3

Ajatuksesta Kampukseksi

16.05.2019 / Matias Vakkilainen

Olemme aina olleet ylpeitä tekijöidemme tekemästä sisällöstä ja tuoneet sen oheen myös apuvälineitä, kuten erilaisia koetyökaluja, mutta nyt päätimme ottaa tutkimuksen kautta selvää, mitkä asiat koulussa vievät eniten energiaa ja voisimmeko me olla niissä avuksi.

Keväällä 2016 opetuskentällä kuhisi: syksyllä kouluissa puhaltaisivat uudet tuulet niin uusien opetussuunnitelmien kuin ensimmäisten digitaalisten ylioppilaskokeiden myötä. Opetussuunnitelman perusteet ottivat kantaa sisällön lisäksi myös siihen, miten opettaminen käytännössä pitäisi toteuttaa. Kansainväliset mediat olivat jo edellisestä vuodesta lähtien uutisoineet miten Suomessa siirrytään täysin ilmiöpohjaiseen opetukseen. Opettajat tuntuivat osin uupuneilta jo ennen kouluvuoden alkua.

Kuhina sai meillä aikaan sen, että aloimme miettiä miten voisimme auttaa opettajia entistä paremmin. Olemme aina olleet ylpeitä tekijöidemme tekemästä sisällöstä ja tuoneet sen oheen myös apuvälineitä, kuten erilaisia koetyökaluja, mutta nyt päätimme ottaa tutkimuksen kautta selvää, mitkä asiat koulussa vievät eniten energiaa ja voisimmeko me olla niissä avuksi.

Lähetimme helmikuussa kyselyn opettajalle ja saimme yli 2 500 vastausta – varsin edustava otos siis. Monet esiin tulevat ongelmakohdat liittyivät verkkoyhteyksiin ja lukion opettajilla erityisesti digitaaliseen ylioppilaskirjoitukseen liittyviin teknisiin haasteisiin. Löysimme tutkimuksesta kuitenkin myös asioita, joissa koimme pystyvämme auttamaan. Tämän konseptointi- ja kehitystyön tuloksena esiteltiin tämän vuoden Educassa uusi Kampus-palvelumme.

Kevään 2016 tutkimuksen ja tämän vuoden tammikuun välille on mahtunut ajatusten kiteyttämistä, visualisointia ja ennen kaikkea opettajien ja oppilaiden haastatteluja. Laskin ennen Educaa, että yli 50 opettajaa ja yli 50 oppilasta olivat antaneet panoksensa Kampuksen kehitykseen siihen mennessä. Kaikkiin Kampuksen ominaisuuksiin on ensin pyydetty kommentit tulevilta käyttäjiltä ja vasta sen jälkeen ohjelmoitu ne palvelun osaksi. Kaikki ideamme eivät suinkaan ole menneet läpi, vaikka kuinka hyviltä ne meistä ovatkin vaikuttaneet. Huhtikuun alusta lähtien yli sata opettajaa on testannut Kampusta käytännössä.

Kehitys jatkuu palautteen perusteella

Ei voida kuitenkaan sanoa, että Kampus olisi valmis, kun kesä tulee ja palvelu aukeaa kaikkien käytettäväksi. Tällaiset palvelut eivät ole koskaan valmiita vaan niitä kehitetään jatkuvasti eteenpäin mm. käyttäjiltä saatavan palautteen perusteella. Jo nyt on haastatteluista saatu niin paljon ideoita, että kehityssuunnitelmaa riittää pitkälle ensi vuoteen.

Tärkeimmistä asioista olemme kuitenkin pyrkineet pitämään huolta heti alusta alkaen: palvelun tulee toimia luotettavasti ja olla helppokäyttöinen. Siksi haemme palautetta jo nyt varsin laajalta testaajajoukolta, joiden lisäksi päästimme kahdeksan hakkeritiimiä etsimään palvelusta aukkoja ennen kuin palvelu on auki kaikille. Näin pyrimme varmistamaan, että kaikki toimii elokuussa niin kuin pitää.


Kampus helpottamaan aineenopettajan arkea

Kampuksen toiminnallisuudet jakautuvat koulujen alkaessa kolmeen osaan: oppimateriaaleihin, opettajan suunnittelutyökaluihin ja opiskeluiden etenemisen seurantaan.

  • Oppimateriaalit

Kampuksesta löytyvät kaikki koululle ostetut digitaaliset aineistot: digikirjat, opetusmateriaalit ja sähköiset kokeet. Myös oppilaiden itse ostamat materiaalit löytyvät samasta paikasta. Monipuolisista materiaaleista löytyy painetusta kirjasta tutun sisällön lisäksi tekstejä luetussa muodossa, videoita ja simulaatioita sekä erilaisia tehtäviä avoimista kirjoitelmista itse korjautuviin tehtäviin. Opettaja näkee saman näkymän oppilaan kanssa, jolloin ohjaaminen on helppoa.

  • Opettajan suunnittelutyökalut

Tiedämme, että opettajat haluavat välillä suunnitella opetuksen eri järjestykseen kustantajan materiaalin kanssa sekä käyttävät muualta löytämiään materiaaleja. Käyttäessään 2.0-digikirjoja, opettaja voi järjestää materiaalit juuri omalle ryhmälleen ja omaan aikatauluunsa sopivaan järjestykseen, piilottaa ja poistaa materiaalia, jota hän ei käytä, sekä tuoda opintopolkuun omia tiedostojaan ja linkkejä kiinnostaviin Youtube-videoihin tai artikkeleihin. Opiskelijat näkevät sisällöt opettajan määrittelemässä järjestyksessä. Suunnittelun voi tehdä missä vaiheessa kurssia tahansa. Myös 1.0-kirjoihin opettaja voi tuoda omia linkkejä ja materiaalia.

  • Opiskeluiden eteneminen

Opiskelu tapahtuu opettajan suunnitelman mukaan oppisisältöihin tutustuen ja tehtäviä tehden. Opettaja pääsee seuraamaan ryhmänsä edistymistä Kampuksen Ohjaamosta, jossa hän voi itse määritellä ryhmälleen sopivan tavoitetason. Jatkossa opettaja voi myös antaa oppilaalle palautetta suoraan Ohjaamon kautta.


Matias Vakkilainen

Työskentelen Sanoma Prola yläkoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen digikehityksen tuotepäällikkönä. Blogiteksteissäni käsittelen päivänpolttavia aiheita ja uusia tuulia digitaalisuuteen peilaten.

JUTUN KIRJOITTI

Matias Vakkilainen

Työskentelen Sanoma Prola yläkoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen digikehityksen tuotepäällikkönä. Blogiteksteissäni käsittelen päivänpolttavia aiheita ja uusia tuulia digitaalisuuteen peilaten.
Kaikki blogikirjoitukset