3

Tekijämme

Tutustu Effekt-sarjan tekijöihin

Effekt-sarjan tehotiimi koostuu seitsemästä tekijästä.

Martin Appel

Martin Appel är frilansjournalist i Stockholm. Han skriver framför allt om internet, sociala medier och teknik – men också om utbildningsfrågor till några av Lärarförbundets tidningar. Sedan många år arbetar han som föreläsare åt Svenska nu och håller lektioner på svenska i skolor runt om i Finland. Där kom han i kontakt med Sanoma Pro, och har tidigare jobbat med Precis (gymnasiesvenska) och Hallonbåt/Kombo (högstadiesvenska). Martin tror att den som lär sig nya saker får nycklar som gör det lättare kommunicera med andra människor – och det viktiga för honom när det gäller språk handlar om just det kommunikativa.

Katja Johansson 

Katja Johansson jobbar som journalist på Svenska Yle. Hon är väldigt fascinerad av hur man lär sig saker och ting. Vad händer i hjärnan och hela människan när man lär sig något?  Katja är nyfiken och lätt att övertala, så hon hoppade självklart på tåget när hon fick frågan. Hon har varit med i några tidigare projekt och de har varit mycket lärorika och roliga. Det bästa i att lära sig nya saker enligt Katja är stunden när “polletten trillar ner”, när man upptäcker ett sammanhang eller en helhet och förstår att man precis breddat sitt perspektiv och utvidgat sin förståelse av världen.

Marko Kallio

Marko Kallio opettaa ruotsia ja englantia lukiossa Tampereella. Markon mielestä oppimateriaalin laatiminen tukee opettajuutta, sillä materiaalin tuottamisessa joutuu huomioimaan erilaisia oppimistapoja. Samalla täytyy pitää mielessä kirjasarjan punainen lanka sekä kieli- ja kulttuuriaineksen kumulatiivisuus. Markon mukaan oppimisessa hienointa ovat ahaa-elämykset ja se, kun löytää syy-seuraus-suhteen asioiden välillä. Opettamisessa hän pitää tärkeänä motivointia sekä opiskelijan tavoitteiden tukemista tämän omista lähtökohdista.

Renja Kirsi

Renja Kirsi on riihimäkeläinen ruotsin ja filosofian opettaja. Aikaisemmin hän on ollut mukana tekemässä oppikirjaa toisen asteen liiketalouden opiskelijoille. Oppimateriaalin tekemisessä Renjaa motivoi uuden luominen osana osaavaa ja kokenutta työryhmää. Hän on innostunut vuorovaikutuksesta oppilaiden kanssa ja oppimisen ilon löytymisestä. Renjasta on tärkeää, että oppimateriaali soveltuu monenlaisille opiskelijoille.

Katja Kurki

Katja toimii opettajana Hyvinkään lukiossa. Hänen mielestään motivaatio on minkä tahansa aineen opiskelussa kaiken a ja o. Siksi hän yrittää löytää sekä opettajana että oppikirjailijana inspiroivia työtapoja ja tarjota jokaiselle opiskelijalle mahdollisuuden onnistumisen kokemuksiin. Katjasta paras palkka on nähdä, kun kipinä kieleen syttyy ja kasvaa. Hän ajattelee, että liekkiä on pidettävä hengissä tarjoamalla kunkin opiskelijan tasolle sopivia, mutta kuitenkin tarpeeksi haastavia tehtäviä. Maustetta kieltenopiskeluun saa esimerkiksi toiminnallisilla tehtävillä, ja Katjan mukaan myös lukiolainen virkistyy koulupäivän aikana, kun saa välillä tauon läppäristään ja vaikka jumppaa ruotsiksi. Parhaimmillaan kielten opiskelu on Katjan mielestä elämyksiä ja heittäytymistä kielenkäyttöön aidoissa tilanteissa.

Anna-Maija Mäkinen

Anna-Maija Mäkinen toimii ruotsin ja englannin opettajana Espoossa. Hän lähti mukaan oppikirjatyöhön, koska hänestä on kiinnostavaa tehdä luovaa työtä. Anna-Maijan mielestä tekijäryhmä vaikutti alusta lähtien innostuneelta ja innostavalta, ja yhteistyö onkin hänen mielestään ollut antoisaa. Hän on saanut oppia uutta ja on alkanut miettiä uudella tavalla sekä omaa työskentelyään opettajana että opiskelijoidensa tapaa oppia. Anna-Maija on sitä mieltä, että kun suhtautuu opiskeluun ja oppimiseen myönteisesti, voi oppia mitä vain. Hän huomauttaa, että joskus motivaation ja myönteisen asenteen löytyminen voi olla pienestä kiinni, eivätkä opiskelijat aina itse huomaa omia vahvuuksiaan. Opettajana hän kokee, että opiskelijoiden kannustaminen ja positiivisen palautteen antaminen on erityisen tärkeää motivaation löytymisessä. Oppijat ovat erilaisia, ja Anna-Maijan mielestä hienointa oppimisessa ovat pienistä oivalluksista syntyvät onnistumiset ja se, kun näkee, miten innostus ja yrittäminen johtavat hyviin tuloksiin.

Olli-Pekka Salo

Olli-Pekka Salo toimii ruotsin lehtorina ja opettajankouluttajana Jyväskylän normaalikoulussa. Effekt on hänen kolmas oppikirjasarjansa. Olli-Pekka on myös ollut mukana laatimassa valtakunnallisia opetussuunnitelmaperusteita sekä perusopetukseen että lukioon. Oppimateriaalien tekeminen on hänestä erittäin kiinnostavaa juuri nyt, koska elämme murrosvaiheessa, jossa kehitetään toimivaa digipedagogiikkaa. Opetuksessaan hän korostaa viestinnällisyyttä, ja yksi hänen periaatteistaan on tekemällä oppiminen: puhumaan oppii puhumalla ja kirjoittamaan kirjoittamalla.  Olli-Pekka kannustaa nuoria käyttämään ruotsia myös vapaa-ajalla tarjoamalla heille virikkeitä muun muassa musiikin ja tv-sarjojen kautta.

Kenelle: Opettajat