AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Arviointi työllistää lukion opettajia – oppimateriaalista tukea, ei lisätyötä

18.05.2018 / Katriina Laturi

Lukion opetussuunnitelma painottaa opiskelijan ymmärrystä omasta oppimisestaan. Huomio on oppimisprosessissa ja sen jatkuvassa arvioinnissa, ei arvosanassa. Oppimateriaalin rooli on helpottaa jatkuvan arvioinnin työurakkaa.

Jatkuvan arvioinnin ja palautteen antamisen pitäisi opetussuunnitelman mukaan olla osa opiskelijan ja opettajan välistä vuorovaikutusta. Opettajille tämä on sinällään tuttua ja ollut osa opetustyötä aina. Opiskelijan yksilöllinen arvioiminen vaatii kuitenkin opettajalta paljon. Tämä mietityttää minua oppimateriaalien tuottajana kovasti. Tehtäviini kuuluu muun muassa oppimateriaalien tuotekehitystyö. Sitä ei voi tehdä kuulematta oppimateriaalien käyttäjien tarpeita ja ajatuksia. Siksi vierailen eri kouluilla, seuraan opetusta ja tapaan opettajia. Lukion opettajien kanssa keskustellessani sama huoli nousee esiin säännöllisesti: jatkuva arviointi on haastavaa ja todella työllistävää, kun opetusryhmät ovat isoja.

Erityisesti reaaliaineissa ryhmät tuntuvat olevan usein valtavia: 35 opiskelijaa ryhmässä on varsin tavallista. Trendi näyttäisi olevan myös se, että lukiot ovat tulevaisuudessa yhä suurempia, kun pieniä lukioita yhdistetään. Isoissa lukioissa on toki etunsa esimerkiksi valinnaisten kurssien toteutumisen suhteen. Mutta kun opettajalla on yhdessä kurssissa monta isoa opetusryhmää, voi vain aavistaa, miten vaikeaa on oppia tuntemaan opiskelijat ja tietää, miten heillä menee. Työmäärä on moninkertainen. Opiskelijat taas kaipaavat tukea, rohkaisua ja palautetta. Useimmat opiskelijat vasta opettelevat opiskelutaitoja, ja he tarvitsevat siinä apua.

Oppimateriaalin tehtävä on tukea myös arviointia

Oppimateriaali on työväline, jonka tarkoitus on helpottaa niin opetustyötä kuin opiskelua. Jotta se sellaisena palvelee, sen on mukauduttava käyttäjiensä tarpeisiin. Selvää on, että hyvä oppimateriaali on sisällöllisesti pätevä, mutta opettajat kaipaavat nyt myös entistä konkreettisempaa tukea arviointiin. Isojen ryhmien ohjaaminen ja opetussuunnitelman painotusten huomioiminen vaativat kunnon arviointityökaluja.

Tärkeänä pidetään esimerkiksi sitä, että opiskelijan ja opetusryhmän edistymistä voi seurata helposti ja konkreettisesti. Mahdollisuus nähdä, mitä tehtäviä opiskelija on tehnyt ja miten hän on tehtävistä suoriutunut, tukee oppimisprosessin hahmottamista, arvioimista ja vuorovaikutusta opiskelijoiden kanssa.

Meiltä oppimateriaalitoimituksessa työskenteleviltä tällaisten työkalujen luominen edellyttävää paitsi paljon kehitystyötä myös monen asian uudelleen ajattelemista – ainakin osittain. Yksi esimerkki tästä on vaikkapa tehtävätyypit. Esimerkiksi reaaliaineissa tehtävät ovat perinteisesti olleet suureksi osaksi avotehtäviä, jotka edellyttävät opettajalta paljon aikaa tarkistamiseen. Jos tehtävistä valtaosa perustuu edelleen avoimiin vastauksiin, arviointityökalu saattaa pahimmillaan kasvattaa opettajan työmäärää. Siksi pitää olla riittävästi myös erilaisia itsekorjautuvia tehtäviä, jotka antavat palautteen opiskelijalle suoraan ja joista suoritus kirjautuu itsestään. Vaikka esimerkiksi monivalinnat voivat tuntua liian yksinkertaisilta, ne ovat parhaimmillaan erittäin tehokkaita ja mittaavat oppimista hyvin.

Uudet arvioinnin työkalut kehittyvät opettajien tarpeiden mukaan

Sanoma Pro tarjoaa lukio-opettajalle arviointiapua tällä hetkellä kahden hieman eri tapaan toimivan työkalun avulla. Kompassi on jatkuvan arvioinnin apuväline ja sen sisältämät tehtäväpankit ovat olleet jo jonkin aikaa niin opettajien kuin opiskelijoiden käytössä. Kompassi tarjoaa opettajalle mahdollisuuden koostaa erilaisia tehtäväkokonaisuuksia, joita voi käyttää monella tapaa arvioinnissa. Ohjaamo-työkalu on uutuus, jonka avulla opiskelijan suorituksia voi seurata reaaliaikaisesti niin yksilö- kuin ryhmätasolla. Lukion materiaaleissa Ohjaamo on syksystä lähtien käytössä ensi alkuun uskonnon Verso-sarjan 5. ja 6. kurssissa sekä ruotsin ja englannin yo-kertausmateriaaleissa.

Oppimateriaalitoimituksessa työskentelemme jatkuvassa muutoksessa. Asiat menevät vauhdilla eteenpäin eikä mikään tule koskaan täysin valmiiksi. Eritoten digitaalisuus pitää työn liikkeellä. Materiaalit ja työkalut ovat aina ”senhetkisiä”: kaikki kehittyy ja päivittyy koko ajan. Omaa ymmärrystä oppimisesta, opettajien työstä ja opiskelijoiden maailmasta on pidettävä yllä. Siksi haluamme kuulla ajatuksia, toiveita ja kehitysehdotuksia. Voit lähettää minulle viestiä tästä.


Katriina Laturi

Työskentelen tuottajana Sanoma Pron reaaliaineiden toimituksessa. Käsittelen blogiaiheissani aineenopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä pohdin, miten oppimateriaali voi parhaiten tukea opettajia tärkeässä työssään.