisesti tai yhdessä luokassa. 

Mikäli oppilas ei ole päässyt osallistumaan tunnille, videon voi katsoa Arttu-sovelluksella kotona tai sen avulla voi kerrata aiempia tunteja opettajan ohjeistamana. Opettajan ei tarvitse valmistella kaikkea itse, vaan videoista löytyy tukea, kiittelee Kaija Häkkinen, yksi Kulma-sarjan tekijöistä. 

Videot sisältävät muun muassa kirjan teorian selityksiä ja esimerkkien käsittelyä. Niiden avulla tuodaan esiin kyseisen luvun keskeinen ydinajatus, jatkaa toinen sarjan tekijä, Kirsi Malinen.

3. Lisää vaihtelua monisteilla

Digiopetusmateriaaliin kuuluu monisteita, jotka tuovat vaihtelua oppitunneille ja mahdollistavat erilaista tekemistä. Esimerkiksi piirustustehtävät tai muut tehtävät, jotka eivät sovi suoraan oppikirjaan, ovat käytettävissä monisteiden kautta, opastaa kolmas tekijä, Virpi Takkinen.

4. Soveltuvat tehtävät joka tasolle

Adaptiiviset digitaaliset tehtävät tukevat eritasoisia oppijoita ja tarjoavat vaihtelevia haasteita taitojen kehittämiseksi. Tehtävät saa käyttöön hankkimalla Digiharjoitukset-lisenssin. 

Adaptiiviset tehtävät mukautuvat taitotasoon: oppilas saa tehtäväkseen haastavampia tehtäviä, jos hän suoriutuu hyvin, ja helpompia, jos perusasiat tarvitsevat vielä kertausta. Sovellus arpoo tehtävät satunnaisessa järjestyksessä, joten oppilas voi tehdä saman aiheen sarjan useamman kerran saaden joka kerta erilaisen tehtäväsarjan, kertoo Malinen.

5. Hyödynnä digiaineistoa arvioinnissa

Digiopetusmateriaali sisältää tehtävien ratkaisut, testejä ja itsearviointitehtäviä, joita voi käyttää oppitunneilla tai kokeiden yhteydessä, Takkinen kertoo. Arviointitehtäviin sisältyy erilaisia tehtävätyyppejä, kuten esimerkiksi: 

  • sanakokeita 
  • totta vai tarua -väittämiä 
  • virhetunnistustehtäviä 
  • itsearviointilomakkeita. 

Ne tarjoavat keinoja seurata oppilaiden etenemistä ja kehittää itsearviointitaitoja. Oppikirjan Taitokulma-arviointitehtävät ovat myös saatavilla digitaalisena, jolloin opettaja voi seurata Ohjaamosta taitojen kehittymistä. Lisäksi pelilliset tehtävät toimivat kevyenä kartoituksena taitotasosta. 

 


Käyttäjäkoulutus: Kulma-sarjan digitaaliset työkalut

Yläkoulun matematiikan Kulma-sarjan eritasoiset ja kattavat tehtävät tarjoavat jokaiselle oppijalle sopivasti onnistumisen kokemuksia ja haastetta. Torstaina 11.9. klo 17.00 järjestettävässä virtuaalikoulutuksessa saat vinkkejä ja innostavia ideoita mm. seuraavista aiheista:

  • Kampuksen keskeiset toiminnallisuudet ja lisenssien hallinta
  • Sarjan pedagogiset ratkaisut ja digiopetusmateriaalin hyödyntäminen opetuksessa
  • Arviointi luonnollisena osana kokonaisuutta

Ilmoittaudu mukaan »

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Kulma

Ajankohtaista

Käyttäjäedut ja hinnastot

Inspiraatiota opetukseen

Uudella Kulmalla matematiikan opetukseen