3
  • Artikkeli
  • Vuoden kieltenopettaja Heini Syyrilä yhdistää opetuksessa digitaalisuutta ja toiminnallisuutta
  • Artikkeli

    Vuoden kieltenopettaja Heini Syyrilä yhdistää opetuksessa digitaalisuutta ja toiminnallisuutta

    Saksan ja ruotsin opettaja, lehtori Heini Syyrilä sai Vuoden kieltenopettaja  -tunnustuksen SUKOLin 60-vuotisjuhlassa 7.10.2017.


    FM Heini Syyrilä työskentelee Parolan yhteiskoulun ja lukion ruotsin ja saksan kielen lehtorina. Lauantaina 7.10.2017 hän sai työstään tunnustuksen, kun Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry palkitsi hänet Vuoden kieltenopettajana.

    – Suomessa on valtava määrä kieltenopettajia. Huikea juttu, että juuri minä tulin valituksi. Tämä kannustaa jatkamaan kehittämistä ja innovointia, Syyrilä sanoo.

    Palkintoraadin perusteluissa mainittiin Syyrilän pitkäjänteinen kehitystyö tietotekniikan tuomiseksi luontevaksi osaksi kieltenopetusta. Hän on ollut myös edelläkävijä sähköisten kokeiden kehittämisessä. Syyrilä jakaa avoimesti vinkkejä kollegoilleen ja kouluttaa kieltenopettajia opetuksen sähköistämisessä ja toiminnallisten menetelmien käytössä.

    Kielet olivat itsestään selvä uravalinta

    Syyrilälle oli selvää jo nuorena, että hän haluaa työskennellä kielten parissa. Yhtenä vaihtoehtona olivat diplomaatin opinnot ja ura kansainvälisissä tehtävissä, mutta opettajaopinnot vetosivat lopulta enemmän.

    – Tunsin vahvaa kutsumusta kieliin. Olen lisäksi toiminut pitkään ohjaajana milloin missäkin harrastuksessa. Toisten opastaminen ja opettaminen on minulle luonteenomaista.

    Uran alussa 2000-luvun alkupuolella ei ollut vielä kovin tavallista, että luokissa oli tietokoneita. Syyrilä itse kuitenkin innostui hyödyntämään tietotekniikan suomia apukeinoja. Hän poimi talteen mielenkiintoisia linkkejä internetistä ja poimi niistä sisältöjä opetuksessa hyödynnettäväksi.

    – Olen itseoppinut IT-taitaja. Minulla ei ole muita varsinaisia opintoja kuin yläasteen atk-tunnit. Muuten olen opetellut digitaitoja esimerkiksi Youtuben tutoriaaleista sekä itse kokeilemalla ja yrittämällä.

    Digitaalisuus tukee eriyttämistä

    Siirryttyään nykyiseen tehtäväänsä Parolan yhteiskouluun ja lukioon Syyrilä on hyödyntänyt sähköisiä välineitä aktiivisesti opetuksessa. Hattulan kunta hankki kaikille lukiolaisille omat tietokoneet käyttöön kuusi vuotta sitten. Yläkoululaiset saivat koneet kaksi vuotta sitten.

    – Alamme laatia heti seiskaluokan ensimmäiseltä tunnilta lähtien omaa portfoliota sähköisessä muodossa. Oppilaat taltioivat portfolioonsa erilaisia tuotoksia, olivat ne sitten vaikka suullisia harjoituksia tai itse laadittuja animaatioita ja sarjakuvia.

    Oppilaalle muodostuu portfolio, jossa hän voi opettajan ja vanhempiensa kanssa seurata kehittymistään vuosien ajan yläkoulun alusta lukion loppuun asti.

    – Olen nähnyt upeita kehityskaaria. Enkä nyt tarkoita teknistä suoritusta, vaan kielellistä kehittymistä. Tämä tukee oppilaan itsearviointia ja jatkuvaa arviointia, jotka on nostettu uudessa opetussuunnitelmassakin esiin.

