3

Tekijämme

Tutustu Tekstitaituri-sarjan tekijöihin

Tekstitaituri-sarjan tekijät ovat äidinkielen ja kirjallisuuden ammattilaisia.

Katriina Rapatti opettaa äidinkieltä ja kirjallisuutta, suomea toisena kielenä ja aika ajoin ilmaisutaitoakin Vantaan Hakunilassa. Viime vuosina hän on ollut aktiivisesti kehittämässä genrepedagogiikkaa eli tekstilajipohjaista opetusta ja oppimista.  Siinä häntä kiehtoo erityisesti vuorovaikutuksen merkityksen oivaltaminen opetuksessa ja oppimisessa sekä yhdessä oppimisen menetelmien kehittäminen genretietoisuudesta käsin. “Opetuksella on väliä. Se on yksi tärkeimmistä keinoista eriarvoisuuden torjumisessa.”

Lari Kotilainen on suomen kielen dosentti ja sekatyöläinen. Hän opettaa tällä hetkellä Helsingin yliopistossa. Hän on vienyt suomen kieltä niin itäiseen, eteläiseen kuin läntiseenkin naapurimaahan, tutkinut digitaalista kielenoppimista ja kirjoittanut suomen kielestä tietokirjoja, oppikirjoja ja monia kolumneja. Viime aikoina hän on intoillut suomen kielen tulevaisuudesta ja kielen oppimisesta arkitilanteissa. ”Opettaminen on elämäntehtävä, oppiminen elämäntapa.”

Tuomas Pelto toimii äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorina Maskun Hemmingin koulussa. Hän on ollut tekemässä yläkoulun Tekstitaituri-sarjaa. “Sanoma Pro osoittautui loistavaksi kustantajaksi, koska isona tekijänä se pystyy tarjoamaan moniammatillista osaamista, jonka voimin laadukas sisältö saa arvoisensa muodon ja markkinat.” Tuomasta innostaa opetustyössä päivittäin nähdä, miten nuori syttyy, kun huomaa oppivansa jotain uutta. Toimiva ja monipuolinen oppimateriaali on tässä korvaamaton apu.

Tiina Yli-Jaukkari on forssalainen äidinkielenopettaja, joka on opettanut 20 vuotta yläkoulussa ja yli 10 vuotta lukiossa. Tällä hetkellä hän työskentelee Forssan yhteislyseossa. Hänen mielestään varsinkin äidinkielen ja kirjallisuuden tärkein tavoite on opettaa nuoret ajattelemaan omilla aivoillaan.

Avainsanat: Tekstitaituri
Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Kielitietoisella opetuksella parempaan oppimiseen

Motivointi

Oman kielen ja sen historian tuntemus on äärimmäisen tärkeää – näin innostat oppilaasi suomen kielen alkulähteille

Digitaalisuus opiskelussa

Kokeile yläkoulun digitaalisten aineistojen demoja