3

Artikkeli

Millaista on opettaa Sanoma Pron alkuopetuksen oppimateriaalien avulla?

Kysyimme Kulosaaren ala-asteen alkuopettajilta mielipiteitä oppimateriaaleistamme sekä siitä, miten ne sopivat opetustyön eri tarpeisiin. Katso videot heidän vastauksistaan.

Alkuopetuksen luokissa päivät ovat tapahtumarikkaita ja täynnä uuden oivaltamista. Käytössä olevan oppimateriaalin on tuettava opettajan työtä monipuolisesti, jotta oppilaiden opetus ja ohjaaminen olisi mahdollisimman sujuvaa.

Kulosaaren ala-asteen oppimateriaaleiksi on valikoitunut kattavasti Sanoma Pron oppimateriaaleja. Koulun alkuopetuksessa käytetään Ystävien aapista ja lukukirjaa, matematiikan Milliä, englannin Come with me! -sarjaa, ympäristöopin Kätköä sekä digitaalista Bingel-maailmaa.

Luokanopettajat Niko Mäkinen, Javier Salazar Nievas ja Marja-Riitta Sulonen kokoontuivat yhteisen pöydän ääreen kertomaan näkemyksiään käyttämistään oppimateriaaleista. Voit katsoa alta videot aihealueittain. Löydät kaikki kymmenen keskustelua kootusti myös Youtube-tililtämme.

Miten digiopetusmateriaalimme helpottavat opetustyötä?

Mäkinen, Salazar Nievas ja Sulonen kertovat, että eri sarjojen digiopetusmateriaalit ovat selkeitä ja monipuolisia, ja niistä löytyy erilaisia tehtäviä kaiken tasoisille oppilaille. Kiitosta saa myös materiaalin runsaus ja jäsennelty rakenne.

− Tietysti itse voi kehittää kaikenlaista lisämateriaalia omalla ajalla, mutta omaa opetustani digiopetusmateriaali helpottaa huomattavasti, Salazar Nievas kertoo.

− Tuntuisi oudolta opettaa ilman digiopetusmateriaalia, Mäkinen toteaa.

Miten yksilöllinen opettaminen onnistuu alkuopetuksen materiaaleillamme?

Kysyimme myös, miten oppimateriaalit tukevat yksilöllistä opettamista ja eriyttämisen tarpeita. Keskustelussa alkuopettajat pohtivat aihetta Ystävien aapisen ja matematiikan Milli-sarjan esimerkeillä.

Miten sarjojen toiminnalliset tehtävämme tukevat opetusta?

Oppimateriaaleissa on runsaasti toiminnallisia harjoituksia, joista osa on opettajan oppaista löytyviä isompia projekteja ja osa oppikirjaan sisällytettyä pienempiä tehtäviä.

− Runsaista toiminnallisista tehtävistä jokainen opettaja voi valita itselleen ja omalle ryhmälleen sopivat. Ehkä myös uskaltaa koettaa jotain sellaistakin, josta on ajatellut, että ei ole oma juttu. Mutta koska näyttää kivalta vinkiltä, koetetaan, Sulonen pohtii.

− Pitää muutenkin muistaa, että jotkut oppilaat oppivat fyysisillä harjoituksilla paljon paremmin, toiset taas kuvilla ja tekstillä, Mäkinen jatkaa.

Miten oppimateriaalimme kehittävät oppilaan itsearviointia?

Oppilaiden itsearviointitehtävät on rakennettu mukaan jokaisen oppimateriaalin jaksoihin.

− Arviointikulttuuri tulee jatkuvasti osana tehtäviä melkein oppilaiden huomaamatta. He oppivat miettimään, miten on sujunut ja mitä taitoja voisi harjoitella lisää. Tietysti me tehdään testejä välillä, mutta on tärkeää, että itsearviointia tulee jatkuvasti, Salazar Nievas havainnoi.

Mitä hyötyä on sarjojen keskittämisestä Sanoma Prolle?

Kaikki opettajille tilatut digiopetusmateriaalit löytyvät yhdellä kirjautumisella Kampus-palvelusta. Eri sarjojen digiopetusmateriaalit toimivat keskenään samanlaisella käyttöliittymällä.

Sulonen kertoo huomanneensa, että digiopetusmateriaalissa on selkeää siirtyä oppiaineesta toiseen.
− Jokaisesta sarjasta löytyy periaatteessa samat palikat, ehkä pikkuisen eri nimityksillä oppiaineesta riippuen. Mutta ne on helppo löytää, ja materiaalia tulee siten käytettyä monipuolisemmin.

− Eikä tarvitse muistaa montaa salasanaa, Mäkinen huokaa.

Katso myös sarjakohtaiset keskustelut:

Millaista on opettaa Ystävien aapisen ja lukukirjan avulla?
”Kun annan lukuläksyksi osia teksteistä, usein käy niin, että oppilaat kysyvät, voivatko silti lukea koko aukeaman kotona.”

Miten sujuu matematiikan opettaminen Millin avulla?
”Tässä Millissä on minun mielestä kaikkein parasta se, että tämä etenee niin mahdottoman loogisesti.”

Miten onnistuu varhennetun englannin opettaminen Come with me! -sarjalla?
”Me ollaan oppilaiden kanssa oikeasti rakastuttu tähän. Nämä hahmot ovat aivan mahtavia.”

Mitä olette pitäneet ympäristöopin Kätkö-sarjasta?
”Oppilaiden kanssa tykätään erityisesti siitä, että kappaleet ovat aika selkeitä. Tässä etenee asiat pienistä palasista isompaan kuvaan.”

Miten käytätte digitaalista Bingel-maailmaa opetuksessa?
”Bingelissä oppilaille tulee into silmiin, eivätkä he malttaisi lopettaa harjoittelua.”

 


Kuvaushetkellä Niko Mäkinen opetti ensimmäistä luokkaa, ja  Javier Salazar Nievas ja Marja-Riitta Sulonen toista luokkaa.

Julkaistu 11/2022.

Kenelle: Opettajat