Alakoulun historian Ritari-sarjan uudistuksen on tehnyt neljä kokenutta oppikirjailijaa ja opettajaa, joille historia on sydäntä lähellä.

Kuvassa vasemmalta Ossi Kokkonen, Hanna Lehikoinen, Milena Komulainen ja Jarno Bruun.
Jarno Bruun
Olen kuopiolainen luokanopettaja, koordinaattori ja oppikirjailija. Esikoisoppimateriaalini oli aikanaan historian sarja Ritari. Sen jälkeen olen tehnyt yhteiskuntaopin, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan oppimateriaaleja. On hienoa palata siihen, mistä kaikki alkoi.
Historiassa minua kiehtovat salaperäiset löydöt, menneisyyden mysteerit ja rohkeat seikkailijat sekä eri aikakausilla eläneiden ihmisten uteliaisuus ja luovuus. Historian tapahtumat avaavat ovia nykyihmisten toimintatapojen ymmärtämiseen. Erityisen kiinnostavaa on huomata, miten historia muuttuu ja miten uutta tietoa saadaan jatkuvasti. Silti monta mysteeriä on edelleen ratkaisematta.
Haluan tukea opettajia joustavalla, selkeällä ja monipuolisella materiaalilla, joka innostaa koko luokkaa tutkimaan historian arvoituksia ja joka tarjoaa apua eriyttämisen haasteisiin.
Oppimisessa minua innostavat yhdessä tekeminen, oppilaiden osallisuus, arvoitusten ratkominen, pelillisyys ja kaikki ne lukuisat jännittävät tarinat, joita historia tarjoaa. Hienoimpia oppimisen hetkiä ovat mielestäni ne, kun oppilaat kuuntelevat herkeämättä kertomusta, tutkivat ja ihmettelevät yhdessä tai pohtivat selityksiä eri aikakausilla eläneiden ihmisten tapoihin ja valintoihin sekä oivaltavat samalla historian tapahtumien yhteyksiä nykypäivään. On ollut etuoikeus työskennellä huipputaitavien kollegojen kanssa ja hioa Ritarista nykyaikainen ja entistä timanttisempi historian oppimateriaalisarja, joka toimii, taipuu ja tukee jokaista opettajaa ja oppilasta tärkeiden historian taitojen opettamisessa ja oppimisessa.
Ossi Kokkonen
Olen koulutukseltani historian ja yhteiskuntaopin opettaja. Tällä hetkellä työskentelen rehtorina Karkkilan lukiossa. Aikaisemmin olen ollut töissä muun muassa Kirkkonummella, missä olen opettanut peruskoulussa ja lukiossa.
Ritarin uudistusprojektiin oli helppoa ja hauskaa lähteä mukaan, sillä meillä tekijöillä oli alusta alkaen selkeä visio siitä, miten kehitämme Ritaria entistä selkeämmäksi ja erilaiset oppilaat huomiovaksi oppimateriaaliksi. Olen pitkän linjan oppikirjailija – olen tehnyt oppikirjoja jo parikymmentä vuotta – ja olen saanut alakoulun lisäksi olla mukana myös yläkoulun ja lukion sarjoissa. Ritarin uudistuksessa kaikki palaset loksahtivat kohdalleen! Oppimateriaalien tekemisessä minua kiehtoo erilaisten osaajien monipuolinen yhteistyö, jossa lopputulos on enemmän kuin osiensa summa.
Uusien asioiden oppiminen on hauskaa ja palkitsevaa. Toivon, että oppilaat säilyttävät meille kaikille synnynnäisen uteliaisuuden esittää kysymyksiä ja ratkaista arvoituksia. Historia sisältää paljon tarinallisia elementtejä ja arvoitusten ratkaisemista – historian tutkija on tavallaan salapoliisi, jonka tehtävä on selvittää, mitä on tapahtunut. Uudistuneen Ritarin taitosivulla oppilaat pääsevät itsekin ratkaisemaan menneisyyden arvoituksia.
Milena Komulainen
Työskentelen Janakkalan lukiossa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana, mutta minulla on myös 25 vuoden kokemus luokanopettajan työstä ja kolmen vuoden kokemus yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan työstä. Lisäksi olen monena vuonna pitänyt Helsingin yliopistossa kirjallisuuden pedagogiikkaan liittyviä kursseja varhaiskasvattaja- ja luokanopettajaopiskelijoille.
Erilaisiin oppikirjatyöryhmiin olen kuulunut jo 25 vuotta, ja pidän oppikirjatyötä olennaisena osana opettajuuttani. Nautin sekä alkuvaiheen yhteisestä ideoimisesta että loppuvaiheen pilkuntarkasta viilaamisesta; on ilo olla mukana työskentelyn kaikissa vaiheissa! Ritari-työryhmään päädyin siksi, että historia on oppiaineena aina ollut lähellä sydäntäni. Saatan myös vapaa-aikanani löytää itseni arkeologiselta kaivaukselta tai Kansallisarkistosta tutkimasta esi-isieni vaiheita.
Minulle opettajuudessa parhaita ovat ne hetket luokassa, kun tutkimme yhdessä tarkasti jotakin kuvaa tai tekstiä ja keskustelemme siitä. Usein joku oivaltaa jotakin yllättävää, ja minä pääsen käyttämään lempisanontaani: ”Huomaatko? Sisäinen neroutesi pyrkii väkisin pintaan.”
Hanna Lehikoinen
Toimin erityisluokanopettajana Tampereen normaalikoululla. Taustani historian- ja yhteiskuntaopin opettajana sekä luokanopettajana antaa minulle laajan näkökulman historian oppimiseen. Erityisluokanopettajan työn rinnalla olen jo vuosia saanut mahdollisuuden opettaa alakoulun historiaa.
Oppikirjailijaksi lähteminen tuntui luonnolliselta jatkumolta työlleni ohjaavana opettajana. Olen nähnyt, miten laadukas oppimateriaali voi todella vaikuttaa oppilaisiin – se voi innostaa, helpottaa oppimista ja opettamista sekä tukea eriyttämistä. Historia on täynnä tarinoita, mutta oppiaineena se voi olla kielellisesti haastava monille oppilaille. Siksi halusin olla mukana luomassa oppimateriaalia, joka ei vain herätä kiinnostusta, vaan tekee historian saavutettavaksi kaikille. Ritarin uudistus tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää jo valmiiksi hyvää materiaalia entistäkin paremmaksi – yhdessä huippuammattilaisten kanssa!
Kaikilla on oikeus oppimiseen ja onnistumiseen. Uskon vahvasti siihen, että historian taitojen kehittyminen ja menneistä tapahtumista innostuminen on mahdollista ihan jokaiselle. Oppimisen hienous piilee siinä, kun oppilas huomaa osaavansa – ja innostuu! Tavoitteeni on purkaa oppimisen esteitä ja antaa mahdollisuuksia osallistumiseen, oivalluksiin ja onnistumisiin.