AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Opiskeluvinkit

Vinkit onnistuneeseen lukulomaan ja yo-kokeisiin valmistautumiseen

Edessäsi on lukion loppurutistus – lyhyt, mutta tärkeä hetki elämästäsi. Olet tehnyt kolme vuotta töitä tutkinnon eteen, ja nyt on vielä loppukirin vuoro! Anna itsellesi lupa keskittyä kokeisiin valmistautumiseen. Muun ehdit tehdä kokeiden jälkeenkin.

Toisille yo-kokeisiin valmistautumisaika voi kuulostaa todella pitkältä, kun taas toisille se tuntuu liian lyhyeltä ajalta. Kun katsot kokonaiskuvaa, kuukausi on lyhyt hetki elämästäsi, mutta toisaalta se on juuri sopiva aika valmistautua yo-kokeisiin, kun käytät ajan hyvin. Pystyt lyhyessäkin ajassa oppimaan paljon uutta ja ennen kaikkea palauttamaan mieleesi lukion aikana opittua. Vaikka opiskelu ei olisi ollut suurin prioriteettisi tähän asti, älä heitä kirvestä kaivoon, vaan ota kaikki tehot irti lukulomasta! Saatat yllättyä, kuinka suuri merkitys sillä voi olla ylioppilaskokeidesi lopputulokseen. Olemme koostaneet sinulle psykologi Karoliina Mellasen kanssa kattavat vinkit, joiden avulla selviät luku-urakasta ja tehostat oppimistasi.

Ennen aloitusta: mieti omia tavoitteitasi ja sitä, millainen oppija olet?

  1. Mitä haluat ylioppilaskokeissa saavuttaa ja mikä sinua motivoi valmistautumaan?
  2. Mihin arvosanaan tähtäät? Kuvittele, miltä sinusta tuntuu, kun olet kovan työn jälkeen saavuttanut tuon arvosanan!
  3. Päätä, millä palkitset itsesi hyvästä työstä, kun kokeet ovat ohitse. Liimaa vaikka kuva tai post-it-lappu lukuympäristöösi.
  4. Miten olet aiemmin oppinut parhaiten eri aineissa ja millainen opiskelutapa sinua innostaa?

Mieti, millaisin keinoin sinun olisi tehokkainta ottaa oppiaine haltuun. Olet opiskelun ohella ehkä huomannut sinulle sopivia oppimisstrategioita. Pyri hyödyntämään niitä ja käytä aiempia koeviikoilla tai kotitehtävissä tekemiäsi materiaaleja. Lukeminen tai edes alleviivaus eivät yksinään tuo parasta mahdollista lopputulosta. Muista myös, että kun on oppimisesta kyse, kertauksen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa!

Nyrkkisääntönä tehokkaaseen opiskeluun on aloittaa isoista kokonaisuuksista

  1. Lue kirjan sisällysluettelo. Mitä tämä kirja käsittelee?
  2. Joka luvun aluksi silmäile alaotsikot ja kuvat.
  3. Vasta kokonaisuuden hahmottamisen jälkeen syvenny varsinaiseen tekstiin.
  4. Lopuksi tiivistä itsellesi luvun tärkeimmät asiat esimerkiksi ranskalaisilla viivoilla tai miellekartan avulla. Näitä tiivistyksiä voit käyttää myöhemmin kertaamiseen.

Ketä voit käyttää apunasi?

Ylioppilaskokeet ovat suuri ponnistus, eikä sinun tarvitse onneksi selvitä niistä yksin. Pohdi, keitä voisit käyttää urakan aikana apuna. Keskustele heidän kanssaan ja pyydä rohkeasti apua. Onko joku, jonka kanssa voisit lukea yhdessä?

Tutkitusti yksi parhaista tavoista oppia on opettaa toista. Jotta osaat selittää asian ymmärrettävästi toiselle, olet joutunut ensin itse sisäistämään asian hyvin. Voisitteko pitää ystäväsi kanssa kertaushetkiä, joissa opetatte ja kyselette sisältöjä toisiltanne tai teette omista tiivistelmistänne pistokokeita toisillenne?

