3

Motivointi

Lukutaidon lähteillä – miten lukuinto syntyy?

Tutkimusten mukaan suomalaisten aikuisten ja nuorten suhtautuminen lukemiseen on muuttunut. Pitääkö lasten lukutaidon tasosta olla huolissaan? Podcastimme ensimmäisessä jaksossa aihetta pohtivat Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä, luokanopettaja ja Huima-sarjan tekijä Milena Komulainen sekä liiketoimintajohtajamme Mika Perttola.

Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä on huomannut tarttuvansa helpommin älypuhelimeen kuin kirjaan. Hän kertoo turhautuneensa siihen, että saattoi helposti selata pöydän ääressä kännykällä uutisia, jotka oli jo lukenut moneen kertaan. Samalla kirjoihin tarttuminen tuntui haastavalta.

– Huomasin, etten uskaltanut enää tarttua paksumpiin kirjoihin, koska oma lukunopeus tuntui hidastuneen. Lukunopeus on vähän niin kuin urheilu – kunto rapistuu, jos sitä ei pidä yllä, Hyyppä kuvailee.

Kirjan lukeminen ei edistä vain lukunopeutta, vaan tekee myös hyvää keskittymiskyvylle ja omalle luovuudelle.

– Kirjojen lukemiseen tarvitaan keskittymiskykyä, josta on hyötyä monessa muussa asiassa. Lisäksi lukeminen kasvattaa mielikuvitusta, Mika Perttola sanoo.

Elämme aikakautta, jolloin törmäämme arjessamme jatkuvasti erilaisiin sisältöihin. Jokainen meistä, niin lapsi kuin aikuinenkin, tarvitsee hyvää monilukutaitoa.

– Nykyään on itsestään selvää, että luettu teksti voi olla myös esimerkiksi liikkuvaa kuvaa, ääntä tai niiden yhdistelmää, Milena Komulainen huomauttaa. – Jokainen meistä lukee kaiken aikaa, mitä ympärillämme tapahtuu, ja tekee sen pohjalta tulkintoja asioista. Hyvään lukutaitoon kuuluu myös tekstilajin tunnistaminen.

– Lukutaidon pitää olla sellainen, että pärjää niin opinnoissa kuin tämän päivän maailmassa, jossa pitää oppia koko ajan, Hyyppä korostaa.

Aikuisen esimerkki on tärkeässä osassa

Lukuinto pitäisi saada syttymään alakoulun aikana. Komulainen pitää 3.–4.-luokkalaisia ydinryhmänä, joille kirjojen ahmimisvaihe olisi hyvä saada käyntiin. Lukemiseen voi innostaa monella eri tavalla, koska luettavaa on niin monenlaista. Esimerkiksi Aku Ankka on monelle suomalaiselle tuttu ensiaskel lukemisen maailmaan. Aki Hyyppä kertoo, että tutkimuksen mukaan 40 prosenttia suomalaisista on oppinut lukemaan Aku Ankasta – luku on huima!

– Aku Ankka on monelle ensimmäinen askel lukutaitoon. Kuva ja teksti muodostavat tarinan, ja myöhemmin halutaan tietää oikeasti, mitä puhekuplissa lukee. Sarjakuvia on nopea lukea, joten niitä on helppo ahmia, ja myöhemmin on helppo siirtyä kirjoihin, Hyyppä kertoo.

Koulun rooli on luonnollisesti merkittävä lukutaidon oppimisessa, mutta esimerkki lähtee myös kotoa. Hyyppä painottaa, että lukemisessa, pelaamisessa, urheilussa ja muussa elämässä täytyy olla tasapaino. Aikuisen esimerkki on tärkeä, ja tutkimusten mukaan poikien lukutaitoa vahvistaa erityisesti se, jos isä lukee.

– On tärkeää, että kotona kannustetaan lukemaan, Hyyppä sanoo. – Minusta on jopa hieman julmaa laittaa pelaamista ja lukemista vastakkain – kaikelle pitää löytää oma aikansa. Koulu antaa hyvän pohjan lukukipinälle, ja koti tukee sitä. Lukekaa näkyvillä paikoilla, esimerkiksi bussissa. Se on hyvä esimerkki kenelle tahansa ja voi lisätä lukuinnostusta, Hyyppä kiteyttää.

Kuuntele lisää aiheesta podcastistamme »


Milena Komulaisen yhdeksän vinkkiä kuinka kasvattaa lukuintoa luokassa:

  1. Jatka luokassa ääneen lukemista, vaikka kaikki osaisivat lukea. En ole 25 vuoden urani aikana tavannut yhtäkään ryhmää, joka ei haluaisi kuunnella, kun ope lukee ääneen.
  2. Ota lukemiselle aikaa. Järjestä vaikka lukupäiviä, jolloin luetaan yhdessä.
  3. Tee lukemisesta elämys. Menkää johonkin erikoisempaan paikkaan lukemaan kirjoja yhdessä.
  4. Keskustele oppilaiden kanssa kirjoista, joita olette lukeneet. Tutkikaa tarinaa, hahmoja ja kuvitusta.
  5. Tarjoa mieluummin hieman haastavampia kuin liian helppoja kirjoja. Päähenkilö voi olla muutaman vuoden vanhempi kuin oppilaat.
  6. Näin he pääsevät tutustumaan johonkin tulevaan maailmaan.
  7. Tuo paljon erilaisia kirjoja luokkaan, jotta kaikki löytäisivät mielekästä luettavaa. Jos kirjan lukeminen ei heti maistu, ensin voi lukea sarjakuvaa, josta pikkuhiljaa siirrytään kirjoihin.
  8. Seuraa uutta lasten ja nuorten kirjallisuutta. Selvitä, mikä on tämänhetkinen Harry Potterin tai Soturikissojen kaltainen suosikkisarja, ja vinkkaa siitä luokassa.
  9. Vaihtele yhdessä luettavien ja itse valittavien kirjojen välillä. Kun koko luokka lukee samaa kirjaa, siitä voi tehdä myös yhdessä draamaa.
Avainsanat: Lukutaito Podcast
Kenelle: Opettajat