    Syyrilän mukaan digitaalisuus tukee erinomaisesti eriyttämistä. Oppilaiden omissa digitaalisissa tuotoksissa jokainen lähtee omalta taitotasoltaan. Sovelluksien avulla voi luoda samasta kielellisestä materiaalista haastavampaa ja helpompaa harjoitusta. Monet sovellukset on myös rakennettu niin, että ne tunnistavat oppilaan edistymisen tason ja mukauttavat tehtävien vaikeustason sen mukaan.

    Toiminnallinen opetus lisää konkretiaa

    Syyrilä hyödyntää digitaalisuutta opetuksessa runsaasti. Hän kuitenkin huomauttaa, että digiä ei pidä ottaa opetukseen vain digin vuoksi, vaan sen on aidosti tuettava opetusta. TVT-tukihenkilönä hän rohkaisee muita opettajia tutustumaan erilaisiin sovelluksiin, jotta he pystyvät arvioimaan, millaisia työkaluja on käytettävissä ja mitkä asiat on luontevaa opettaa digitaalisesia sovelluksia hyödyntäen. Syyrilä on koonnut itselleen yli 70 sovelluksen listan, josta hän valitsee kulloinkin lisäarvoa tuovan sovelluksen, kuten mahdollisuuden taltioida oppimista tai edetä omaa tahtia saaden jatkuvasti palautetta omasta oppimisesta.

    – Pitää vain rohkeasti tutustua eri välineisiin. Monet saattavat turhautua aluksi ja sovellusten viidakko voi tuntua ahdistavalta. Se tunne täytyy vain hyväksyä ja nähdä metsä puilta. Itse olen hyödyntänyt digitaalisuutta niin kauan opetuksen tukena, että koen sen tuovan aivan valtavasti lisää opetustyöhöni.

    Digitaalisuuden keskellä Syyrilä haluaa korostaa myös toiminnallista kieltenopetusta. Kalliiden digilaitteiden vastapainona kierrätys ja kestävä kehitys ovat tärkeitä teemoja. Hiljattain hän opetti järjestyslukuja vessapaperirullien avulla.

    – Osa luokasta saattaa saattaa tehdä digitehtäviä, osa käyttää samaan aikaan kananmunakennoja ja jäätelötikkuja. Toiminnallisessa opetuksessa konkreettinen tekeminen tulee esiin, kun oppilaat pääsevät siirtelemään, liikuttelemaan, kokeilemaan ja painamaan asioita. Monesti annan oppilaiden myös valita, millä tavalla he haluavat harjoitella samaa asiaa: toiminnallisesti, digitaalisesti vai kirjasta.

    Kiitosta myös oppilailta

    Oppilaiden keskuudessa Syyrilä on erittäin pidetty opettaja. Hän saa oppilaat innostumaan ja kokeilemaan erilaisia sovelluksia sekä antaa kannustavaa palautetta.

    Mieluisa kiitos Vuoden kieltenopettajaksi palkitsemisen ohella tuli entiseltä oppilaalta Maailman opettajan päivänä 5.10. Oppilas kiitti sosiaalisen median tilapäivityksessä vanhoja opettajiaan. Syyrilän hän nosti esiin opettajana, joka panosti oppilasiin huomioiden jokaisen oman tason, mikä näkyi heidän motivaatiossaan, asenteessa ja tuloksissa.

    Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry on kieltenopettajien oma pedagoginen järjestö ja yhteistyöverkosto. Se tekee työtä kieltenopettajien ja kieltenopetuksen aseman parantamiseksi. Liitto on perustettu vuonna 1957. SUKOL on valinnut vuoden kieltenopettajan 1990-luvulta asti. Palkinnon arvo on 1 000 euroa, ja sen lahjoittaa Sanoma Pro.

     

    Kuva: Marja Helander

    Avainsanat: Kielten opiskelu
    Kenelle: Opettajat