Löytyykö lähipiiristäsi joku, joka voisi kysellä sinulta kertauksena läpi käymiäsi sisältöjä? Jos ei, niin ei huolta, voit hyvin kerrata myös itseksesi. Opeta lukemasi sisältö itsellesi eli kertaa oppimasi joko ääneen puhumalla tai kirjoittamalla.

Tärkeintä kokeisiin valmistautumisessa on muistaa, että teet sen itseäsi varten – et ketään muuta.

Muista, että vähäinenkin lukeminen on parempi kuin ei lukemista ollenkaan. Kuitenkin liika on liikaa, sillä silloin väsyt ja oppimista ei yrityksestä huolimatta tapahdu. Tee itsellesi realistinen lukusuunnitelma, pyri parhaasi mukaan pysymään siinä ja muista kannustaa ja kiittää itseäsi ponnistelusta! Kova työ yleensä palkitaan, ja odotettua heikompikin koetulos on helpompi ottaa vastaan, kun tietää tehneensä parhaansa – enempää ei tarvitsekaan.

Opiskelurutiinilla on valtava merkitys onnistumiseen. Se auttaa sinua pysymään suunnitelmassasi, niinäkin päivinä, kun opiskelu ei tunnu innostavalta. Näin luot päivittäisen lukurutiinin, jossa jaksat pysyä.

Perusasiat kuntoon – oppiminen vaatii lepoa ja energiaa

Oppiminen vaatii aivoilta paljon työtä ja aivot kuluttavat myös paljon energiaa. Nukkuminen on oppimisen kannalta äärimmäisen tärkeää, sillä silloin opittu asia jäsentyy ja siirtyy pitkäkestoiseen muistiin. Opiskelurutistuksen aikana säännöllisyys niin heräämisessä, kuin nukkumaan menossa ovat tärkeitä. Haluathan maksimoida päivisin tekemäsi kovan luku-urakan! Suositeltavaa on, että nukut vähintään kahdeksan tuntia. Älä kuitenkaan ota nukkumisesta paineita. Jos joinain öinä nukut huonommin tai et saa unta, aivosi toimivat silti ja palauttavat univajetta tulevina öinä.

Huolehdi myös säännöllisestä ja terveellisestä syömisestä. Aivojen ja siten oppimisen ja vireystilan vuoksi on tärkeää, että verensokerisi pysyy tasaisena. Syö muutaman tunnin välein terveellinen välipala. Herkkujakin saa syödä, mutta sokerin aiheuttaman vireystilan heilautuksen vuoksi suurimmat herkuttelut kannattaa säästää iltaan lukemisen päätteeksi.

Muista liikkua ja nähdä kavereita, ja tee rentouttavia ja iloa tuottavia asioita. Vaikka kovan opiskelun jälkeen sohva ja Netflix voivat kutsua, ei niiden seuraan kannata ainakaan ihan joka ilta jäädä! Liikkuminen on aivoillesi tärkeää, ja erilaiset harrastukset, yhdessä tekeminen ja kavereiden näkeminen saavat aivosi palautumaan päivän urakasta. Rauhallinen kävely luonnossa on tutkitusti tehokas lääke stressinhoitoon ja voi siksi olla aivoillesi parasta vastapainoa lukemiselle. Nappaa kaveri tai koira mukaan ja lähde iltalenkille metsään!

Tsemppiä luku-urakkaan – selviät siitä kyllä!

 

Kenelle: Opiskelijat


Lue seuraavaksi

Opiskeluvinkit

Toimiva lukusuunnitelma yo-kokeisiin

Opiskeluvinkit

Luo selkeä opiskelurutiini yo-kokeisiin

Digitaalisuus opiskelussa

Yo-kertauskirjan kanssa syvennät tehokkaasti lukion kursseilla opittua