Kun luokassa on eritasoisia oppijoita, oppimateriaalin on taivuttava moneen. Pasilan peruskoululla opettava Jenni Pollari kertoo, miksi Kielikopla on hänen valintansa ja miksi oppilaat tekevät innoissaan sen tehtäviä.

Pasilan peruskoulun luokanopettaja Jenni Pollari on opettanut nykyisiä kolmasluokkalaisiaan ekaluokasta lähtien.
– Pidän siitä, että voin opettaa samaa luokkaa mahdollisimman pitkään. Siinä oppii tuntemaan oppilaat, mikä on opettajalle iso vahvuus eriyttämistä ajatellen.
Kuten monella muullakin opettajalla, myös Jennin 17 oppilaan ryhmässä on monen tasoisia oppijoita.
– Oppimateriaalin on joustettava niin, että sekä rauhallisemmin että nopeammin etenevät oppilaat voivat opiskella yhdessä, Jenni kertoo.
– Tältä pohjalta valitsimme suomen kielen ja kirjallisuuden oppimateriaaliksi Kielikoplaan. Se on kielitietoinen materiaali, joka taipuu moniin tilanteisiin ja pitää kaikki mukana. Lisäksi Kielikopla on raikkaan visuaalinen.
Selkeä rakenne auttaa kaikkia oppijoita
Syyslukukauden aikana Jenni on huomannut, että Kielikopla sisältää kattavasti opetussuunnitelmaan pohjautuvaa perussisältöä ja materiaalia, jota hän oli aiemmin kaivannut, kuten selkeän kotitehtäväosuuden. Toistuvuus ja ennakoitavuus ovat tärkeitä, sillä oppilas näkee heti, mitä häneltä odotetaan tunnilla.
– Kielikoplan kanssa ei ole ikinä ei ole sellaista tilannetta, että joku oppilas jäisi ensimmäiseen tehtävään jumiin. Pohjustan aina aiheen, ja sen jälkeen kaikki pääsevät tehtävien rytmiin. Kielikoplan tehtävät on rakennettu niin, ettei tule pelkoa, etteikö oppilas osaisi ainakaan ensimmäistä tehtävää, Jenni kertoo.
– Vaikka luokassa on pari heikkoa kirjoittajaa, he eivät valita, että “ei tätä”. Kielikoplassa on mietitty hyvin, kuinka kauan kolmasluokkalainen jaksaa keskittyä.
Kielikoplan oppilaan kirjoista on saatavilla myös Oma-versiot, jotka soveltuvat sisäänrakennettua eriyttämistä vahvempaa tukea tarvitseville oppilaille. Jennin luokassa kaikilla oppilailla on käytössä tavallinen harjoituskirja. Osa oppilaista puhuu kotikielenään muuta kuin suomea, mutta silti jokainen pysyy opetuksessa mukana ja tietää, miten tehtävät tehdään.
– Luokassani on lukemisen ja kirjoittamisen haasteita, ja mielestäni Kielikopla sopii hyvin alaspäin eriyttämiseen. Kielikopla ei kuitenkaan ole liian helppo, ja taitaville riittää myös mieluisaa haastetta.
Jennin mielestä on tärkeää, ettei oppilasta jätetä yksin, vaan tekstejä ja tehtäviä käsitellään yhdessä. Kaikkea ei tarvitse ymmärtää heti.
– On äärettömän tärkeää, ettei S2-oppilas tai heikommin lukeva jää tasolleen, vaan kehittyy koko ajan omaa tahtia. Kielikoplassa on paljon työkaluja siihen, että kaikki pysyvät mukana.
Kielikopla-tunnit ovat monen oppilaan suosikkeja
Kielikoplan hahmot Loru, Myytti ja Pilkku kulkevat oppimateriaalissa oppilaiden oppimisen mukana.
– On ollut ilo huomata, kuinka hahmot ja tarinallisuus koukuttavat oppilaita, aivan kuten alkuopetuksessa Ystävien aapisen ja lukukirjan kanssa.
Jenni mainitsee pitävänsä erityisesti opetusvideoista, joissa Kielikoplan hahmot pohtivat käsiteltävää aihetta, kuten vaikkapa erisnimiä, ja pyytävät oppilaita mukaan miettimään ratkaisua.
– Videoita ei ole tarkoitus pyörittää jatkuvasti, mutta on hienoa nähdä, miten oppilaat katsovat niitä keskittyneinä ja miten aihe imaisee heidät mukaansa.
Jennin oppilaat rakastavat myös tehdä digiopetusmateriaalin toiminnallisia tehtäviä älytaululla. Muistipelit ja nopeuskisat tuovat opetukseen hauskaa vaihtelua ja lisäävät motivaatiota.
– Pidän Kielikoplan digiopetusmateriaalista! Se on selkeä ja helppokäyttöinen, ja tunnin apuvälineet löytyvät sujuvasti ja nopeasti. Erityismaininnan annan kirjoittajan arvontakoneelle: se on hauska ja sen avulla mielikuvitus pääsee valloilleen!
Visuaalinen Kielikopla tekee oppimisesta innostavaa ja opettamisesta helpompaa
Jennin luokassa suomen kielen ja kirjallisuuden viikkorytmi on selkeä: kaksi tuntia Kielikoplan harjoituskirjan parissa, yksi lukutunti Huiman oppikirjan kanssa ja loput kirjoitustehtävätunteja. Kahden eri sarjan yhteiskäyttö sujuu hyvin.
– Oppituntia ei tarvitse paljoa valmistella. Tunti on helppo toteuttaa, kun katsoo etukäteen, mitä Kielikoplassa on seuraavaksi tulossa. Tunnit ovat sopivan vaihtelevia ja opetusta on helppo rytmittää.
Jennin mielestä Kielikopla harjoituskirjan ulkoasu houkuttelee oppilaita ja kannustaa tutustumaan lisää. Kirjassa on runsaasti kuva- ja sanatukea, joista on hyötyä kaikille.
– Nautin itse visuaalisesta materiaalista, eivätkä lapsetkaan kaipaa harmaita sivuja.
Entä mikä Jennin mielestä on parasta Kielikoplassa?
– Parasta on kielitietoisuus ja se, että kaikki oppilaat pysyvät mukana. Kielikopla on inspiroiva ja visuaalinen. Oppilaat oikeasti tykkäävät tehdä tehtäviä – osa ei malta laskea kirjaa käsistään, vaikka kaikki pyydetyt tehtävät olisi jo tehty. Kotitehtävälaatikko on myös suosikkini, Jenni tiivistää ja jatkaa:
– Opettajan kiireisessä arjessa on pelastus, että kaikki materiaali on yksissä kansissa. Suosittelen Kielikoplaa varmasti seuraavalle lukuvuodellekin.